rcjofo skrev:
Min (5.8) backar under klipping 10-15cm før den svenger ``fel veg`` Er dere sikre på at deres ikke backar før de svenger ?
Även om den skulle backa innan den svänger så är det ju när den kör paralellt mot tråden så det spelar ingen roll. Kanske gör ½cm möjligen
 
Logikstudier - Tyvärr har jag lite annat för mig än att sitta i sköna stolen med några ospecificerade lager. Men i dag har jag fått en stund att med krattan leta efter orsak till "upplyft hjul" som oftast hittas strax innan avfärd till jobbet eller efter mörkrets inbrott. Nu var det låg spänning och hemfärd som var på gång. Ett par fixpunkter längs slingan hämtades och sen var det full rulle 20 meter innan en genväg hemåt skulle finnas. Fel på någon decimeter för tidigt och motsvarande kants tråd hittades. 4 försök som var ännu sämre utfördes och jag var beredd att visa nåd genom att bära hem Sokrates till boet. Nu var det plötsligt en ny strategi - dra sig runt ca 150 onödig gränstråd som kunde genats om första försöket fungerat. Det verkar gå bra men så kom det ett ösregn så jag gav upp att jobba och på håll studera. Om en stund kan jag kolla ut om batteriet räckt runt hela vägen eller om jag får gå och hämta en slutkörd vän.

En helt annan sak. Är det någon som har haft batterierna ute och kollat vad det är för typ och antal celler i serie och kanske parallell? Li-ion är ju en samlingsbeteckning på många typer och det som ursprungligen användes. Nu är det ju en hel svärm "elektrolyter" som används och de vanligaste till verktyg är de som vanligen kallas för Li-Po eller Li-Fe. Någon har haft en idé om att det finns plats att sätta in extra kapacitet vilket i så fall innebär att man kopplar något eller några packar parallellt. I så fall bör det väl finnas kontakter för såväl kraft och cellövervakning eller är det kanske någon Y-funktion som man får komplettera med?
 
Redigerat:
pgerts skrev:
En helt annan sak. Är det någon som har haft batterierna ute och kollat vad det är för typ och antal celler i serie och kanske parallell? Li-ion är ju en samlingsbeteckning på många typer och det som ursprungligen användes. Nu är det ju en hel svärm "elektrolyter" som används och de vanligaste till verktyg är de som vanligen kallas för Li-Po eller Li-Fe. Någon har haft en idé om att det finns plats att sätta in extra kapacitet vilket i så fall innebär att man kopplar något eller några packar parallellt. I så fall bör det väl finnas kontakter för såväl kraft och cellövervakning eller är det kanske någon Y-funktion som man får komplettera med?
Bosch kaller det Li-ion det sitter innkapslet mulig med laderen i boksen. Det er også klargjordt med kontakt for et batteri nr 2 ..... blir det da Indego20 ?

Men jeg vet ikke om ladestasjonen klarer å lade 2 batterier ....
 
rcjofo skrev:
.. Det er også klargjordt med kontakt for et batteri nr 2 ..... blir det da Indego20 ? ....
Att enbart öka batterikapaciteten gör inte att klipparen blir snabbare och klarar större områden.
En förutsättning är nog att klipparen får en snabbare processor med mera och snabbare minne.
Jag ser att det helt klart skulle vara möjligt för klipparen att klara dubbla ytan på under halva tiden om den inte funderat och gått runt längs slingan så mycket som den gör nu, samt snabbare tar sig runt hinder precis som på de animerade reklamvidorna som kom ut förra året. Att få in GPS tillsammans med fixpunkter är nog en förutsättning för att klipparen ska fungera så som det har annonserats ut. Att GPS inte är tillräckligt noga tillsammans med övriga medel är "skitsnack"kan man tycka när en "drone" klarar av att flyga en förprogrammerad rutt och landa inom någon decimeter från platsen den startade - utan "dödräkning" då förstås.

Laddning av mera batteri kan inte vara något problem för den inbyggda laddaren men det kan förstås ta längre tid om laddaren inte har en strömgräns som kan ökas.
 
Hvis du dubblar batterikapasiteten vil den klippe ca 500m2 før den går til laddning. Hvis ladetiden er den samme vil dette øke hastigheten betydelig.

Funderingstiden utgjør kun noen minuter pr klipp, men en raskere prosessor hadde vært ok.

