Om ungefär en månad flyttar vi till hus och då är åkgräsklippare ett måste. Jag har varit runt och tittat hos återförsäljarna för stiga och husqvarna men jag blir inte så mycket klokare av det.

Det är 5700-6000 kvm gräs som ska klippas, sen är det ungefär lika mycket till som vi inte har bestämt oss för om vi ska klippa ibland eller bara låta växa. Det känns som det blir ett frontmonterat klippaggregat, men utöver det? AWD? Ny eller begagnad maskin? Vad ska man titta efter på en begagnad maskin?
 
Grattis till nya huset!
Rejäl yta att klippa. Nu vet jag inte hur din tomt ser ut, hur kuperad den är samt hur mycket hinder det är där man skall klippa. Men skulle jag titta på maskin till den ytan skulle jag beakta följande för att rikta in mig på vilken maskin som skulle vara vettig.

Är det fingräsmatta och stora öppna ytor, dvs skall klippas typ en gång i veckan skulle jag titta på så proffsig maskin som möjligt med stor klippbredd så klippningen går fort. Beggad parkmaskin som kommungubbarna kör grönområdena med, med andra ord, typ Toro, Kubota osv.

Är det mycket träd, buskar och smalare passager att snurra runt, en proffsrider med brett klippaggregat för att minska klipptiden så mycket som möjligt.

Budgetval om ytorna är öppna torde vara största trädgårdstraktorn du hittar med så brett aggregat som möjligt.

Eller som en gammal kollega till mig gjorde som hade mycket öppna ytor att klippa. Han köpte två
traktorer, en till sig och en till frun och så var de nere på vad en bra rider kostade samt klippte på halva tiden. (y)
 
Håller med i vad mekar-anders skriver, du kan även fundera på om en robot är ett alternativ.
 
Y
Jag har ca 3-4timmar klippyta med både fint gräs, mossa, och högt.
Min nyare Stiga går ofta sönder, är tungstyrd, och orkar inte med flera zoner så man får köra långsamt.

Lånade hem en Husqvarna som är mer lättstyrd då motorn är svävande, dock med stor risk att man svänger in i saker. Med denna som motsvarade min Stiga, så vill jag minnas att jag sparade upp mot 1timme körtid.

Idag har väl alla nya åkare servo antar jag så alla är väl kanske lätta.

När jag får pengar över och hittar ett fynd, så blir det en gammal Toro. Något jag också kört på jobbet, riktigt starka och snabba. Elfel och motorhaveri, kanske lite bristande metall vid styrningen. Man kan dock sätta bilmotor på dessa.
- Stigan kanske jag behåller för den klipper faktiskt finast av dessa tre.
 
Jag hade köpt en lite större modell av robotgräsklippare...

Vi har något större gräsmatta än dig i vår sommarstuga, dessvärre för många stenknallar som sticker upp för att det ska funka bra med en robotklippare, vi hade först en partner traktor med aggregatet under, nu har vi en helt ny jonsered med frontaggregat av mindre modell.

Det jag upplever det som är jag hellre klipper med partner klipparen som mittmonterat agg än jag klipper med den nya, vi har inga träd men en del stenar som sticker upp, så det är inte så mycket saker att köra långa sträckor runt utan bara små rörelse på ratten, det går snabbare att klippa ytan med den gamla partnermaskinen.

Så min slutsats är att ska man ha klippare med frontmonterat agg så bör det vara lite storlek på den, de minsta modellerna med frontmonterat klipp agg är ingen höjdare.
 
Ofta i dessa trådar när någon ber om tips på åkklippare kommer robot snart på tal... Jag kan inte mer än hålla med.

Har du haft hus och lagt flera timmar i veckan på att klippa gräsmattan innan?

Tror inte jag är ensam om att tycka att det är en av de tråkigaste sysslor som finns och på grund av det klipper man mer sällan än man bör och när man väl klipper är gräset för långt och gräsmattan ser halvdan ut av gamla gräsrester och mossa.

Har mycket mindre gräsyta än dig (1800m2) men när jag köpte huset tänkte jag att fan va kul att ratta omkring med en åkklippare och köpte mig en begagnad Stiga Villa... de va kul ca 3 gånger sen va nyhetens behag över och det blev någonting man suckade över när man kom hem från jobbet.

I år (2 sommrar senare) såldes åklippare och roboten köptes.

Mitt tips, hosta upp 40k och handla husqvarnas eller wipers värstingmodell eller några stycken mindre om ytorna är avdelade (t.ex kan du just nu köpa 4 landroider på jula för 24k).
Billigare än de modeller av åklippare jag tycker man bör ha för de ytor du ska klippa och ett mindre måste i livet.
 
Y
Holabadola, 6-21tusen får en robotklippare? Kul om någon tjuvar den.
Vilka krav har försäkringsbolagen för det är ju en efterfrågad pryl som är lätt för tjyven att tjäna pengar på.

Själv har jag funderat på get.
Tydligen kan man komplettera den med en ponny och då även få en häx/trädsax funktion.
foersoeker-naa-upp-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rättelse, köper man en mer exotisk modell så behövs ingen ponny
tree_goats2[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag vet inte om de är så eftertraktade att själa igentligen? Då måste du ju sno med dig laddstationen vilket enkelt kan göras ganska besvärligt för banditerna eller skaffa en annan laddstation av samma modell.

Klipparna är dessutom skyddade med kod och jag vet inte om klipparna är värda tillräckligt i andra hand för att folket med kunskap att knäcka den ska göra sig besväret?

Iaf. hos folksam ingår den i allriskförsäkringen.
 
