Mikael_L
Hej, jag har nu 40 liter prima nyss hemkommen falu vapen slamfärg.

Men jag funderar på om det är en god idé, och om det ens går, att förstärka färgen med lite extra linolja.

Huset är redan struket ett första varv med en blandning av slamfärger från Gysinge med olika kulörer, till vi nådde en kulör vi var nöjd med.
Nu har vi valt bruten Falu vapen slamfärg.

Men i vilket fall tycker vi att den befintliga färgen inte har åldrats så snyggt, det är lite flammigt och det ser ut lite sådär. Det är f.ö. en rätt ljus kulör.

Så jag funderar på om färgen kommer stå sig lite bättre ifall jag hivar i 5-10% linolja innan vi målar upp den.
 
Nu tänker jag bara högt men hade det vart en bra ide med linolja i den så hade det väl vart det från början?
 
Mikael_L
Stefan N skrev:
Nu tänker jag bara högt men hade det vart en bra ide med linolja i den så hade det väl vart det från början?
Ja det är faktiskt lite i från början. Den från gysinge har 4% i grön umbra och 7% i vit, som är de kulörer jag blandade ihop. Så det blev väl ca 6% i den färdiga blandningen.

Och på de burkar vi nu har från falu vapen står det 6-8%.

Men i länken från Nimajneb stod det något om att 7% var max innan det började närma sig en annan färgtyp. Det är kanske det jag ska ta fasta på ... Och alltså inte lägga till något mer...?
 
Mikael_L
Nu har jag provat att i pytsa i 7-10% till (inte så vrålnoga mätt) i en liten testbytta och ett par brädlappar ligger nu för torkning.

Det var iaf inte det minsta problem att blanda i linoljan och färgen kändes också bra vid utstrykningen.

Men någon långtidstest kan det i vilket fall inte bli tal om. :surprised:
 
Mikael_L
Nu lyfte jag på ett foder, pga att jag ska såga av panelen lite i underkant.

Och här syns det rätt tydligt vad bara två år på huset har åldrat färgen. Att det grånat är väl rätt OK, men att det blivit så flammigt stör mig mer. :(
Längst åt höger är det en smal remsa färg som varit skyddad av fodret. slamfarg-aldrad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
OK, det kommer väl inga fler svar. (Det finns väl helt enkelt inte kunskap om precis allt... ;))

Men nu skvätte jag i en knapp halvliter linolja i en tia färg, så ca 4% extra linolja blev det väl då.

Om något/några år får jag väl se om det var bra eller bara dumt. :)
 
Det har farsan alltid gjort att det funkar utmärkt!
 
Mikael_L
Tack, nu kändes det faktiskt direkt mycket bättre. :)
 
Om man går över gränsen med mängden linolja, bildar den en oljefilm när man stryker färgen och då har man snarare en oljefärg än en slamfärg. På sikt innebär det att ommålning med slamfärg går dåligt.
 
Mikael_L
Mezzner skrev:
Om man går över gränsen med mängden linolja, bildar den en oljefilm när man stryker färgen och då har man snarare en oljefärg än en slamfärg. På sikt innebär det att ommålning med slamfärg går dåligt.
Ja det låter logiskt.

Ev har vi ställt till det inför framtiden då ... :confused:
 
Det här med att hätta extra tillsatser i färdiga färger... Har man i litegrann "bara för att" så gör det oftast ingen skillnad. Har man i tillräckligt mycket för att det ska påverka färgens funktion så är det oftast med negativt resultat.
 
Återkopplar till en gammal tråd (vilket gör den aktuell) och min fråga till Mikael_l är helt enkelt. Hur gick det?

Jag har liknande frågeställning, fast tvärt-om, i en nu aktuell tråd under rubriken Fasad.
"Hur avlägsnar man bäst Falu-röd..."
 
Redigerat:
Mikael_L
Tja, vad ska jag säga ...

Jag uppfattar att på mer väderutsatta fasader så tvättas pigment fortfarande ut lite för snabbt för min smak.
Det ser inte fräscht och nymålat ut något speciellt länge.
Det ska det kanske inte vara med slamfärg heller, vad vet jag.
(Jag börjar nog ångra lite att jag inte körde med vanlig utomhusakrylat som de flesta...)

Däremot ser det dock bättre ut än förut med denna falu vapen slamfärg förstärkt med linolja än den förra svängen med gysinge färg utan extra linolja.
Mindre flammigt helt klart.

Om det beror på linoljeförstärkningen eller färgfabrikatet (pigmentet i färgen) vet jag ju dock inte.


Och med tanke på just din fråga. Jag tycker fasaden verkar precis lika lätt att måla på med ett nytt lager slamfärg som om den inte varit linoljeförstärkt. Jag upplever ytan precis lika torr och o-oljig som vanlig gammal sliten slamfärg.
 
  • Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, vad ska jag säga ...

Jag uppfattar att på mer väderutsatta fasader så tvättas pigment fortfarande ut lite för snabbt för min smak.
Det ser inte fräscht och nymålat ut något speciellt länge.
Det ska det kanske inte vara med slamfärg heller, vad vet jag.
(Jag börjar nog ångra lite att jag inte körde med vanlig utomhusakrylat som de flesta...)

Däremot ser det dock bättre ut än förut med denna falu vapen slamfärg förstärkt med linolja än den förra svängen med gysinge färg utan extra linolja.
Mindre flammigt helt klart.

Om det beror på linoljeförstärkningen eller färgfabrikatet (pigmentet i färgen) vet jag ju dock inte.


Och med tanke på just din fråga. Jag tycker fasaden verkar precis lika lätt att måla på med ett nytt lager slamfärg som om den inte varit linoljeförstärkt. Jag upplever ytan precis lika torr och o-oljig som vanlig gammal sliten slamfärg.
Hur ställer du dig nu till valet av slamfärg? Har du behövt bättra på ofta? Vilken av gysinge och Falu vapen hade du rekommenderat? På gysinge skriver de att en inte ska spä ut färgen mer än med 20% vit slamfärg, minns du hur mycket du spädde? Tänker om det var därför det blev flammig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.