Eftersom jag fått en hel del fina tips härifrån under resans gång så tänkte jag bjuda på lite bilder på hur vi valde att lösa eldstaden i vårat husbygge.
Jag kommer att fylla på med bilder från installationen och det återstår fortfarande några detaljer innan kamininstallationen är helt färdig.

Både jag och min fru älskar att elda, hon främst för att det är så mysigt med värmen och att se elden brinna, jag främst för att få utlopp för mina nedärvda pyromanigener på att lagligt sätt.
Frugan (som ritat hela huset) var tidigt på det klara med att det skulle vara en kamininsats med glasluckor åt två håll, installerad i en "mur" som även fungerar lite som rumsavskiljare och där man kan se elden både från kök/matsal samt vardagsrumsdelen och tv-hörnan.
Hon hittade även snabbt en Dansk tillverkare som hade just en sådan kamin/insats, själv var jag skeptisk, dels pga priset och dels för att jag var rädd att design hade fått gå före funktion när den togs fram.
Hon fick igenom sin vilja (även denna gång) och en RAIS 2:1 inhandlades genom den lokala byggvaruhandlaren.
Mitt första intryck efter leverans var att den verkade vara rätt gedigen med generellt bra kvalitet.

Första bilderna visar dels planlösningen där kaminen skall stå (kaminen syns direkt till höger om "VARDAGSRUM") och dels skissen över hur den färdiga skapelsen var tänkt att bli (fram och baksida)

blogger-image--2084695110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PLANLS~1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Till skorsten valde vi "Permeter" från Schiedel, 150mm invändigt och med 50mm isolering, första metern valde jag att ha ett helt oisolerat rör för att få ut lite mer värme från rökgaserna. Skorstenshuven på taket fixade plåtslageriet som även levererade takplåten. All installation utförde jag själv och sotaren fick provtrycka och besiktiga installationen så fort skorstenen var kopplad, jag ville ju komma igång att provelda!

Nedan är lite bilder på hur kaminen såg ut när den väl stod på plats, lite tekniska data om någon är intresserad av det, hur skorstenen på taket blev samt en bild på första provbrasan.

005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
balk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image-47000277.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image--773128410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
(y) ser bra ut !
 
Tilluften löstes genom ett 110mm avloppsrör som ligger i makadamen precis under cellplasten, ena sidan böjer upp mitt under kaminen och andra sidan böjer upp i ytterväggen. Jag valde rostfritt rör och böj på den halvan som är närmast kaminen, med facit i hand tror jag det var helt onödigt, det blir inte det minsta varmt under kaminen,
Jag borrade dessutom tre-fyra dräneringshål i avloppsrörets undersida, skulle det på något vis komma in vatten i röret så dräneras det ner i makadamen istället för att skapa ett gigantiskt vattenlås.

1:an visar hur det rostfria avloppsröret tittar upp under kaminen.
2:an visar hur röret kommer upp i ytterväggen.
3:an visar luftintagets galler på fasaden (det är idag ett stort fönsterparti där vindduken sitter)
4:an visar skorstensröret fotat inifrån kaminen och upp.

120829 tilluft.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter lite testande och mätande med värmekamera så kom jag fram till att plåtmanteln som kaminen var klädd med skärmade/isolerade bort en del värme. Jag testade att ta bort den och dessutom monterade jag sex stora aluminiumkylflänsar på konvektionsdelens ytor. Detta gjorde stor skillnad i värmeåtergivning och eftersom vår kamin ändå ska muras in i tegel och aldrig kommer i närheten av något brännbart material så såg jag ingen fara i att avlägsna plåtmanteln.
blogger-image-236445076.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image-973085801.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image-1776763122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
StoraO
  • Laddar…
Till lite mer intressanta uppgifter.
Vad får du för rökgasvärden mätt med jämna mellanrum från upptändning tills glöden slocknar?
Är inte kaminen utprovad och optimerad från fabrik? I så fall kan du väl inte sätta aluminiumkylflänsar på konvektionsdelen för att få bättre värmeutbyte. Då kyls ju brandgasen av så pass mycket att du får ofullständig förbränning och stora utsläpp av skadliga ämnen.
Hur ser konvektionsdelen ut? Ser inte ut att vara mycket plats.
 
