Vi skall måla vårt hus med en väldigt ljus nyans. Tankarna har gått till "benvit", "sandfärgad" eller liknande. Är det någon som har ung. samma smak och kan komma med förslag på färgkod som ni använt.

Vi vill dock inte att det skall gå mot det rosa hållet även om våra småflickor mycket väl skulle kunna tänka sig det...
 
  • Gilla
henrikbergman86
  • Laddar…
Varför inte gå in på en måleributik och få hjälp? Fäg är dels väldigt subjektiv, dels ter den sej olika i glödljus och dagsljus. Dessutom bör ni nog följa allmänna rådet att ta en "gråare, smutsigare" färg än ni först tänkt er. Ett hus blir annars väl färgglatt utan att man vill det.

Den klassiska S0502-Y är ju vitt med dragning åt det gula.

Alcro har en hel drös med bra broschyrer om husmålning, bla en som heter "Vita hus".
 
Dessa färgnr. kommer från en färgrådgivare hos målarmästarna som är erkänt duktig på hur färger uppför sig i olika ljus och vilka färgkoder som funkar på fasader utan att bli hårda eller bländande.

Alla går i skalan "vitt" med toning åt beige eller grått.  Samtliga är ändå så pass tonade att det blir kontrast om snickerier och detaljer målas i ljusare vitt tex. 0502-Y eller rent vitt.

S1002-Y
S1005-Y20R
S1005-Y30R
S2005-Y20R

//Christina.

PS: Låt dig inte luras av hur de ser ut på "lilla provlappen" vi har själva valt 1005-Y20R som vit färg på knutar mm. till en varmröd fasad (alla färgerna blir jättemycket ljusare när man målar upp dem ute) och den är inte alls så beige som jag trodde utan kan definitivt kallas vit. Bästa rådet är ändå att bryta provburkar och måla upp och jag skulle också råda dig till att bryta i den färgtyp som du ska måla fasaden med för speciellt dessa "vita" toner skiljer sig faktiskt en hel del mellan tex. akrylat och oljefärg, tyckte jag iaf. ;)/DS.
 
Eller, gör som vi gjorde. När vi var ute med bilen passerade vi ett hus som vi tyckte hade rätt färg.

Tvärnit, lappkast (förlåt alla samer ::)). In på gården och knackade på. Presenterade oss, berömde det fina huset och bad om färgkoden.

Husägaren var mycket tillmötesgående, for ut i ladan och letade upp en burk med färg. Koden fick vi + en bit panel struken med den aktuella färgen. Å, på den vägen är det. 8) ;)
 
Husägaren var mycket tillmötesgående, for ut i ladan och letade upp en burk med färg. Koden fick vi + en bit panel struken med den aktuella färgen. Å, på den vägen är det.
Å det var grannens hus eller... ;)

Vi har faktiskt oxå tänkt ta oss ut och spana på andra hus. Problemet är att med 4 småbarn och extremt begränsade barnpassningsmöjligheter så infinner sig aldrig tillfället. Efter sommaren är det dax att måla så nu känns det som om det börjar brinna i knutarna.

Byggimpert: Tack, jag skall faktiskt under lunchen försöka få köpt några provburkar och testa av färgerna. "R":et i färgerna gör inte att det blir rosa va? Det går ju inte att upprätthålla en traditionell manlighet med ett rosa hus! ;)
Låt dig inte luras av hur de ser ut på "lilla provlappen"
Det var precis det jag inte tänkte göra med detta inlägget. Har stått i färgaffären förut och gått igenom hela NCS-skalan eller vad den nu heter och säkerligen, felaktigt, valt bort massor av kulörer. Lat som man är tänkte jag få snålskjuts av alla byggare (=målare?) här på forumet.