Redigerat:
Stor fördel med en åkklippare är att du har nytta av den till annat också än att bara klippa gräs.
Köra jord, grus och annat jox med på gården, röja snö t.ex.

Fördelen med robotklippare är ju tidsbesparingen och robot funkar bra på de flesta tomterna.
Men jag undrar ändå, finns det någon som har en större robot på samma areal och kan berätta hur bra det funkar?​
 
Pannlampa skrev:
Jag vet inte om de är så eftertraktade att själa igentligen? Då måste du ju sno med dig laddstationen vilket enkelt kan göras ganska besvärligt för banditerna eller skaffa en annan laddstation av samma modell.

Klipparna är dessutom skyddade med kod och jag vet inte om klipparna är värda tillräckligt i andra hand för att folket med kunskap att knäcka den ska göra sig besväret?

Iaf. hos folksam ingår den i allriskförsäkringen.
Hur lönt det är att stjäla den lär ju bero på värdet.
1st dyr klippare är säkerligen mer intressant än 3st billigare.

Har varit en del företag här i trakterna som blivit av med sina lite större modeller, börjar roboten kosta 60-70 000kr så kan det kanske vara lönt att göra en del arbete.

2-3st i lagom storlek kanske vore nått för TS.
 
Tycker vi lämnar frågan ang. Robotklippare eller ej, för många tomter fungerar det inte med dom helt enkelt, min tomt är en sådan. Kanske ts har en sådan, eller kanske inte! Men nu vet han att väldigt många verkar gilla dom och lovorda dom. Så har han en tomt som passar så kan det vara värt att tänka på att köpa ett par st.

Jag håller dock med ang. Beg. Proffsmaskin typ ransomes eller toro etc. Men man bör nog ha i åtanke att en beggad sån för vettiga pengar, har gått många timmar och reparationer kommer att behövas, då underlättar det om man har lite jordbrukargener i sig, dvs man är van med att laga grova maskiner. För
Delar kan vara dyra och ibland svåra att hitta i sverige.
Har man en annars enkel tomt så finns det fina traktormodeller med rejäl klippbredd, typ john deere, simplicity etc.

//peder
 
Helt ny på att klippa gräs är jag inte även om detta är mitt första hus :) En robotgräsklippare kommer det inte att bli av flera anledningar.

Jag har tittat lite på Husqvarnas R213C/R126 AWD där den senare känns lite väl dyr. En sak som jag inte riktigt kan förstå är klippbredden. De två maskinerna finns med antingen 94 eller 103 cm klippaggregat. 9 cm tycker inte jag är så stor skillnad, tolv vändor med det större aggregatet krävs för att jag ska spara in en körning (109/9=12). Blir det stor skillnad på maskinerna om man väljer det större aggregatet?

Det är många som förordar robotgräsklippare men hur är det i konkurrensen mellan stiga och Husqvarna?

Edit: Vad för specifika saker bör man titta efter då man tittar på en begagnad maskin? Glapp i midja?
 
Redigerat:
Jag har nästan alltid kört husqvarna på alla maskiner, hade en gammal stiga tornado gräsklippare, men Stiga är väl knappt någon konkurrent till Husqvarna längre?
Husqvarna har helt klart en ganska ledande position vad det gäller robotklippare.

Angående storlek på klippdäcket så hade jag framförallt sett till att det har 3 knivar istället för 2, inbildar mig iaf att resultatet blir bättre.
 
Jag hade personligen satsat på en rider med brett aggregat, med 2WD och så stor maskin som möjligt. Om man nu inte känner ett behov av 4WD.
Själv har jag en större Jonsered rider med 94cm aggregat, beroende på att jag vill kunna klippa även lite tightare ställen mellan träd och buskar, känns lite smidigare, och min gräsmatta är 3500kvm så det gör ingen jätteskillnad om man skulle ha bredare aggregat, men med din yta hade jag alla dagar i veckan tagit så brett som möjligt när man har chans att välja.
Hade jag haft denna jätteyta som du har hade jag klippt en gång i veckan runt huset och som en tomt runt huset med omnejd, dra till med säg 3000kvm, resten hade jag klippt kanske varannan vecka med utkast bara. För det låter som en grannlaga uppgift att hinna klippa allt detta varje vecka.

Min egen tomt tar ungefär två timmar att klippa, klippte senast idag på eftermiddagen, varannan var tredje vecka tar det lite extra tid, då går jag även med röjsågen och tar kanter och lite sånt.
 
mekar-anders skrev:
Jag hade persointe hålla allt gräs i topptrim utan nedprioritera en satsat på en rider med brett aggregat, med 2WD och så stor maskin som möjligt. Om man nu inte känner ett behov av 4WD.
Själv har jag en större Jonsered rider med 94cm aggregat, beroende på att jag vill kunna klippa även lite tightare ställen mellan träd och buskar, känns lite smidigare, och min gräsmatta är 3500kvm så det gör ingen jätteskillnad om man skulle ha bredare aggregat, men med din yta hade jag alla dagar i veckan tagit så brett som möjligt när man har chans att välja.
Hade jag haft denna jätteyta som du har hade jag klippt en gång i veckan runt huset och som en tomt runt huset med omnejd, dra till med säg 3000kvm, resten hade jag klippt kanske varannan vecka med utkast bara. För det låter som en grannlaga uppgift att hinna klippa allt detta varje vecka.

Min egen tomt tar ungefär två timmar att klippa, klippte senast idag på eftermiddagen, varannan var tredje vecka tar det lite extra tid, då går jag även med röjsågen och tar kanter och lite sånt.
Det är lite så som jag med har tänkt, att inte hålla allting i topptrim, utan att nedprioritera vissa delar av gräsmattan och klippa dem mer sällan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.