Om den är optimerad från fabrik kan jag inte svara på.
Jag har eldat ca 1 m3 ved i den innan jag murade in den just för att säkerställa att inte förbränningen påverkades negativt och med denna ved har det bara bildats ca 1cm aska i botten, jag har alltså inte behövt aska ur den en enda gång ännu. Det bildas inte speciellt mycket sot i konvektionsdelen heller, men jag har inte analyserat rökgaserna och kan inte svara på om de påverkas. Men kylflänsarna kyler ju på inget sätt själva eldstaden, endast röken från förbränningen.
Skorstensröret blir faktiskt sällan varmare än 200º vid normalt eldande.
 
Redigerat:
Jag hade tur och fick tag på ett parti nytt fasadtegel gratis.
Jag fick även lite hjälp och goda råd att komma igång med murningen.
De båda silverfärgade plåtarna som kan ses på ett par bilder styr luftströmmen underifrån så att den passerar över konvektionsdelen där kylflänsarna sitter.
Det var ganska kul att mura med tegelsten även om det tog sin tid för en nybörjare.
Den lilla kanalen som syns i taket bredvid skorstensröret är ett 100mm spiro som leder upp en stor del av varmluften till våningen över.
Stålpelaren som muras in vid sidan om vedfacket är en av fyra pelare som bär stålbalken som ligger i mellanbjälklaget. Som det går att se har jag även förberett med en elmatning till kaminen för ev. fläktar i framtiden.

blogger-image-815672984.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image-853614171.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image--1525885002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image--1671870696.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image--1719477098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image-1892699132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image--2087178648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • blogger-image-1369663109.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LoneN och 2 till
  • Laddar…
När vi drog tilluften till vår kamin i grunden så la vi ett spirprör med ett fall ut mot väggen. På det sättet tvingades vi göra ett ganska stort urtag i frigoliten. Din lösning är klart bättre om man kommer ihåg att borra dräneringshålen i plaströret! Snyggt!
 
Putsningen av muren överlät jag med varm hand till svärfar som gjorde ett mycket bra jobb.
Eftersom vi har flera detaljer (tex gjutna fönsterbänkar) med lite "rå industrikänsla" så valde vi att behålla putsen omålad, vi har dock behandlat den med vattenglas för att binda ytan.
Fyra led-spottar monterades för att ge lite effektljus på installationen.
Nu återstår bara galler för de fyra lufthålen, jag återkommer med bilder på dem, de monterades äntligen igår.

blogger-image-966525250.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image--1401964578.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image--1912178305.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 3 till
  • Laddar…
Bra jobbat, men undra om det inte är smart att måla med isåfall någon grå färg, bör ju bli enklare att tvätta av sot som ju alltid uppstår vid eldandet...
 
Riktigt snyggt!
Återstår att fylla veddelen med riktigt vit björk som bara är för syns skull...
 
Riktigt häftig installation , snyggt!!!

Gör du gallren själv?
 
Noseone skrev:
Bra jobbat, men undra om det inte är smart att måla med isåfall någon grå färg, bör ju bli enklare att tvätta av sot som ju alltid uppstår vid eldandet...
Ja framtiden får utvisa hur det blir, det är ju aldrig försent att måla om vi nu vill det.

niklasn skrev:
Riktigt snyggt!
Återstår att fylla veddelen med riktigt vit björk som bara är för syns skull...
Ja, vi får köpa in lite dyr "designved" för syns skull :)
 
andnyg skrev:
Riktigt häftig installation , snyggt!!!

Gör du gallren själv?
Lite lustigt att du skulle fråga för tanken var att köpa färdiga galler som kamintillverkaren hade i sitt sortiment. Men när jag fick veta att dessa kostade 1500kr/st trots bra rabatt så fick det bli en lite mer omständlig lösning.
Eftersom frugan krävde det utseendet som kamintillverkarens galler hade så fick hon själv göra en CAD-ritning som efterliknade dessa. Sedan fick min far som har känningar inom laserskärning ställa upp och hjälpa till.

Så här ser tillverkarens "galler" ut och såhär blev de laserskurna plåtarna som jag målade igår (de fyra plåtarna ligger i en bunt så hålbilden ser lite konstig ut på bilden).
Återkommer som sagt med bild på det färdiga resultatet.

blogger-image-892557675.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
blogger-image-1188968877.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.