Verkar hamna i en tvist med försäkringsbolaget ang vagnskada på husvagnen. Skadan orsakad av ett/flera gupp på en dålig väg. Fb anser att det inte finns en yttre skada som styrker att en skada skett. Behöver hjälp med argumentation.
 
Hur har vagnen skadats?
 
Täcker försäkringen ovarsam körning? Även om du inte tycker att du varit vårdslös tycker nog FB det. Det finns faktiskt ett tillfälle när ALLA försäkringar alltid gäller, och det är när premien ska betalas, annars får man nog slåss.
 
Ytterst är det väghållaren som är ansvarig, men det gissar jag kräver en stämning. Är det Trafikverkets väg, kommunal eller enskild väg?
 
Lycka till att få något av trafikverket!

Skulle lagt krutet på FB.
 
Gupp på väg låter inte som yttre skada. Låter mer som ovarsamt framförande. Försäkringen kanske inte gäller detta.
 
Byggis1976 skrev:
Gupp på väg låter inte som yttre skada. Låter mer som ovarsamt framförande. Försäkringen kanske inte gäller detta.
Det beror väl alldeles på vad det är för gupp....och vad det är för väg.....osv.
 
Man krävde tydligen att det skulle vara yttre skada, att den skadats i ett gupp så att den håller på att ramla isär gällde den inte för. Hade jag däremot ovarsamt backat in i ett träd då hade försäkringen gällt.
 
MathiasS skrev:
Det beror väl alldeles på vad det är för gupp....och vad det är för väg.....osv.
Det känns inte som att ett gupp, oavsett, kan de upphov till yttre skada på samma sätt som en sten, träd....man kan ju köra mycket varsamt in ix en sten o skada bilen, men att köra varsamt i ett gupp borde inte åsamka skada....
 
Som jag förstått det så kan du stämma försäkringsbolaget och bekosta stämningen med rättsskyddet i försäkringen. Försäkringsbolaget åker då i praktiken på att betala båda sina egna och dina kostnader. Denna möjlighet borde kunna förstärka din förhandlingsposition - kanske kan du komma fram till en förlikning med försäkringsbolaget genom att hota med detta? Värt att undersöka möjligheten iallafall.
 
Kurtivan, frågan kvarstår: Vad består skadan i?
 
Om verkstaden skickar in en skadekalkyl som stämmer överens med det du anmält i skadeanmälan och det inte finns något undantag i försäkring för husvagn som gäller ovarsamhet ska det täckas.

Jag skickar flera av dessa kalkyler dagligen i mitt arbete men endast på personbil. Gupp som skadat t.ex bakvagn/framvagn på bilen går på vagnskadan.

Om du inte själv vill stå för självrisken kan du höra med väghållaren om denna står som ansvarig för gupp som ej ska vara där.
 
Jag anmälde skada till försäkringsbolaget och fick brev att lämna den för rep på verkstad. Jag har visade vagnen på verkstad. Pga vagnens ålder så ansåg de att reparationskostnad översteg vagnens värde och meddelade försäkringsbolaget som sedan skickade skadereglerare som menar att skadan inte täcks av försäkringen. De anförde att det var skillnad om en bil skadades i ett gupp, då gällde vagnskadeförsäkringen.
 
Läs försäkringsvillkoren och bedöm själv om den ska täcka. Det lönar sig ofta att ta både en och två diskussioner med bolaget, de kan ändra sig.

Tror inte det är någon större idé att stämma väghållaren, det brukar vara svårt.
 
OK, så där har vi orsaken till att de nekade ersättning:
Vagnen var så gammal och dålig så reparationskostnaden skulle överstiga vagnens värde.
Vad gör försäkringsbolaget då? Borde väl i alla fall betala ut en slant minus självrisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.