+1 på den :D
 
  • Gilla
Jordkällaren
  • Laddar…
Självklart ska det ventileras och jag har nu sett att det finns en del för "övriga disk." Jag får lära mig forumet helt enkelt =).
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Skall vi göra en lista på det värsta tänkbara huset?

Alla fel är dolda
Grannen har lekställning vid tomtgränsen
165 trappor upp från gatan
Grannarna parkerar utanför köksfönstret
Nåt j-a boende som granne
Dräneringen har satt igen
Istappar överallt i augusti
Getingbon i lekstugan
Alligatorer i poolen
Banken sagt upp lånen
Hustrun har rymt med mäklaren
Barnen åkt fast för (ringa) narkotikabrott
Mögel, mögel, mögel
Flygplats som närmaste granne
Höghastighets järnväg tvärs över altanen
Elen felkopplad, bara jord och inga faser
Knut på fibern
Köksfläkten går baklänges
Kap/geren sågar snett
Robotklipparen har rymt med grannens dammsugare

Puh, nej, vi tar en grej i taget va :rolleyes:
 
  • Gilla
Charley1968
  • Laddar…
Tackar, ska försöka att lära mig att var sak har sin plats.

/Clas
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?


En tanke som slog mig var att:

Vem som helst kan NÄR som helst hamna på en vårdinrättning VAR som helst.

Så lite eftertänksamhet före är alltid på sin plats.

 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tänkte svara på ett tidigt meddelande, den som säger att huspriserna inte går ner av en flyktingförläggning eller inte förstår varför har aldrig behövt fundera på att sätta på lås på soptunnan för att ingen ska rota i den...

Så är det såklart inte på alla ställen men vi hade väll otur.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
LGG-01 skrev:
Lss- boende i kvarteret, hur skulle ni reagera?


En tanke som slog mig var att:

Vem som helst kan NÄR som helst hamna på en vårdinrättning VAR som helst.

Så lite eftertänksamhet före är alltid på sin plats.

Det är en ädel tanke, och det är säkert ingen som säger emot dig. Men, återigen, frågan är inte om vi ska ett samhälleligt omhändertagande eller inte, utan hur detta ska arrangeras på bästa sätt, så att inte någon liten grupp människor får ta en orättvist stor börda.

Och om vi återvänder till huspriserna: det spelar ingen roll om hur starkt man tycker vad andra människor ska tycka, det är vad som man verkligen får betalt som räknas.
 
andersmc skrev:
Det är en ädel tanke, och det är säkert ingen som säger emot dig. Men, återigen, frågan är inte om vi ska ett samhälleligt omhändertagande eller inte, utan hur detta ska arrangeras på bästa sätt, så att inte någon liten grupp människor får ta en orättvist stor börda.

Och om vi återvänder till huspriserna: det spelar ingen roll om hur starkt man tycker vad andra människor ska tycka, det är vad som man verkligen får betalt som räknas.
Om LSS boende var den enda börda som vi alla får dra kanske du har rätt, men ser man istället till helheten så blir naturligtvis bilden annorlunda. Alla "drabbas" väl på något sätt över tiden med överraskningar.
Ny väg som dras
Färre bussar eller fler störande bussar
Dagiset/skolan läggs ned eller kommer till
Arbetsplatser öppnar/stänger
Vindkraftverk byggs
Flyktingförläggning byggs
Nytt bostadsområde etableras
En skrikig barnfamilj flyttar in eller ut i närheten
osv osv

På något sett så drar vi alla vårt strå till stacken

Utöver detta så finns det ju faktisk folk som bor i hus som för många kanske ses som oattraktiva pga vägar, grannar, järnväg, kraftverk/fabriker, mygg, dålig luft (läs storstäder) osv
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
nezze skrev:
Tänkte svara på ett tidigt meddelande, den som säger att huspriserna inte går ner av en flyktingförläggning eller inte förstår varför har aldrig behövt fundera på att sätta på lås på soptunnan för att ingen ska rota i den...

Så är det såklart inte på alla ställen men vi hade väll otur.
Hahaha det var det roligaste jag läst idag.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fast efter mycket påtryckningar från kommuninvånarna så har denna anläggning stängt, men det finns en annan som det inte direkt är några fel med, förutom skadegörelse på svenska ungdomars bilar, men man veta aldrig de kanske har gjort sig förtjänta av den. Man har ju ingen aning om vad som hänt innan.
 
klimpfan skrev:
Dom som bor i; hyresrätter, områden där man inte blir berörd av vardaglig poltik och dom som ser denna protest direkt kopplad till individerna som nyttjar verksamheten.

Har ni ingen förståelse att man som villaägare protesterar mot att ett vinstdrivande företag bygger lokaler och implementeras i ett bostadsområde?
Har ni ingen förståelse att ett vinstdrivande företag inte är någon god samarit som av ren välvilja vill hjälpa sina medmänniskor?
Vinstdrivande företag har bara ett intresse och det är att tjäna pengar.