GPS med fastpunkt har vært brukt på anleggsmaskiner i årevis med en nøyaktighet ned mot 1 cm ... det kreves forprosjektering og kostnadene ligger vel nå på ca NOK 60.000,-pr maskin ...
 
rcjofo skrev:
GPS med fastpunkt har vært brukt på anleggsmaskiner..QUOTE]
Vi har helt klart olika referenser. GPS finns för någon hundring i stort sett varenda mobil och surfplatta i dag.
Ett Arduinokort med GPS och alla ingångar för sensorer, utgångar för att styra motorer med mera till en smart drone kostar på sin höjd någon tusenlapp. Hade Kaptain Kuk varit inblandad i logiken till Indigon hade den sannolikt gått précis som på de animerade videos för länge sedan. Om din Indego bara tänker någon minut per klippning så kan jag bara gratulera dig. Min har hållit på att klippa här i princip 2 dygn utan att vara klar och jag upskattar att tiden den funderar klart överstiger den tid den aktivt klipper. Tiden den är och laddar upplever jag till den lilla biten i sammanhanget.
 
rcjofo skrev:
Min (5.8) backar under klipping 10-15cm før den svenger ``fel veg`` Er dere sikre på at deres ikke backar før de svenger ?
Mine gjorde også det som oftest. Problemet er de gangene de ikke backar. Et veldig grovt anslag er at den glemmer att backa 1 av 100 ganger.
 
rcjofo skrev:
Bosch kaller det Li-ion det sitter innkapslet mulig med laderen i boksen. Det er også klargjordt med kontakt for et batteri nr 2 ..... blir det da Indego20 ?
Indego 20 skal være dimensjonert for 2000kvm, i følge Bosch. Jeg tipper det er et ekstra batteri og høyere hastighet på drivmotorene (og kanskje høyere hastighet på klipper + brøl)
 
Eriksgatan
pgerts skrev:
Jag ser att det helt klart skulle vara möjligt för klipparen att klara dubbla ytan på under halva tiden om den inte funderat och gått runt längs slingan så mycket som den gör nu, samt snabbare tar sig runt hinder precis som på de animerade reklamvidorna som kom ut förra året.
Eftersom klipparen är rätt ljudlig t ex nu när det varit en del regn och fukt i gräset vill jag inte klippa på nätterna ifall det som hos oss finns grannar i närheten (som sover med öppet fönster, har barn som lägger sig 20 och vars utschasade föräldrar vill sova till 11 på helgerna... Då känner jag själv som att 9-9,5 timmar är den maximala tid som en klippomgång får ta inklusive ansning på sidorna. Det klarar klipparen på mina 950 kvm tomt nu - utan ränder och jag är rätt nöjd med den något högre effektivitet som kom med b.05167 och som möjliggör detta.

Så visst, något snabbare vore förstås bra och troligen möjligt med ännu bättre logik, men mer än 4 ggr snabbare?! Och behöver du det? Stackars Mike skulle ju knappt hinna öppna cidern om hans 250 kvm klipps på 12 minuter... ;) (Du har säkert nämnt detta, men jag hittar det inte bland dina inlägg...) så vilken build, klippyta och klipptid har du på din tomt? (Exkl, den sista laddningen som görs efter att den har klippt klart). Jag hade nog hellre valt att Bosch prioriterade att få klipparen tystare så att man kan välja att låta den få gå nattetid och fritt disponera tomten under dagtid alla dagar i veckan.
 
pgerts skrev:
rcjofo skrev:
GPS med fastpunkt har vært brukt på anleggsmaskiner..QUOTE]
Vi har helt klart olika referenser. GPS finns för någon hundring i stort sett varenda mobil och surfplatta i dag.
Ett Arduinokort med GPS och alla ingångar för sensorer, utgångar för att styra motorer med mera till en smart drone kostar på sin höjd någon tusenlapp. Hade Kaptain Kuk varit inblandad i logiken till Indigon hade den sannolikt gått précis som på de animerade videos för länge sedan. Om din Indego bara tänker någon minut per klippning så kan jag bara gratulera dig. Min har hållit på att klippa här i princip 2 dygn utan att vara klar och jag upskattar att tiden den funderar klart överstiger den tid den aktivt klipper. Tiden den är och laddar upplever jag till den lilla biten i sammanhanget.
Her er mine referanser [länk]

[länk]

Dette er hva som kreves for å få presisjon, det holder ikke med en gps fra en mobil .


Enten må noe gått snett i kateringen eller så har du nogon fel på din maskin, lever den på service ..
 
