Cabrera skrev:
Leica har bra instrument. Har själv en Disto DXT och är nöjd.
Tackar, Tycker att den låg rätt i pris för mig.
 
Hiltis funkar utmärkt!!
 
Skulle gissa att det sitter samma komponenter i de flesta (laser)avståndsmätare Leica/Hilti/blåBosch. Bland de nämnda finns modeller med lite olika features, därav prisskillnader. Tror knappast dessa tre inte uppfyller dina mätbehov.
 
Hur är det med Dewalt. Håller dom samma klass? Har kollat lite på dewalt dw040p.
 
Kollar du på de stora märkena hur knappar, funktioner och prestanda är på standard apparaterna så kan man misstänka att de flesta tillverkas av en och samma med olika skal och lite kosmetiska skillnader bara. Sedan finns det naturligtvis topp-modeller som har funktioner som konkurrenterna inte har.

Mitt råd är att välja en från de kända tillverkarna med de funktioner och prestanda du behöver. Sedan är det bara att ta den du får till bäst pris.
 
Kollade lite på avståndsmätare på blocket. Såg då längst ner på sidan att man jämfört vissa avståndsmätare och att felmarginalen ligger mellan 1,5-33 mm per meter. Stämmer det? Jag tycker det låter mycket.
Om man meter ett avstånd på 10m så kan man alltså få en felmarginal på 1,5 cm med den bästa avståndsmätaren, boschen och upp till hela 3 mm med dewalten. Det känns ju inte så tryggt.


http://shopping.blocket.se/Dewalt_DW040P_1390502953.htm
 
FredrikR skrev:
Nej, så illa är det inte. :)

[länk]
Kolla från slutet i den här tråden.
Tack, nu känns det bättre :). Tyckte att felmarginalen lät orimligt stor för att den skulle vara användbar.
 
Jag skulle säga att Leica är No1.
Jag vet att de har tillverkat åt andra och säkert gör det fortfarande. Tittar man på t.ex Bosch så ser det misstänkt likt en Leica.
Så länge prisskillnaden inte är för stor i förhållande med funktioner hade jag gått på Leica.

För de som inte känner till det så har Leica sysslat med optik sen innan nån av er var födda.
 
Har en GLM80 och är grymt nöjd! Lutningssensorn gör att du kan möta höjd på tex en fasad. Välj funktionen, rikta mot botten och mät, rikta mot toppen och mät på nytt varpå du får höjden. Eftersom det är svårt att sikta exakt blir måttet inte helt exakt men det ger förvånansvärt bra värden.
 
Ni som har bosch glm 80. Har ni köpt vattenpasset med plats för glm 80, och har ni haft mycket behov av det?
 
Jag fick med vattenpasset i paketet men använder hellre mina vanliga vattenpass. Den enda fördelen är att avståndsmätaren piper när den är i våg vilket innebär att du inte behöver se för att veta. Smidigt i vissa fall. Med passet kan du mäta mellan två saker, tex hyllkonsoller, där avståndsmätaren löst inte är tillräckligt lång.
 
Jag köpte med skena och använder det rätt ofta. Tycker det är smidigt att kunna både läsa av libellerna och få hjälp av indikeringen när man ex har svårt att se eller när man vill ha något i en speciell vinkel som inte är 90 eller 180..
 
  • Gilla
jtl
  • Laddar…
Har nu ägnat en stund åt att läsa in vad som skrivs om avståndsmätare som blir nästa investering. Boschs GLM 50 är jag inne på, den verkar bra och uppfyller mina behov. Men Dewalts DW040P som kort omnämns ovan, är det någon som har mer synpunkter på den jämfört med Boschen? Dyrare och med med större felmarginal men kanske stöttåligare?
 
snickargubben skrev:
Har nu ägnat en stund åt att läsa in vad som skrivs om avståndsmätare som blir nästa investering. Boschs GLM 50 är jag inne på, den verkar bra och uppfyller mina behov. Men Dewalts DW040P som kort omnämns ovan, är det någon som har mer synpunkter på den jämfört med Boschen? Dyrare och med med större felmarginal men kanske stöttåligare?
Jag köpte Boschs GLM 80 och är grymt nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.