ullberg
Jaha, inte riktigt så mycket peka med hela handen från andra forumister som jag hoppats på, så jag fick ta beslutet själv. Det landade i målat (vitt så ljust) , vattenburen täcklasyr. men för att de små liven ska få fäste ville jag inte måla "landningsbanan" så där blev det olja, stod mellan timberex teakolja eller en gammal burk lärkträolja, lärk kändes närmre fur än teak så jag körde på det, trots att den, irriterande nog, är pigmenterad.

ImageUploadedByByggahus.se1375819624.997555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Det du kallar "landningsbana" är en bajsuppfångare. Att den bara finns på vissa modeller beror alltså på att den inte behövs om den sitter ute i skogen. Sätter man den på husfasaden är den väldigt viktig.
 
ullberg
Anna_H skrev:
Det du kallar "landningsbana" är en bajsuppfångare. Att den bara finns på vissa modeller beror alltså på att den inte behövs om den sitter ute i skogen. Sätter man den på husfasaden är den väldigt viktig.
Nja det var inte den jag tänkte på utan den vertikala landningsbanan (det som syns i brunt på bilden), lite slarvigt skrivet, men jag tänkte mig att de liksom landar och griper tag i denna yta.

Att det horisontella planet är en bajsfångare är jag med på och jag valde att ha en sån trots placeringen då vissa säger att det är ett bra sett att se att man fått besökare (hur man nu kollar ovansidan på den 4 meter upp i luften)

EDIT: bajsfångarens ovansida är f.ö. vit delvis för att förstod det som att skiten är svart, men om jag fattat fel och den är vit, ja då var kanske inte det färgvalet det bästa...
 
Redigerat:
Det viktiga är att det är ohyvlat virke så att det finns fibrer att gripa tag i.
 
ullberg
Anna_H skrev:
Det viktiga är att det är ohyvlat virke så att det finns fibrer att gripa tag i.
Precis, det konstaterades ju redan i första inlägget och jag har kört råplan med grova sidan ut samt repat upp det extra genom att låta sticksågens spets dansa över ytan.

Poängen var att om jag sedan hade målat den ytan med en go och tjock täcklasyr två vändor (som jag gjort med resten av holken), så hade färgen jämnat ut dessa fibrer och gjort det svårare för fladdermusen att klättra, därav oljad bräda istället för målad.

/U
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Det viktiga är att det är ohyvlat virke så att det finns fibrer att gripa tag i.
När jag gjorde mina fladdermusholkar så använde jag dels ohyvlat virke, dels gjorde jag en massa horisontella skåror, ett par millimeter djupa, med cirkelsågen, för att de lättare skulle kunna klättra.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Nån som byggt fladdermus holkar som kan uppdatera om dem blev bebodda eller ej?
 
Fick en holk av grannen förra året, men vet inte riktigt om den blivit bebodd ännu. Ska inspektera i helgen.
 
Min enda holk har inga hyresgäster dessvärre. De bor under träpanelen i hörnet av huset ....
 
harry73
Vi har ett antal fladdermöss som brukar jaga rund huset efter solnedgången.
Vi har inga fladdermössholkar men bor i skog med ek och tall.
Jag undrar egentligen var de brukar bo naturligt. Träden är inte så gamla att de har massor av håligheter.
Hur stor brukar boet vars?
 
harry73 harry73 skrev:
Vi har ett antal fladdermöss som brukar jaga rund huset efter solnedgången.
Vi har inga fladdermössholkar men bor i skog med ek och tall.
Jag undrar egentligen var de brukar bo naturligt. Träden är inte så gamla att de har massor av håligheter.
Hur stor brukar boet vars?
Efter att ha plockat ner takpannor på ett ödehus så kan jag säga att där hittades ett antal fladdermöss under dessa.
Så bokstavligen ville de ha tak över huvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.