Redigerat:
Eriksgatan
Hej!
Det är lite färre inlägg just nu så om någon nu är lässugen sammanfattar jag mina erfarenheter av min nuvarande Indego, den 6:e jag har haft klippandes på tomten (tillverkad 06/2013. Ver. 5.8 b.05167). Den har nu hunnit klippa under 18 olika dagar från 2013-07-11 och skött sig mycket bra. T ex så har den aldrig vänt ”åt fel håll” efter vad jag kunnat se eller hamnat utanför kanttråden. Den har heller aldrig stannat och markerat upplyft hjul vid någon grop utan klarat hela gräsmattan galant varje gång. Den har också dockat perfekt i laddstationen vid varje tillfälle jag kunnat följa den (och jag har kunnat vara ledig i juli och haft koll på åtminstone varannan gång).

Efter installation och start med klipphöjd 8, 6 och 5 under tre följande dagar fick den gå på klipphöjd 5 under de nästa 5 klipptillfällena medan jag laborerade med den s k överlappningen. Därefter sänkte jag till 4 vilket nu är den klipphöjd som är lägst utav vad som fungerar på den charmiga men ganska ojämna gräsmattan. Prövade på klipphöjd 3 under 2 timmar, men då uppkom tendenser till brölande efter att klipptallriken stött i ojämnheter och det ville jag inte provocera fram utan höjde rätt snabbt till 4 igen. Ta i trä, men ännu inget brölande så jag har väl äntligen haft tur att få tag i en vinstlott i Indegolotteriet.

Överlappningen är ett särskilt kapitel. Ingenting fungerar tillfredsställande utom ”16 cm”. Autoläget ger total klipptid från allt mellan 6 och 10h men med breda strängar vilket inte justerat in sig ens efter 9 klippningar. ”20” ger lite smalare strängar än Auto men ändå för mycket för att vara acceptabelt. Klipptiden hamnade med "20" däremot på korta 6,5 h inkl. 2 laddningar. ”18” ger också strängar och tar lika lång tid som ”16” som däremot inte lämnar strängar. Efter att nu ha kört 3 dagar i veckan på klipphöjd 4 på ”16” har klipptiden varit kusligt exakt. 5 gånger i rad har den totala klipptiden hamnat på mellan 9h15min och 9h17min! Detta trots att de växlande klippriktningarna borde leda till att den ibland kör krångligare med fler vändningar t ex tvärs i långa passager.

En manuell utkommendering i hällregn i lördags tog dock 10h och det kan bero på att klippmotståndet blir högre pga vått gräs, varvtalet ökar och klipparen rör sig då långsammare en större del av tiden än när det varit torrt. Ljudet var då också betydligt ljudligare, ingenting man vill lyssna på nattetid, men förstås inget brölande från plast som rappar mot annan plast. Idag slog den nytt rekord och stod klar på laddstationen när jag kom hem redan efter 7h 15m trots omväxlande sol och åskskurar under hela dagen. Jag hade hunnit studera den på förmiddagen och såg att den hade tur med slumpen och fick klippa långa banor parallellt med ytterkanterna och det kan nog spara mycket tid. Skall bli intressant att se om detta var en engångsföreteelse eller om den kan lära sig själv att växla mellan ett mindre urval av de snabbare klippriktningarna på de olika ytorna än från samtliga möjliga riktningar.

Klipparen har också haft några dåliga dagar då inget alls stämde och jag funderar på ifall det kan bero på någon instabilitet i laddstationen. Att ena hjulet blev löst och drogs sönder kan ju ha orsakats av ifall kanttrådens signal sjunker för mycket så att klipparen går utanför och fastnar med hjulet i ett trädgårdsstängsel utanför kanttråden och sedan lyckas krångla sig innanför igen. Men jag märkte ingenting sådant, där jag stod 10 meter bort och jobbade, men detta kan förstås ske på bara 20-30 sekunder och den var väldigt nära kanttråden omedelbart före att jag upptäckte att hjulet var sönder. En annan dag gick den inte ut enligt sitt tidsfönster, som tur är var jag hemma och kunde skicka ut den någon timme senare. Då kom först texten "fel på begränsningstråd" under en sekund precis före nedräkningen och den gröna lampan på laddstationen blinkade samtidigt några gånger. Sedan körde den ut. Samma dag hade den också stora svårigheter att navigera till laddstationen. Den tog först till höger alldeles för tidigt och körde rakt in i sidan på den i 45 graders vinkel. Nästa försök kör den i en vidare sväng, prickar kanttråden, följer den ett par meter mot laddstationen men tappar tråden 3 meter framför den och kör sedan tvärs till andra sidan och gör ett tredje försök som till sist lyckas. Så har flera av mina tidigare klippare betett sig åtskilliga gånger men aldrig den här. Mot slutet av klippdagen börjar den köra en helt märklig runda om igen där den följer kanttråden medsols till en punkt på kanttråden som ligger 135 trådmeter bort (av 330) där den släpper kanttråden och kör tvärs över till motsatt ytterkant och sedan en sträcka på ca 100 m. Den släpper precis vid en ytlig björkrot och detta upprepas 3 gånger så jag förstår att den aldrig kommer att orka till laddstationen. Så jag tar fram yxan och hugger av roten på två ställen och tar bort den. Tyvärr högg jag även av kanttråden, men efter en snabb Scotchlokskarvning löste detta problemet som inte återkommit under de 12 följande klippningarna. En annan dag hittade jag klipparen stående stilla då den hade dragit upp tråden mitt på en raksträcka runt en stor ö (friggebod) och klippt av den.

