Mr Eriksgata, du behöver inte övertolka allt å gå i gång på det. Petterg har rätt. Det var mer som en jämförelse utifrån resistansperspektiv. Silver har bättre resistivitetsvärde än koppar. Sen har vi till våra gräsklippare förtent kablage & tenn har än sämre resistivitet än koppar. I lödtenn finns oftast 40% bly som är ännu sämre. Men jag antar att begränsningskabelförtenningen är ren Tenn.

Jaja, det påverkar säkert inte våra installationer i någon större utsträckning. Bättre med tennets antikorrisiva egenskaper som förlänger livet på kopparn.


Hittade denna tabell för de som inte vet vad vi pladdrar om:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Resistivitet

Men detta har i sig ingen direkt med Indegon att göra. Lite fysik & ellära.
 
Eriksgatan
petterg skrev:
Han sa vel ingen ting om at det brukes, bare at skulle man ha fått et slikt måleresultat på kabelen måtte den ha vært av en type materiale med langt lavere motstand enn hva som er vanligt.
Det är därför jag skriver OT (=Off topic).
Förstår du innebörden i mitt inlägg så handlar inlägget om proportioner och att "kabel med låg resistivitet" som @frav skriver, är irrelevant och leder oss snarare bort från lösningen. Detta handlar ju om avbrott eller kontakt - inte om några få procents resistanskillnader. Om det är 10 ohm eller 200 ohm i tråden runt så är där ändå kontakt. Det finns inga metaller som skulle innebära någon relevant skillnad jämfört med koppar på dessa längder och ledningsareor. Så även med en järntråd som har en sjättedel av kopparns ledningsförmåga så har du antingen en mätbar kontakt eller avbrott.

@frav: såg inte ditt inlägg innan jag skrev detta, men det fungerar ändå :)
Tennet påverkar ju inte ledningsförmågan i kabeln eftersom strömmen väljer den bästa ledaren dvs. kopparn som ju är helt dominerande i tvärsnittet. Låt oss nu vänta in och se om ursprungsfrågeställaren har avbrott på tråden eller fel på laddstationen.
 
Redigerat:
iggepop skrev:
Har talat med Bosch support idag (Jonatan)
Min klippare har fått "spelet" och har rymt utanför tråden flera gånger och visar kod 194 och 149.
Rådet från supporten är att ALLA hinder ska markeras med tråd. Alltså gäller inte den ursprungliga instruktionen om hinder högre än 6 cm.
Min klippare har bara gått med mode "Klipp" och vandrat mycket längs tråden så fula spår uppstått.
Är det bättre att köra med tidsfönster ur den aspekten? Klipparen har annars gjort sitt jobb hyggligt sen veckan före midsommar.
5.7 Build 4462
felkod 149=Lawn mower moved 60 cms outside the perimeter wire

Synptom=Mower will not move

All motors stopped and battery charging cannot happen
This can be caused by obstacles in this spot. Please make sure that the way of the system is not blocked It also can be caused by an intermittent perimeter wire signal. Check as for error 151. if the problem persists contact the service

Felkod 194=No perimeter wire signal was detected

Symptom=Mower will not move

All motors stopped and battery charging cannot happen
Make sure that the overall wire connected to the base station is within the limits. Check the base station LED. In case the LED is not continuously lit power cycle the Base station. Also ensure that the base station is not direct sun and therefore the temperature is high. Also power cycle the mobile unit If this persists contact the service centre
 
Mean Mike : Var fant du forklaringene på felkodene ?

Iggepop: Brukte du original Bosch kanttråd ?

Gøn LED: Jeg har ved 2 anledninger fått felkod at det er avbrudd på kanttråden mens LED lyser konstant når jeg setter klipperen på plass etter ettersyn. Når jeg så slår av - på strømmen til ladestasjonen så finner den at kanttråden er ok. Dette kan muligens skyldes at ladestasjonen ikke sender ut signaler itil kanttråden.

