F
Dave R skrev:
Det talar för att jag har ett hårdvarufel, behöver ny kompassmodul.
vid skråkörning så faller även min klippare av och kan inte hålla rak linje, verkar vara standard. Tror inte att gyrot/elektroniska kompassen är sönder. Är inte heller så att min klippare kanar på hjulen, det är motorerna som inte håller emot och den går fort/skenar i utförskörning. Jag tror på en uppdatering av mjukvaran där dom drar ner farten ordentligt vid större lutningar. Frågan är om det finns hårdvarustöd för att detektera en sådan lutning.

Det är kan ju också vara skillnad på lutning som gör att min inte rymmer. Då många har problem i utförsåkning så tror jag snarare det är det vanliga problemet med kinesiska produkter, dom har inte varit tillräckligt konservativa i sina verifieringar. 30 graders lutning funkar kanske bara under vissa förutsättningar, man kanske skall se det som upp till 30 grader.IP23 (eller vad det är) kanske funkade på nån maskin av en slump på horisontellt underlag i en labmiljö med kranvatten. Riktigt regn kan vara en helt annan sak med betydligt lägre ytspänning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
IP55 klassad är den. "IPx5 kräver motståndskraftighet mot spolning (ej högtrycksspolning). Högre vattentryck och större mängd kräver högre packningstryck än IP54. IPx5 testas med spolslang (6,5 mm munstycke och 12,5 l/min). Avstånd 3 m". Den är säkert gjord för att klara detta, men det är nog kvalitets kollen som brister efter att montering skett då man glömt vissa tätningar, etc.

Det skulle va bra att kunna bestämma farten, med något lägre fart skulle den inte gå över slingan, detta gör den mer sällan nät det är torrt i gräset än fuktigt.
 
Redigerat:
F
Maver1ck skrev:
IP55 klassad är den. "IPx5 kräver motståndskraftighet mot spolning (ej högtrycksspolning). Högre vattentryck och större mängd kräver högre packningstryck än IP54. IPx5 testas med spolslang (6,5 mm munstycke och 12,5 l/min). Avstånd 3 m". Den är säkert gjord för att klara detta, men det är nog kvalitets kollen som brister efter att montering skett då man glömt vissa tätningar, etc.

Det skulle va bra att kunna bestämma farten, med något lägre fart skulle den inte gå över slingan, detta gör den mer sällan nät det är torrt i gräset än fuktigt.
Jag tror inte den klarar IPx5. IPx1 är i princip jämförbart med ett vanligt stilla regn. Verkar som om många har problem redan med det. Det är troligtvis nödstoppet och dt faktum att det är horisonetllt som är problemet.
 
Har dubbat min idag med sexkantskruvar från Clas Ohlsson. Tycker att det blev lite bättre, men tyvärr inte bättre än att den fortsätter smita och vill ner i sjön. Har byggt ett staket tillfälligt så att den åtminstånde inte åker i sjön. Får väl dra upp kabeln till ett plattare ställe om det skla funka. Har även problem på transportvägen på en grusväg upp till area 2 och 3. Där river den upp grus och har problem att ta sig fram. Får nog lägga på något fastare material. Här är i alla fall en bild på dubbarna.
20130809_125037.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • 20130809_125037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
fsn skrev:
vid skråkörning så faller även min klippare av och kan inte hålla rak linje, verkar vara standard. Tror inte att gyrot/elektroniska kompassen är sönder. Är inte heller så att min klippare kanar på hjulen, det är motorerna som inte håller emot och den går fort/skenar i utförskörning. Jag tror på en uppdatering av mjukvaran där dom drar ner farten ordentligt vid större lutningar. Frågan är om det finns hårdvarustöd för att detektera en sådan lutning.