Alla dessa problem utom den sista trådavklippningen skulle kunna bero av att trådsignalen från laddstationen av någon anledning inte varit tillräcklig stark eller jämn under hela klippcykeln så att klipparen gått utanför eller trott att den gått utanför när den tappat signalen och då som nödräddning vänder 90 grader åt höger för att gå åt det håll den senast hade signal för att till slut nå signalen tvärs över gräsytan. Frågan är om detta beror på defekter i klipparens trådsensor, laddstation, nätaggregat eller själva slingan (pga. dåliga skarvar). Jag tror inte på det senare eftersom jag läser här att många som fick vänstersnurrproblem under karteringen, hade noll eller en enda skarv och att problemet löste sig efter inskick av laddstation och klippare till BSC där någon fick på serviceordern att ”signalbalken” i laddstationen blivit utbytt, en reservdel som kostar hutlösa 1995 kr (ex moms?). När tråden höggs av drog jag ut strömmen till laddstationen under reparationen och då får den ju tid att sedan stabilisera in sig igen före fortsatt klippning och efter det har problemet inte återkommit. Så kan någon som ofta har problem med att klipparen vänder utanför testa med att sätta en klocktimer på nätaggregatet som bryter strömmen under varje natt men slår på den igen i god tid innan morgonens klippning? Då får ju klipparen en fräsch ”inbalansering” inför varje klippning och om detta då hjälper är det förmodligen inte klipparen utan dåliga komponenter i laddstationer som är boven. (Jag vet att det blir "fel" tågordning, men den "rätta" går inte att automatisera så man kan ju alltid testa, eller hur?)

Jag är annars jättenöjd med att klipparen gått så bra och inte brölat. Den klipper effektivt och snabbt, 15 års innötta djupa hjulspår efter den 56 kg tunga motorklipparen är nu helt borta. Bortsett från de bruna fläckar som julitorkan orsakat har vi aldrig haft en så fin gräsmatta, inte ens maskrosorna hinner fröa av sig innan klipparen tar dem. Det största problemet är att klipparen ännu aldrig lyckats genomföra en fullständig kantklippning. Den går ut för kantklippning varannan klippomgång, men sällan i början, utan det kan hända när som helst att den får lust till lite kantklippning. Den kan kantklippa 50 meter, eller 250 meter, men den har som längst kantklippt från laddstationen till att det återstår 15 meter, därefter har den slutat och övergått till parallellklippning. Efter att Mike fick sin uppdatering har dessutom nätterna varit sömnlösa av att man själv inte har "det senaste". :rolleyes: Så skall man våga skicka den till BSC till hösten och hoppas på att en uppdatering ordnar problemen med kantklippningen, eller hellre laborera med att flytta kanttråden, jämna ut hörn etc? Har någon recept på 100% kantklippning?
 
Redigerat:
  • Gilla
Tyk1
  • Laddar…
Eriksgatan skrev:
Så visst, något snabbare vore förstås bra och troligen möjligt med ännu bättre logik, men mer än 4 ggr snabbare?! Och behöver du det? .
Som nämnts innan så är min matta långt från idealisk i formen och med många hinder som man kan ana på min ava. Stor bild på avan finns också i något inlägg. Det är flera långa passager med mellan 1 och 2,5 meters bredd. Att markera alla hinder med tråd är uteslutet och det ska inte behövas enligt specifikationen. Jag har tack och lov inga problem med bröl från Sokrates än och han går strax utanför ett helt öppet sängkammarfönster (som förstås ligger en våning upp). Jag har en relativt modern programvara från försommaren - bild på version har jag lagt upp efter att klipparen kom tillbaka från service har jag för mig och den gjorde klipparen betydligt bättre. För de som inte har problem att klipparen står länge och funderar är klipparen redan många gånger snabbare än min och det skulle vara intressant att höra erfarenhet från någon med store och komplex matta att klippa.