Det er jo roboten som styrer ladestasjonen.
 
MeanMike skrev:
felkod 149=Lawn mower moved 60 cms outside the perimeter wire

Synptom=Mower will not move

All motors stopped and battery charging cannot happen
This can be caused by obstacles in this spot. Please make sure that the way of the system is not blocked It also can be caused by an intermittent perimeter wire signal. Check as for error 151. if the problem persists contact the service

Felkod 194=No perimeter wire signal was detected

Symptom=Mower will not move

All motors stopped and battery charging cannot happen
Make sure that the overall wire connected to the base station is within the limits. Check the base station LED. In case the LED is not continuously lit power cycle the Base station. Also ensure that the base station is not direct sun and therefore the temperature is high. Also power cycle the mobile unit If this persists contact the service centre
Lite kul att det finns en felkod för att klipparen hamnar 60cm utanför arbetsområdet. Ännu bättre vore att lösa varför klipparen går såpass mycket fel. Är elektroniken såpass "långsam" eller sensorerna ostabila så klipparens motorer är snabbare än sensorerna hinner reagera...
 
Tack för ert engagemang i mitt problem. Under dagen ska jag om vädret tillåter prova med en 20 m slinga.
Om detta funkar ska jag fixa en multimeter och mäta den ordinarie kabeln.
 
Njaha... nu har jag en liten stund ledigt på jobbet så tänkte skriva av mig lite.

Mitt köp är nu hävt hos Hornabch i Malmö, var på plats igår och gjorde upp allt, fick tillbaka alla mina pengar.
Det som har varit lite tråkigt i returen av klipparen är just att Hornbach bollar mig vidare mot Bosch för att få ärendet löst genom deras försäljare och KAM (o allt vad det heter). Ska inte behöva vara så "pjäkigt" med att hantera en reklamation om jag ändå börjar i snäll ton med de och visar medgörlighet. Men allt löste sig denna gången efter bra kontakt med Bosch. O sen att det var en fin flicka som tog hand om mig på HB vägde ju upp en hel del :D

Bakgrundshistoria till allt kring Indegon för mig, för de som är intresserade. Anledningen till att köpa en robot för mig var för att frigöra tid till familj och andra aktiviteter, inte behöva tänka på gräset när man är borta, kanske få en ännu finare matta och locka in grannarna i 2000-talet. Miljöaspekter och bensinkostnader för klippare har varit av mindre betydelse.

Vi (jag och sambon) började spara, kika på robotmarknade och förbereda trädgården sommaren 2011. Budgeten sattes till runt 15.000kr först. ÅF för HQ var och kikade på möjligheterna för en AM220 som vi tänkte oss köpa först sommaren 2012 men sedan kom Bosch med sin klippare som var superintressant; en klippare som inte behöver irra runt slumpmässigt. Maj 2013 hade vi besämt oss och priskriget hade börjat hos Bosch ÅF; priset slutade på 8400 för klipparen hos HB (78db, 4200rpm, 5,7 build 4xxx)
Installationen gick galant men nu börjar problemen. Karteringen fungerade inte alls. Plocka ihop transformator och robot och lämnar hos HB. Någon dag senare vill de även ha in basstationen som jag lämnar in till de. Sen efter par dagar vet ingen var mina grejer finns och jag bollas mellan HB och Bosch. Får en tillfällig begagnad klippare för att lösa den akuta situationen.
Klipper som den ska men nu börjar brölet också på denna. Åker på semester 1v och får samtal vid två tillfällen av våra huspassare att klipparen står strömlös på gräsmattan. Kommer hem o då har hjulet lossat o grannarna börjar gnälla på det höga ljudet. Iväg med robot, trafo och basstation(man lär sig vad som ska med vid service). Får tillbaka en klippare som dånar lika mycket men hjulet är nu intakt istället. Går par dagar och nu fungerar strömmatningen lite intermittent samtidigt som jag påbörjar att få köpet hävt.
Så sommarens 3 månader har gått åt mycket till denna roboten.