Men det är lätt att påtala hur inskränkta människor är, hur fördomsfulla dom är, när man själv inte berörs av det, eller kan gå in med en opartisk inställning i frågan.
Vad är skillnaden i att ett företag tänker på vinsten eller en privatperson tänker på vinsten?
Det ni tar upp här är vad ni tror/fantiserar om att era hus skulle kunna minska i värde vid ett byggande av ett LSS-boende, alltså ni tänker bara på er vinst precis som ni skyler ett vinstdrivande företag för!
Det hemskaste i detta är att ni jämställer autism och Downs syndrom med kriminella narkomaner och mördare!
 
  • Gilla
Darth Peter
  • Laddar…
Pumba skrev:
Jag tror nog att det ligger mycket i detta, iaf när jag var och kollade hus så kollade man ju på vissa områden, just för att man tyckte dessa passade bäst för mig.
Lika så när vi valde att bygge hus så valde jag utkanten på stan, lungt och skönt, jag kan gå 200 meter bort och kolla på korna i hagen.
Hälften av sitt beonde är ju själva huset och andra halvan är ju omgivningen.

Man gå ju inte och köper en svindyr bil med en stor buckla på bakdörren, är däremot priset bra så kan man leva med bucklan, lite så med hus med, ett billigt hus så räknar iaf jag med att det är billigt utifrån flera aspekter varav läget och omgivningen är den största, jag skulle inte köpa ett hus jämte en vårdinrättning, inte jämte järnvägen eller någon industrifastighet heller.

Men till er som tycker att man ska bygga detta i villakvarter, kan ni inte berätta varför det måste ligga i ett villakvarter och varför det inte går att välja andra platser?

Det finns ju hur mycket plats som helst i detta land att bygga på, och jag menar inte att man ska bygga ute i skogen.


Enkelt svar!
För att de boende skall få ett så likt normalt boende det går fast de behöver hjälp i sin vardag.

Alla ni som är rädda för ett gruppboende, varför inte ta kontakt med kommunen och fråga om ett studiebesök på ett redan existerande boende?
Risken att en boende från ett gruppboende skulle skada någon granne är inte större eller rättar sagt mindre än om er granne säljer till fel person.

Det är väldigt tråkigt att läsa att så många kan så lite om så stora grupper funktionsnedsatta!
 
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
S
arvid0 skrev:
>>stake, skönt att du anger avpixlat som en källa i denna diskussion. Ungefär som att referera till Shell eller annat oljebolag när bensinskatten diskuteras.
Man bör nog inte ange media som pålitlig källa över huvud taget...
 
Såg den där artikeln i aftonbladet efter en massa uppmärksammande på ett annat forum, har dock inte läst allting vare sig där eller här, men jag ställer mig mycket frågande till alla påståenden om att folk skulle vara rädda för LSS-boende, det tror inte jag att någon är.

Däremot är det många som inser att ett LSS-boende i närheten riskerar sänka marknadsvärdet på ens egen fastighet vilket i praktiken innebär en ren ekonomisk förlust den dagen man säljer. Det är ingenting konstigt, det är ett möjligt faktum.

Det tråkiga i det hela är just det faktum att värdet sjunker, men det är inte de som bor i området idag som är skyldiga till det, det är de presumtiva framtida köparna som är "problemet", och det är i praktiken hela svenska folket. Så det handlar inte om några enstaka personers rädsla, inte alls, utan om hur samhället ser på saker och ting. För att ändra detta krävs en förändring i stort i samhället.Att hänga ut och peka på några enskilda fastighetsägare som inser att deras fastigheter sjunker i värde och påtalar detta är att inte se de verkliga problemen, och rent oansvarigt.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Jugend skrev:
Jo jag håller med. LSS är en storm i ett vattenglas, och det skrev jag också. :)
Jag tror nämligen inte att det LSS vara eller inte vara som är den stora frågan. Den stora frågan är om fastigheten kan konverteras eller inte.
Hade det varit mitt område? Jag hade tyckt att LSS varit ok och hade inte protesterat.
Hade det privata företaget dock rätt att inrätta annan verksamhet i huset? Ja då hade jag också skrivit på en protest. Väldigt enkelt för då handlar inte frågan om huruvida det blir ett LSS boende eller inte utan om att det blir en näringsfastighet i mitt område. Denna fastighet kan därmed bli vad som helst. Det är inte samma sak som att acceptera ett LSS boende. Det tror jag alla är med på? :)
Så om jag vill köpa ett hus i ditt område så kommer du att förbjuda mig det om du kan?
För min tanke är att köpa huset och sedan hyra ut det och då blir det en näringsfastighet.
Eller det skulle vara skillnad? Är det inte redan så att det finns hus i ditt område som hyrs ut?

I många villakvarter finns det tex en frisör i en källare, då skall de också förbjudas? osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.