Jag ska köpa ett hus som levereras med golvvärme på nedanvåningen och sen färdigdragna rör upp på ovanvåningen. Det handlar om vattenburen golvvärme.

Ovanvåningen kommer isolerad, men inte inredd. Vilket betyder att det inte är draget någon värme på ovanvåningen. Att installera det själv känns rätt svårt, så jag kommer med största sannlikhet att ta dit hantverkare.

Frågar är, hur stor kostnadsskillnad tror ni det blir om jag väljer att lägga vattenburen golvvärme på helan ovanplanet istället för att dra för radiatorer i varje rum?

Ovanplanet har snedtak, och med 45 grader taklutning kommer jag att få en boyta på 90kvm på ovanplanet. Nedervåningen har dock 120 kvm. Men räkna på en golvyta på ca 100-110kvm som ska ha golvärme eftersom jag förmodligen måste lägga golvvärmen lite utanför det som räknas som boyta.

Jag har ingen aning om kostnader för sånt. Någon som kan göra en avancerad uppskattning på priset golvvärme vs radiatorer?
 
Det beror lite på om det är spånskivor färdigt eller inte på golvet. Är det färdiga spånskivor så kan ni lägga spårade frigolitskivor för golvvärmen eller t.ex. LK EPS16 eller Flooré ovanpå. Är det inte spånskivor kan ni lägga spårade spånskivor direkt.

Materialet till golvvärme blir antagligen lite dyrare än element och rör men installationen blir billigare. Om det är helt oinrett så går det rätt snabbt med golvvärme eftersom det inte är några väggar i vägen och det är fritt fram att dra över golvet.
Element så måste ni först upp med väggar (som rören ska genom) för att kunna hänga upp elementen...

Jag skulle alla gånger lägga golvvärme!

Mvh,
Anders
 
anders07 skrev:
Det beror lite på om det är spånskivor färdigt eller inte på golvet. Är det färdiga spånskivor så kan ni lägga spårade frigolitskivor för golvvärmen eller t.ex. LK EPS16 eller Flooré ovanpå. Är det inte spånskivor kan ni lägga spårade spånskivor direkt.

Materialet till golvvärme blir antagligen lite dyrare än element och rör men installationen blir billigare. Om det är helt oinrett så går det rätt snabbt med golvvärme eftersom det inte är några väggar i vägen och det är fritt fram att dra över golvet.
Element så måste ni först upp med väggar (som rören ska genom) för att kunna hänga upp elementen...

Jag skulle alla gånger lägga golvvärme!

Mvh,
Anders
Jag skulle gärna föredra golvvärme. Men trodde det skulle bli väldigt mycket dyrare än radiatorer. Det är helt öppet så det underlättar. Inga väggar alls. Det ligger färdiga spånplattor på golvet.

Hur pass svårt är det att lägga golvvärme själv? Man kanske kan göra endel själv och låta en VVS:are koppla in det. Eller är det bäst att låta dom göra hela jobbet?
Någon uppfattning om vad det kan komma att kosta?
 
D09
Anna1984 skrev:
Jag skulle gärna föredra golvvärme. Men trodde det skulle bli väldigt mycket dyrare än radiatorer. Det är helt öppet så det underlättar. Inga väggar alls. Det ligger färdiga spånplattor på golvet.

Hur pass svårt är det att lägga golvvärme själv? Man kanske kan göra endel själv och låta en VVS:are koppla in det. Eller är det bäst att låta dom göra hela jobbet?
Någon uppfattning om vad det kan komma att kosta?
Tar lite tid men är inte speciellt svårt att lägga :)
 
D09 skrev:
Tar lite tid men är inte speciellt svårt att lägga :)
Att det tar lite tid gör inget. Huvudsaken är att man kan skära lite på kostnaden.

Hur mycket uppskattar ni att det skulle kosta att lägga golvvärme själv på runt 110 kvm?

Vart ska man beställa grejer och finns det några instruktioner på nätet om hur man gör?
 
Det finns tom filmer på Youtube. Dök på golvvärme eller uponor.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
pelle242 skrev:
Det finns tom filmer på Youtube. Dök på golvvärme eller uponor.
Tack ska kolla!

Och kostnad för hela kalaset?
 
D09
Jag hade som princip att varje slinga skulle vara ca eller max 50 löpmeter.

Slang, golvplåt, fördelare köper du på nätet eller typ hornbach.

16 eller 20mm slang. Val av slang påverkar cc avståndet. Cc 15 alt 30 om jag inte minns fel.

Finns slang för ingjutning alt i träbjälklag.

Sedan ska slingorna följa ett spår, t ex ytterväggen och sen slingra sig in.

Jag gjorde mitt spår genom att ha 1 lager med golvspån som golv.
Sen la jag ett lager till genom att såga golvspånskivor på mitten och ibland runda hörnen med en mjuk sväng. Typ botten på en spann.