 
djpa skrev:
"R":et i färgerna gör inte att det blir rosa va? Det går ju inte att upprätthålla en traditionell manlighet med ett rosa hus!  ;)
"R"et gör att färgen blir mindre gul, dvs att färgen blir mer beige än gul, men det gäller ju att vara observant för ju mer procent "R" du har i färgen dess mer drar den mot röd/rosa, fast lite "R" behövs även i beige för att det inte ska bli gult.
Men du parerar ju med svärtan också för att uppnå önskat resultat.
Tips: Välj (utifrån "lilla provlappen") den mörkaste "sand"färg du kan tänka dig och provbryt den först, du kommer att bli förvånad över hur mycket ljusare den blir på fasaden i ffa. solljus. Sen kan du provbryta ljusare om behov finnes, på det sättet sparar du kanske in något på provburkskostnaden ;)
Måla sen tillräckligt stort fält för att ha någon chans att bilda dig en uppfattning om slutresultatet, helst 2x2 m samt helst inte olika provnyanser direkt bredvid varandra för dom "stör" isf. både varandra och ditt öga när du ska bilda dig en uppfattning om slutresultatet, nära knutar eller fönster brukar vara bra ställen.

//Christina.

PS: Håller med dig, kanske inte ang. upprätthållande av manlighet men rosa på huset kan man nog kanske klara sig utan (finns mindre ställen att anv. färgen på ;))/DS:
 
byggimpert skrev:
Dessa färgnr. kommer från en färgrådgivare hos målarmästarna som är erkänt duktig på hur färger uppför sig i olika ljus och vilka färgkoder som funkar på fasader utan att bli hårda eller bländande.

Alla går i skalan "vitt" med toning åt beige eller grått.  Samtliga är ändå så pass tonade att det blir kontrast om snickerier och detaljer målas i ljusare vitt tex. 0502-Y eller rent vitt.

S1002-Y
S1005-Y20R
S1005-Y30R
S2005-Y20R

//Christina.

PS: Låt dig inte luras av hur de ser ut på "lilla provlappen" vi har själva valt 1005-Y20R som vit färg på knutar mm. till en varmröd fasad (alla färgerna blir jättemycket ljusare när man målar upp dem ute) och den är inte alls så beige som jag trodde utan kan definitivt kallas vit. Bästa rådet är ändå att bryta provburkar och måla upp och jag skulle också råda dig till att bryta i den färgtyp som du ska måla fasaden med för speciellt dessa "vita" toner skiljer sig faktiskt en hel del mellan tex. akrylat och oljefärg, tyckte jag iaf. ;)/DS.
Toppeninfo för oss som funderar på ljust/vitt hus! Ska åka förbi färgaffären under dagen. Upplever du att det är stor skillnad på S1005-Y20R & S1005-Y30R?

/Jonte
 
Jonte skrev:
Upplever du att det är stor skillnad på S1005-Y20R & S1005-Y30R?

/Jonte
Jag har inte provbrutit S1005-Y30R för jag blev nöjd med S1005-Y20R iom. att vi har det till knutar och snickeridetaljer.
MEN jag kan tänka mig att Y30R ger ett intryck av ytterligare ngt. mindre gult dvs. liiite mer beige, fast någon stor skillnad är det definitivt inte, men den lilla skillnaden kan ju vara nog så viktig ;)

Lycka Till//Christina.
 
Vi har invändig färg med 1005-Y30R, och den är väldigt skönt ljusbeige.

Innedörrar, listverk, tapeter går i samma färg och det är väldigt fint. Den är inte alls mörk, men det finns ändå det där sandbeiga djupet i färgen.
 
Tycker man att 1005-Y20R ser bra ut på en mindre yta skulle inte jag vara rädd för att köra hela huset med 1005-Y30R. Färgerna har en tendens till att blekna när man får upp dem på en större yta. Rött ger en varmare och mer behaglig ton.

Y20R betyder ju gult (yellow) med 20 steg år rött.
Vill man att det skall växla över till aprikos behöver man förmodligen ha 40-50 inslag av rött och för att få rosa krävs ännu mera.
 
Nybyggare skrev:
Tycker man att 1005-Y20R ser bra ut på en mindre yta skulle inte jag vara rädd för att köra hela huset med 1005-Y30R. Färgerna har en tendens till att blekna när man får upp dem på en större yta. Rött ger en varmare och mer behaglig ton.