Så nu blir det bensinaren som får gå resten av säsongen så får man se vad det blir nästa år om man vågar sig på Indegon igen (om kvalitén är åtgärdad) eller man ska köra safe på en HQ AM308 för 13.500. Vi sparar på nytt för att kunna välja mer fritt nästa år. Fördelen för min del är att ha min ÅF bara 5km från villan.

Köpråd för de som läser tråden och ska köpa robot; varför köper du robot, hur mycket tid vill du lägga på detta, vill du vara med och testa Bosch´s klippare, klarar du vara utan klippare minst 1-2 veckor, nytänkande eller beprövad teknik som ska klippa din gräsmatta, när ska klipparen klippa på dygnet, pengar eller kvalité och service som avgör ?

Så lycka till alla härinne med era robotar och installationer. Kommer troligen hålla mig lite i bakgrunden och fortsätta läsa men inte aktivt deltagande.
 
  • Gilla
dennisson och 2 till
  • Laddar…
rcjofo skrev:
Gøn LED: Jeg har ved 2 anledninger fått felkod at det er avbrudd på kanttråden mens LED lyser konstant når jeg setter klipperen på plass etter ettersyn. Når jeg så slår av - på strømmen til ladestasjonen så finner den at kanttråden er ok. Dette kan muligens skyldes at ladestasjonen ikke sender ut signaler itil kanttråden.
Jeg kunne koble kabelen fra begge mine ladestasjoner utan at den grønna LEDen började att blinka. Första gången blinkade den och jag fikk dra ur nettsladden nogra minuter efter jag satt tilbaks slingan. Vid alla påføljande anledninger lyste den hela tiden.
 
mortimer skrev:
Njaha... nu har jag en liten stund ledigt på jobbet så tänkte skriva av mig lite.

Mitt köp är nu hävt hos Hornabch i Malmö, var på plats igår och gjorde upp allt, fick tillbaka alla mina pengar.
Det som har varit lite tråkigt i returen av klipparen är just att Hornbach bollar mig vidare mot Bosch för att få ärendet löst genom deras försäljare och KAM (o allt vad det heter). Ska inte behöva vara så "pjäkigt" med att hantera en reklamation om jag ändå börjar i snäll ton med de och visar medgörlighet. Men allt löste sig denna gången efter bra kontakt med Bosch. O sen att det var en fin flicka som tog hand om mig på HB vägde ju upp en hel del :D

Bakgrundshistoria till allt kring Indegon för mig, för de som är intresserade. Anledningen till att köpa en robot för mig var för att frigöra tid till familj och andra aktiviteter, inte behöva tänka på gräset när man är borta, kanske få en ännu finare matta och locka in grannarna i 2000-talet. Miljöaspekter och bensinkostnader för klippare har varit av mindre betydelse.

Vi (jag och sambon) började spara, kika på robotmarknade och förbereda trädgården sommaren 2011. Budgeten sattes till runt 15.000kr först. ÅF för HQ var och kikade på möjligheterna för en AM220 som vi tänkte oss köpa först sommaren 2012 men sedan kom Bosch med sin klippare som var superintressant; en klippare som inte behöver irra runt slumpmässigt. Maj 2013 hade vi besämt oss och priskriget hade börjat hos Bosch ÅF; priset slutade på 8400 för klipparen hos HB (78db, 4200rpm, 5,7 build 4xxx)
Installationen gick galant men nu börjar problemen. Karteringen fungerade inte alls. Plocka ihop transformator och robot och lämnar hos HB. Någon dag senare vill de även ha in basstationen som jag lämnar in till de. Sen efter par dagar vet ingen var mina grejer finns och jag bollas mellan HB och Bosch. Får en tillfällig begagnad klippare för att lösa den akuta situationen.
Klipper som den ska men nu börjar brölet också på denna. Åker på semester 1v och får samtal vid två tillfällen av våra huspassare att klipparen står strömlös på gräsmattan. Kommer hem o då har hjulet lossat o grannarna börjar gnälla på det höga ljudet. Iväg med robot, trafo och basstation(man lär sig vad som ska med vid service). Får tillbaka en klippare som dånar lika mycket men hjulet är nu intakt istället. Går par dagar och nu fungerar strömmatningen lite intermittent samtidigt som jag påbörjar att få köpet hävt.
Så sommarens 3 månader har gått åt mycket till denna roboten.

