Hej, har planerat bygga en altan enligt bilden, bärlinorna blir 4m långa mellan fästpunkterna, räcker det med dimensionen 45x220 ??

huset med altan konstruktion.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Du måste ha en bärlina i mitten. Kommer svaja annars
 
Var rädd för det, har svårt att gräva plintar just där :(
 
Hustomt-e skrev:
Var rädd för det, har svårt att gräva plintar just där :(
Varför? Du kan inte lägga stenplattor?
 
Du bör även lägga till två plintar längsmed bärlinan. Satsa på att inte har mer än 2 meter mellan plint på något håll.
 
Jag har brunnen i mitten under altanen, det går kanske sätta plintar på var sida om den men hade hoppats slippa det med större dimension (45x220). Såg i någon tabell att det skulle klara 4 meter. Kan limmträbalkar vara ett alternativ??
 
Ang plintar och extra bärlina har du redan fått korrekta råd, finns inga genvägar.
På kortsidan tycker jag du ska lägga trallen i samma riktning som på långsidan
den ser väldigt hög ut, har du koll på vad som är bygglovspliktigt i din kommun?
planera in för fris o stolpar redan nu.
 
Redigerat:
Om du går ner till s400 och kvalitet C24 på golvreglarna så är det i stort sett dimensionerat enligt normen. Dock kan jag inte lova att det inte svajar något i mitten som ovanstående påstår att det gör. Vet iofs inte heller om man kan köpa tryckt virke i C24 men det vet säkert brädgården.
 
Redigerat:
Tackar för alls tips, får ut och mäta lite hur jag kan lösa detta, med fris syns ju inte ändarna på kortsidan heller.. men med 2 meter mellan balkskorna, kan jag gå ner till 45 x 170 va? :)
 
Jag kommer ca 1,8m upp för jag slår fontanellen i den gamla bristfälliga idag, gränsen för bygglov är 60 cm.
 
Varför balkskor? Lättare att lägga golvreglarna ovanpå bärlinan
 
Nimajneb, vill sätta bärlinan mot källarväggen, under panelen men inte lägre än att jag kan öppna dörren. Bärlinan i mitten kan jag ju ha lägre men är lite fåfäng också :)
 
Så här ser det ut nu, med en bärlina i mitten och max 2m mellan plintarna blev de 12 st, blir en del jobb att gräva ner till frostfritt mm men jag vill inte ta några genvägar, river som sagt en gammal altan som förra ägaren byggt bristfälligt.

Har ritat 45x145 till golvreglarna som spänner max 2m till bärlinorna i 45x170. Bärlinan i mitten ligger under så jag kan lägga hela 4m golvreglar, tack för tipset om det! Feedback, ytterligare att tänka på?

huset med altan med två plintrader.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Momentupptagning i knutpunkterna.
 
Nu tycker jag det ser mycket bättre ut.

Vad är det i marken du skall gräva för plintar? Är det inte stenigt rekomenderar jag att du köper ett manuellt jordborr, kostar runt 200:- och finns på jula, cheapy m.m. Snabbar upp grävningen för plintar ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.