Y20R betyder ju gult (yellow) med 20 steg år rött.
Vill man att det skall växla över till turkos behöver man förmodligen ha 40-50 inslag av rött och för att få rosa krävs ännu mera.
Båda ser bra ut! 1005-Y20R ser beigare ut än 1005-Y30R. Alltså ser Y30R ljusare ut när vi har provmålat. Därför borde väl Y30R förbli ljusare än Y20R om vi kör den på hela huset ??? eller missförstår jag dig?

Jonte

 
Jonte skrev:
Båda ser bra ut! 1005-Y20R ser beigare ut än 1005-Y30R. Alltså ser Y30R ljusare ut när vi har provmålat. Därför borde väl Y30R förbli ljusare än Y20R om vi kör den på hela huset  ??? eller missförstår jag dig?

Jonte
Jag tror du missförstår mig och även om skillnaden förmodligen inteär så stor bör S1005-Y30R upplevas som mörkare än S1005-Y20R.

Utifrån koden så kan man utläsa att detta är en mycket ljus färg 1005 betyder 10% svart och 5% kulör, helvit har 0500 (5% resp 0%). Tonen (Y20R) säger sedan att det är en gult med 20% rödhet.

Alltså ju högre siffra mellan Y och R desto mer rött blandar du i, detta borde innebära att Y30R är mörkare än Y20R.
 
Nybyggare skrev:
Alltså ju högre siffra mellan Y och R desto mer rött blandar du i, detta borde innebära att Y30R är mörkare än Y20R.
Njaa............ jag vet inte om jag skulle kalla det mörkare, du har precis samma kulörtäthet dvs. 5% kulörstyrka på bägge men den ena har lite mer av gult och den andra av rött, dessa skillnader är ju oerhört svåra att beskriva med ord så att man sas. pratar samma språk ;)
Det är nog mer en skillnad på hur ögat upplever dragningen åt gult resp. rött.
Om ni tycker 1005-Y30R ser ljusare ut och ni gillar det så kör på den, huvudsaken att ni provmålat på en yta där ni kunnat betrakta färgen även i solljus, för det ljuset har en förmåga att förändra en färg rent visuellt å´det grövsta, var bara säkra på att inte olika ljus lockar fram nån rosa/aprikos ton, anar ni nån anstrykning åt nåt sånt håll i olika ljus så tänk på att den effekten mångdubblas på ett helt hus.
Men det är jättesvårt att säga nåt exakt när det gäller fasadfärger för det är väldigt beroende på omgivningarna, grönska, andra hus i närheten osv. Så det som ser helt perfekt ut på ett hus i ena änden av stan behöver inte upplevas exakt likadant hos er.

MVH/Christina.
 
När vi var ute och letade färgkombinationer visade det sig ganska snart vilken gul färg det var vi ville ha. Vi kollade på färgkartor, frågade andra husägare om färgnummer och provmålade 8 olika kulörer.

Svåraste valet var just hur mycket rött det skulle vara i färgen, för lite gav som i tyckte en ganska skrikigt intryck men samtidigt ville vi inte att det skulle växla över till aprikos/orange. Vi hade både Y10R, Y20R och Y30R som vi valde emellan.

I mitt tycke är rött mörkare än gult och ju mer rött man blandar i desto mörkare upplevs ju färgen. Färgen har också en tendens till att blekna när den kommer upp på en större yta, det som ser rosa/orange ut på provkartan blir beige på väggen.

Vi ville ha en ljus cremefärgad gul färg och först efter två målade lager på huset var vi helt nöjda och insåg att färgen överensstämde med våra önksmål.
 
Jag var tvungen att måla liiiite till igår bara för att Nybyggarn gjort mig såååå osäker på om jag blandat ihop burkarna... ;)

Det jag ser med mina ögon är iaf att Y20R är den jag uppfattar som jag skrivit tidigare, mer beige = mörkare.

Lutar just nu åt Y20R, men jag ska träffa en färgsättningskille under dagen som kanske kommer med några nya input ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.