Så nu blir det bensinaren som får gå resten av säsongen så får man se vad det blir nästa år om man vågar sig på Indegon igen (om kvalitén är åtgärdad) eller man ska köra safe på en HQ AM308 för 13.500. Vi sparar på nytt för att kunna välja mer fritt nästa år. Fördelen för min del är att ha min ÅF bara 5km från villan.

Köpråd för de som läser tråden och ska köpa robot; varför köper du robot, hur mycket tid vill du lägga på detta, vill du vara med och testa Bosch´s klippare, klarar du vara utan klippare minst 1-2 veckor, nytänkande eller beprövad teknik som ska klippa din gräsmatta, när ska klipparen klippa på dygnet, pengar eller kvalité och service som avgör ?

Så lycka till alla härinne med era robotar och installationer. Kommer troligen hålla mig lite i bakgrunden och fortsätta läsa men inte aktivt deltagande.
Varför inte satsa på en klippare som tyst "irrar omkring" på gräsmattan utan större problem och dessutom ger ett ypperligt resultat och dessutom mindre mossa och sniglar :) Finns många att välja på i alla prisklasser.
 
  • Gilla
dennisson och 1 till
  • Laddar…
MBygga skrev:
Varför inte satsa på en klippare som tyst "irrar omkring" på gräsmattan utan större problem och dessutom ger ett ypperligt resultat och dessutom mindre mossa och sniglar :) Finns många att välja på i alla prisklasser.
Får se vad det blir. Men det blir diskussion i en annan tråd då det inte hör till specifikt denna Bosch tråden. Nu finns ingen större anledning att köpa någon ny denna säsongen; får se vad marknaden erbjuder nästa år och det kommit några nyheter. Utvecklingen står ju inte stilla på marknaden
 
  • Gilla
MBygga och 1 till
  • Laddar…
Ojoj. Dom ringde fån Cheapy nu precis. Min klippare hade kommit tillbaka. Lämnades in i måndags middag.(knappt 4 dar) Det va riktigt snabbt. Hoppas nu allt e till belåtenhet oca slippa fruns cider o återgå till en go pilsner istället. Återkommer i kväll med vilken version dom la in.
Kom kom till husse.......så ska vi ut o gå....:beer:
 
Redigerat:
  • Gilla
M J
  • Laddar…
iggepop skrev:
Enl. supporten blir minnet i klipparen fullt av all kontakter med omarkerade hinder.
Så jag har blivit rekommenderad att göra öar av alla hinder och starta ny kartering.
Varför memorerar den hindren om den ändå inte använder informationen? Eller säger ni att Indegon faktiskt har fått den från början utlovade funktionen i 5167?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Innan jag karterade om så hade jag kört ett tag. Den följde nästan aldrig kantlinan utom naturligtvis när den kantklippte. Den hade verkligen lärt sig tomten.
Men sen fick han ju spel....vet inte om det va minnet som va fullt. Men det är ju en intressant tanke.
 
M J skrev:
Varför memorerar den hindren om den ändå inte använder informationen? Eller säger ni att Indegon faktiskt har fått den från början utlovade funktionen i 5167?
vore jag ju jätteglad över isf.
 
M J skrev:
Varför memorerar den hindren om den ändå inte använder informationen?
Det finns ju (i teorin) många sätt att använda sådan information så chansen finns att den faktiskt används, om än inte på ett för dig synligt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.