Jag har precis köpt en tomt. Kommunen kommer ta ca 2-3 månader för att bevilja ett bygglov, sen kommer det ta ca ytterligare 2 månader innan Hjältevadshus kommer att ha huset på plats.

Frågan är när jag bör börja med markarbetet. Kan man göra markarbetet mitt i vintern, eller i december? Om man kan det, är det dyrare än att göra det innan tjälen har kommit?
 
Antar att du med "markarbeten" menar att gräva ur för plattan under huset. Precis som du verkar misstänka kan man göra det året runt, men på grund av tjälen är det dyrare på vintern. Även att gjuta själva plattan går att göra på vintern men är också dyrare på grund av kylan.
 
Ja det stämmer. Menar jobbet som markfirman gör för att förbereda inför grundläggningen. Hur mycket dyrare brukar det bli efter tjälen har satt sig? Är det så pass mycket dyrare att det kanske är bättre att vänta till tjälen släppt innan man påbörjar arbetet?
 
D09
Det blir även dyrare pga mer mörka timmar, kylan får saker att krångla och tempot minskar på snickarna. Mer byggEl.

Lastbilar tar längre tid på sig, kör fast, slirar. Maskiner startar inte.

Svårare att hantera material, lättare att halka och skada sig.

Snö ska borstas av, massor av gånger för att inte dra in fukt...

Inte riktigt detta du frågade efter :)
 
"Mina" snickare bygger gärna själva huset vintertid men då är vi ju en bit norrut så man kan vara säker på att det håller sig kallt under byggtiden.

De tycker att det är lättare med torr snö vintertid än med regn.
 
Bygga huset är nog inga problem :). Frågan är bara om det är tyngre att gräva och göra markarbetet så att det drar iväg i pris när tjälen satt sig?
 
Jag gissar att huset inte kommer färdigmålat. Behövs det ställning för att måla det så kan du räkna med att det är en ansenlig extrakostnad att inte kunna utnyttja den ställning som finns när huset monteras.

Det går mycket mer byggel på vintern.

Oftast har man inga möjligheter att vänta och räntekostnaderna kanske också kan äta upp eventuella besparingar som man gör?
 
Byggkostnaden på huset är konstant. Jag har ett fast pris på det. Frågan var bara om markarbetet blir dyrare när det är tjäle och, ungefär, hur pass mycket dyrare. Pratar vi några tusenlappar eller flera 10 tusental kr?
 
Du menar att du har fast pris på allt (inlusive ställningar, byggbodar, byggel, etc) men inte markarbetet?

Du får förmodligen lägga till någon procentandel på den budget du har idag. Hoppas någon kan svara. Vi byggde under november månad och det var delvis fruset. Men vi har en bergstomt och det påverkade inte alls att det var fruset för våra massor innehåller inget vatten.
 
Dom grävde och gjöt platta hos oss mellan v3-5 nu i år... Dom tyckte de bara var bra när de va kallt och fruset.. Blir inte så lerigt....
Allt var dessutom fast pris förutom de extra fyllnadsmassor vi ville ha utöver de som ingick....
 
mariatherese skrev:
Du menar att du har fast pris på allt (inlusive ställningar, byggbodar, byggel, etc) men inte markarbetet?

Du får förmodligen lägga till någon procentandel på den budget du har idag. Hoppas någon kan svara. Vi byggde under november månad och det var delvis fruset. Men vi har en bergstomt och det påverkade inte alls att det var fruset för våra massor innehåller inget vatten.
Jag bygger med Hjältevadshus. Dom har fast pris på allt. Däremot kan man inte ha fast pris på markarbetet eftersom underlaget kan variera så mycket. Däremot så ger dom mig en offert på markarbetet som sedan är fast. Men dom har inte hunnit titta på tomten ännu.
 
Är också på gång med ett Hjältevadshus, men vad väljer du för grund, deras standardgrund System Direkt med block eller den cellplastfyllda "plattan". De har ju tydligen två system för grunder en grund till normalhusen och en annan till budgethusen typ Spira.
 
Jag ska bygga just Spira så jag har inget val på grunden. Men den lät bättre än en vanlig torpargrund.
 
Hjältevadshus har som sagt två grundtyper de använder till sina hus. Det sannolikt möjligt att välja mellan dessa till ditt hus, men kolla med agenten. Angående vinterarbete så är väl luften torrare på vintern och luften fuktigare på sommaren. Traditionellt att bygga på våren när det torkat upp i marken och det är lättare med kringarbeten på hus och mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.