Det är kan ju också vara skillnad på lutning som gör att min inte rymmer. Då många har problem i utförsåkning så tror jag snarare det är det vanliga problemet med kinesiska produkter, dom har inte varit tillräckligt konservativa i sina verifieringar. 30 graders lutning funkar kanske bara under vissa förutsättningar, man kanske skall se det som upp till 30 grader.IP23 (eller vad det är) kanske funkade på nån maskin av en slump på horisontellt underlag i en labmiljö med kranvatten. Riktigt regn kan vara en helt annan sak med betydligt lägre ytspänning.
Sensorerna finns säkert.
(Även ld2 har i stort de sensorer som behövs)
Och jag håller med det finns ingen anledning att den skall ha bråttom, det är viktigare att den gör rätt. Det är ju hur mycket tid VI behöver läsa dom räknas.

Nu står min hemma, inne,. Det kommer att regna i massor nu då jag låter den 'acklimatisera' sig. ;-)
 
En liten fundering angående kompassen.
Varje gång klipparen startas gör den ju en kalibrering, jag antar att ni släpper iväg klipparen på plant underlag så kalibreringen blir rätt.
 
HL1 skrev:
Har dubbat min idag med sexkantskruvar från Clas Ohlsson. Tycker att det blev lite bättre, men tyvärr inte bättre än att den fortsätter smita och vill ner i sjön. Har byggt ett staket tillfälligt så att den åtminstånde inte åker i sjön. Får väl dra upp kabeln till ett plattare ställe om det skla funka. Har även problem på transportvägen på en grusväg upp till area 2 och 3. Där river den upp grus och har problem att ta sig fram. Får nog lägga på något fastare material. Här är i alla fall en bild på dubbarna.
[bild]
Det fastnar väl inte så mycket skräp på dessa, annars är ju fördelen med vassare dubb att de tränger ner i jorden och luftar gräsmattan.
 
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
Jag har fått nya display kåpor från Tianchen som är mer vattentäta.
 
Det pågår en omprogramering av fabrikens ingenjörer för att förbättra lutningsgången. Ibland är inte Volten (3V) och strömmen i linan (330mA) som orsakar att klipparen går över linan och spökar till det.
 
Tianchen har pågång nya grövdre däck, vet ej dock när de ska lanseras
 
Supoman skrev:
Jag har fått nya display kåpor från Tianchen som är mer vattentäta.
Kommer dessa skickas ut till alla kunder som garantiåtgärd?
 
Bra om ni beställer, eftersom alla verkar inte läcka..
 
fsn skrev:
vid skråkörning så faller även min klippare av och kan inte hålla rak linje, verkar vara standard. Tror inte att gyrot/elektroniska kompassen är sönder. Är inte heller så att min klippare kanar på hjulen, det är motorerna som inte håller emot och den går fort/skenar i utförskörning. Jag tror på en uppdatering av mjukvaran där dom drar ner farten ordentligt vid större lutningar. Frågan är om det finns hårdvarustöd för att detektera en sådan lutning.


Det är kan ju också vara skillnad på lutning som gör att min inte rymmer. Då många har problem i utförsåkning så tror jag snarare det är det vanliga problemet med kinesiska produkter, dom har inte varit tillräckligt konservativa i sina verifieringar. 30 graders lutning funkar kanske bara under vissa förutsättningar, man kanske skall se det som upp till 30 grader.IP23 (eller vad det är) kanske funkade på nån maskin av en slump på horisontellt underlag i en labmiljö med kranvatten. Riktigt regn kan vara en helt annan sak med betydligt lägre ytspänning.
Jag skulle säga att agerandet i lutning varierar, men det måste vara hårdvaran. Det är långt ifrån några 30 graders lutning vi pratar om på min gräsmatta, snarare mellan 10 och 15 grader, om jag släpper klipparen parallellt med och en meter från gränskabeln så kommer den kanske en meter innan den ramlat ner på gränskabeln. Annars är det en ganska allvarlig brist att klipparen inte kan hålla rak kurs, klipparen kommer helt enkelt inte åt eller klarar inte att klippa vissa ställen av gräsmattan iom att den "faller ner" när den ska åka upp (observera upp) eller hålla rak kurs varpå gräsmattan inte blir klippt utan den håller sig nere vid gränskabeln.
 
Visst fall känns okey. tanken är ju inte att den skall kunna gå i parallella spår. men den måste kompensera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.