Sen i med slangen i golvplåtar som limmas på golvet ( la golvgipset samtidigt och la tynger på ) .

Slangarna upp tillsammans fast ta lite extra längd på dom så dom verkligen räcker till fördelarna.

Finns säkert bättre sätt och göra det på men funkade för mig. Ska se om jag hittar lite bilder.

Jo just det, skriv ner längden på varje slinga, märk upp in och ut, vilken slinga det är, fota en massa och täck för hålen.
 
Anna1984 skrev:
Att det tar lite tid gör inget. Huvudsaken är att man kan skära lite på kostnaden.

Hur mycket uppskattar ni att det skulle kosta att lägga golvvärme själv på runt 110 kvm?

Vart ska man beställa grejer och finns det några instruktioner på nätet om hur man gör?
Vi lade golvvärme på ca 100m2 (varav en del var 12mm rör eftersom det skulle gjutas in i golvet på badrummet. Jag betalade 35kkr för materialet inklusive fördelarskåp. Någonstans däruntomkring bör du hamna. Uponors system med frigolit och plåtar lägger man lätt 5 rum på en helg. Jag la det själv. Det är inte svårt och dessutom ganska roligt!
 
mariatherese skrev:
Vi lade golvvärme på ca 100m2 (varav en del var 12mm rör eftersom det skulle gjutas in i golvet på badrummet. Jag betalade 35kkr för materialet inklusive fördelarskåp. Någonstans däruntomkring bör du hamna. Uponors system med frigolit och plåtar lägger man lätt 5 rum på en helg. Jag la det själv. Det är inte svårt och dessutom ganska roligt!
Oj, men det låter ju faktiskt klart överkomligt. Körde du med deras underlag med frigolit och plåtar på hela 100 kvm och sen 20mm rör förutom i badrummet?

Kopplade du in allt själv också eller anlitade du någon till det?
 
Japp. Vår övervåning är på 107m2 men när man tagit bort för väggar och garderober och trappöppning blev det mindre kvar. Kommer inte ihåg exakt siffra men i den häraden är det.

Kopplade dock det sista utan förberedde bara skåpet. Vi hade rörmokare som ändå skulle komma och göra annat. Tyvärr kopplade han systemet baklänges... :) Själv är ofta bäste dräng. Man kan provtrycka mha tappvattnet eftersom golvvärmen inte skall ha så högt driftstryck. Uponor har väldigt bra instruktioner såväl på youtube som på de papper som följer med. Hade jag inte haft rörmokare som ändå skulle komma så hade jag gjort även det sista själv.

Ett tips till; se om du kan få låna en slangvinda av din lokale rörkrökare. Den där rullen med 20mm slang är tung och vi hade den på bottenplan medans jag matade slang på övervåningen.

Uponor gav komplett ritning för hur slangen skulle dras så det var bara att följa den.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Japp. Vår övervåning är på 107m2 men när man tagit bort för väggar och garderober och trappöppning blev det mindre kvar. Kommer inte ihåg exakt siffra men i den häraden är det.

Kopplade dock det sista utan förberedde bara skåpet. Vi hade rörmokare som ändå skulle komma och göra annat. Tyvärr kopplade han systemet baklänges... :) Själv är ofta bäste dräng. Man kan provtrycka mha tappvattnet eftersom golvvärmen inte skall ha så högt driftstryck. Uponor har väldigt bra instruktioner såväl på youtube som på de papper som följer med. Hade jag inte haft rörmokare som ändå skulle komma så hade jag gjort även det sista själv.

Ett tips till; se om du kan få låna en slangvinda av din lokale rörkrökare. Den där rullen med 20mm slang är tung och vi hade den på bottenplan medans jag matade slang på övervåningen.

Uponor gav komplett ritning för hur slangen skulle dras så det var bara att följa den.
Kanon, tack för svaret!
 
Kan man ha separata termostater till det här golvet så att man kan reglera värmen i varje rum?

Är det bättre att lägga golvet först innan man bygger väggarna eller är det bättre att bygga väggarna först när man ska ha separata termostater?
 
Det finns en annanaspekt på golvvärme vs radiatorer på ovanvåningen.

Och det är regleringen av värmen i nedervåningen.
Om du väljer golvvärme där uppe har du ofrånkomligt ett visst läckage av värme nedåt och därmed lite svårare att styra önskad temp därnere med rumstermoster.
 
Jag har fått offert från Uponor på 65.000 kr sammanlagt för bara materialkostnaden. Och det är till 90kvm. Jag tyvker det låter dyrt. Jag skulle gärna vilja komma ner i halva den kostnaden för vattenburen golvvärme.

Kan någon rekommendera någon annan tillverkare som är billigare än Uponor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.