Till rcjofo - GPS typ enklare kan utan vidare vara till nytta för att avgöra vilken fixpunkt på slingan klipparen hittar men de andra sensorerna som kompass, dödräkning och gyro måste förstås användas för att få precision i själva klippningen. Att klipparen får kalibrera GPS-en när den når laddstationen eller annan väl identifierbar fixpunkt måste räcka.

Till Salu : Buxbomshäck, Sandlåda, Lektorn med rutchkana och ett halvdussin plommonträd ;-)
 
Eriksgatan skrev:
Det största problemet är att klipparen ännu aldrig lyckats genomföra en fullständig kantklippning. Den går ut för kantklippning varannan klippomgång, men sällan i början, utan det kan hända när som helst att den får lust till lite kantklippning. Den kan kantklippa 50 meter, eller 250 meter, men den har som längst kantklippt från laddstationen till att det återstår 15 meter, därefter har den slutat och övergått till parallellklippning. Efter att Mike fick sin uppdatering har dessutom nätterna varit sömnlösa av att man själv inte har "det senaste". :rolleyes: Så skall man våga skicka den till BSC till hösten och hoppas på att en uppdatering ordnar problemen med kantklippningen, eller hellre laborera med att flytta kanttråden, jämna ut hörn etc? Har någon recept på 100% kantklippning?
Detta problem hade jag när jag köpte min klippare. Tror jag skrivit om det innan. Min gick aldrig full kantklippning. Den stannade ofta på samma ställe dock ( 2.eller platser) där den sen gick ut och klippte som vanligt.
Jag karterade bara om sen fungerade kantklippningen igen. Skit i minnet skulle jag säga. Min kantklipper perfekt sen dess.
Så kolla var den stannar. om samma punkt återkommer, är det nåt skit i minnet. Jämna ut hörn tror jag också jag gjorde i samma veva.
Bra blev det ialla fall.
 
pgerts skrev:
Som nämnts innan så är min matta långt från idealisk i formen och med många hinder som man kan ana på min ava. Stor bild på avan finns också i något inlägg. Det är flera långa passager med mellan 1 och 2,5 meters bredd. Att markera alla hinder med tråd är uteslutet och det ska inte behövas enligt specifikationen.
Till Salu : Buxbomshäck, Sandlåda, Lektorn med rutchkana och ett halvdussin plommonträd ;-)
Det er riktig at en ikke skal behøve å markere hinder over 6cm, men var det icke så at Bosch hadde endrat det ?

Uansett, et markerat hinder bruker Indegoen ingen eksta tid på, den bare stutser og fortsetter klippa.

Når den treffer et umarkert hinder så aktiveres sensoren og den stannar kniven og kollar kartan.... fika ... Dette tar tid for det skjer også når den kommer från andra sidan. Har du månge umarkerte hinder så er nok det orsaken til at du har så ekstrem lang klippetid i forhold til andre.

Du får nok finne fram loddebolt, krympstrømpa, tråd ock spik

Jeg har også en lang smal passasje det hender den icke treffer åpningen på første forsøk, da snur den følger kanttåden 60m tilbaks, slepper tråden, kjør og gjør et nytt forsøk. Det er ganske imponerende å se den kjøre alene over plenen og navigerer seg fram til en åpning som er 30cm bred.
 
MeanMike skrev:
Detta problem hade jag när jag köpte min klippare. Tror jag skrivit om det innan. Min gick aldrig full kantklippning. Den stannade ofta på samma ställe dock ( 2.eller platser) där den sen gick ut och klippte som vanligt.
Jag karterade bara om sen fungerade kantklippningen igen. Skit i minnet skulle jag säga. Min kantklipper perfekt sen dess.
Så kolla var den stannar. om samma punkt återkommer, är det nåt skit i minnet. Jämna ut hörn tror jag också jag gjorde i samma veva.
Bra blev det ialla fall.
Min oppfør seg eksakt som Eriksgatans. Jeg forsøkte kallstart utan at det hjelpte, kansje kun radera kartan holder.

Lite ergligt å måtte radera kartan også nå som den har lært seg hele hagen .... det fungerar jo utan eller med slumpvis kantklipp. Hadde den kjørt knivene når den er ute på sine rekonoseringer langs tråden hadde mye vært gjordt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.