En fråga! Är det ok med Yam2000 under ytpappen? Ska det inte vara Yap2200?
 
Du behöver inte ha någonting under sålänge de är papp mot papp. Är de PVC över papp lägger man en brandklassad glasfiberfilt mellan..
 
Så råspont, yam 2000 och sedan kommer en takfirma och ska lägga ytpappen och de bryr sig inte om vad för papp som är under? Jag trodde att det hade med kompabilitet mellan underlagspapp samt ytpapp, men det är bara så att yam2000 är lite skörare än yap2200?
 
Underlagspapp använder man om de är direkt mot trä. Om där ligger papp från början behövs den INTE..
 
Jag är helt med dig. Det jag undrar och vill få fram utan minsta tvivel är om det spelar någon roll om jag har Yam2000 eller Yap2200 som underlagspapp? Om så, varför? Tacksam för svar!
 
Tack för alla svar! Uppskattas. OK, så i mitt fall kan det alltså räcka att skära bort blåsorna och lägga på ny ytpapp. Eventuellt byta fotplåt (eller montera en ny ovanpå), beroende på hur den ser ut. Otur att jag inte frågade innan jag beställde, då jag redan köpt underlagspapp. Visserligen ingen större chock för plånboken (1000 kr inkl rabatt) och knappt 15 % av totala beloppet och vidare kanske det går att sälja.

En fråga till eddie_bergh och övriga i branschen: Hur gör ni när det är molnigt på himlen? Jag antar att det inte är möjligt att alltid invänta blå himmel. Har ni presenningar med er utifall? PE eller PVC? Helt stycke eller lappar ni ihop flera små? Eller monterar ni ett partytält över byggnaden? :)
 
Nja jag la inget på taket när det väll börja regna,men avbröt såklart jobbet,pratade med en takläggare om det och han sa att det inte skulle vara nån fara!???
 
Om det är ostadigt väder kan du ju skära upp taket där du lägger nytt. Så du inte skär upp bulor där du inte hinner täka.
 
Orqvist8 skrev:
Glömde skriva att jag kompletterade med ny plåt då en del var väldigt slitna! Finns billigt på byggmax el bauhouse! ;)
Byggmax plåt är tunn skitplåt
 
eddie_bergh skrev:
Finns ingen anledning att byta fotplåten om den befintliga sitter som den ska.
Ofta är den rostig och behöver därför bytas en skitsumma i det hela
 
Elkludde. Skrev ja inte om den sitter som den ska? Vad fäster i rost?
 
Jag har ännu en fråga:
Ytpappen ligger idag från långsida till långsida, i samma riktning som lutningen. I anvisningarna till den nya pappen står det att underlagspappen ska ligga tvärsom, alltså vinkelrätt mot lutningen och ytpappen precis som min gamla. Men om jag nu behåller den gamla pappen och lägger på ny ytpapp så vill jag ju inte ha skarvar på samma ställe. Ska jag då lägga denna "åt fel håll" och korsa den gamla pappen, eller är det bättre att anpassa överlappen så att skarvarna aldrig hamnar under varandra?
 
Tänkte bara meddela att jag nu har monterat ny fotplåt. Det var smidigt att skruva på den över den gamla, som eddie_bergh tipsade om. Jag sicksackade montageskruv (4,2 * 25-35 mm) med 100 mm avstånd ca och popnitade ihop plåtarna med avstånd 300 mm ca.

Idag ska jag borsta av taket (för säkerhets skull), avfetta den nya plåten (också för säkerhets skull) och lossa lite plåtdetaljer runtom och börja på med ytpappen.
 
eddie_bergh skrev:
Om den har släppt från fotplåten så de bular upp skär man ett V o sedan trycker den nya plåten med 15cm cc skruvning ner de utan problem.

Men vet du bättre än en som jobbar dagligen med de så ska jag inte säga emot dig.
Vi byter alltid fotplåt.
Detta för att det dels är en sån liten peng i sammanhanget, men framför allt för att den har sin livslängd och även om man inte ser någon rost så kan den mycket väl rosta underifrån (precis som takhuvar ofta rostar inifrån precis vid taket)
Om nu taket har en livslängd på låt säga 30-50 år så är det ju tråkigt om fotplåten ger upp efter 10......
dessutom skulle jag aldrig lita på att det gamla materialet satt ordentlig.......
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
eddie_bergh m fl:
Hur gör ni när ni det regnat på natten och taket är blött? Väntar tills det är snustorrt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.