För att den här tråden inte ska spåra ur så tycker jag att vi ska hålla oss till att uttrycka vad vi själva tycker om LSS-boende. Det är OK både att inte vilja ha ett LSS-boende i kvarteret och att vilja ha det.
 
Har mäklarna någon skyldighet att redovisa vilka verksamheter det finns i närheten som drar ner värdet på huset?
Är det ett dolt fel om man upptäcker ett boende i området efter man köpt ett hus?
 
andersmc skrev:
När man diskuterar värdet på ett hus som spelar det inte enbart roll vad jag som köpare tycker om institutionen som granne. Jag själv kan vara fullständigt utan fördomar och farhågor, men jag måste ändå ta hänsyn till vad som händer när jag säljer mitt hus. Hur kommer de potentiella köparna att påverkas av grannen?

Så det löser inte problemet bara att säga att "jag har inga fördomar och jag tycker illa om folk som har fördomar". Det är vad som verkligen händer som räknas.
Precis. Det är en viktig lärdom vid all handel som syftar till "spekulation", dvs att man inte bara är nöjd med det värde som den inköpta kan ge mig direkt (t ex när jag handlar en liter mjölk), utan även är intresserad av vilket värde varan har vid en försäljning (t ex aktier. De allra allra flesta köper aktier inte för att få möjlighet att utöva ägarmakt i företaget, eller ens för utdelningen, utan bara för att man är intresserad av att aktien i sig stiger i värde). Ett hus ligger väl någonstans emellan dessa ytterligheter, de flesta som köper ett hus vill bo i det, inte bara se det förränta sig, och samtidigt så måste man (särskilt om man har lån) tänka på vad som händer vid en eventuellt försäljning, något man ju kan bli påtvingad av yttre omständigheter.

När man handlar med sådana varor så gör man det typiskt *inte* baserat på vad man själv tror/tycker om det framtida värdet på varan, baserat på fundamenta, utan på vad man *tror andra* kommer att basera sin värdering på i framtiden. Detta leder till de spännande konsekvenser som vi alla vet om, det kan löna sig bättre vid en försäljning att tapetsera om än att dränera om (eller förstärka ett sviktande bjälklag eller liknande), alltså att göra något som vid en ytlig besiktning får varan att se bättre ut, än att göra något som vi som ägare vet faktiskt förbättrar fundamenta. Detta eftersom alldenstund vi *vet* så vet en köpare inte det, och det kan vara svårt att övertyga en köpare om att den reella förbättringen borde omsättas i ökat värde. Även om *vissa* köpare med större information/insikt kan låta det vara med i kalkylen så vet de också för det mesta om att de är i minoritet och låter denna vetskap påverka lagda bud. Dvs de låter inte heller fundamenta påverka (så mycket) utan låter sin uppfattning om vad det tror andra skall tro påverka sitt handlande.

Så summa summarum, vad man *själv* har för åsikt om varan spelar mindre roll. Det är vad alla andra har för åsikt som gör det.

Stefan, som en gång ägde en jättefin himmelsblå volvo V40 som visade sig vara osäljbar eftersom *ingen* annan gillade den färgen. Det var tom så att bilhandlare vid diskussion om inbyte först frågade vad det var för färg... Jag har alltid kollat vad "vanligt folk" gillar för bilfärger efter det, vad jag gillar spelar nämligen uppenbarligen ingen roll... :thumbdown:
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Det borde höja värdet då ett LSS boende konsumerar mer än en barnfamilj. Mer konsumtion leder till bättre affärer eller kortare avstånd till affärer. Bättre kollektivtrafik då personal ska dit och hem som ger ökad efterfrågan och bättre turtäthet. Bättre snöskottning av samma skäl. Dessutom i bästa fall 24 / 7 bemanning då har ni bevakning alltid behöver inte larm vem gör inbrott där det alltid är bemannat?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
andersmc skrev:
Vi menar nog olika saker med "diskutera".
Touché
 
frean98 skrev:
Har mäklarna någon skyldighet att redovisa vilka verksamheter det finns i närheten som drar ner värdet på huset?
Är det ett dolt fel om man upptäcker ett boende i området efter man köpt ett hus?
Svar nej på allt detta. Om du inte märker det själv när du är där och tittar påverkar det ju inte husets värde för dig, eller hur?


Det finns ju många fall där folk klagat på olika händelser i omgivningen, tex nya hus nära och annat. Det finns därmed undersökningar gjorda som visar hur värdet påverkas. Nu minns jag inte var jag läste det, det kan rent av ha varit på artikelsidorna här på "Bygga Hus", men i samtliga fall hade snittpriset ÖKAT efter bygget.

Kan det vara så att de som är noga med att INTE vilja ha ditt och datt nära sig också är prismedvetna och vill ha ett billigt boende, så att det faktiskt är så att ett längre avstånd till saker och ting, oavsett om det är service, grannar, skolor eller handel som är värdesänkande?

Jämför man priserna i tex Stockholm och Munkfors kan man ana att så är fallet.
 
Anna_H skrev:
Kan det vara så att de som är noga med att INTE vilja ha ditt och datt nära sig också är prismedvetna och vill ha ett billigt boende, så att det faktiskt är så att ett längre avstånd till saker och ting, oavsett om det är service, grannar, skolor eller handel som är värdesänkande?

Jämför man priserna i tex Stockholm och Munkfors kan man ana att så är fallet.
Njae, det är en intressant tanke, men vi skall nog inte blanda äpplen och päron. Det är klart att vissa avstånd påverkar. Jag kastar ur mig att avståndet till arbete/huvudsysselsättning är centralt. (Ja, själv har jag 4.5h med tåg enkel väg till jobbet, men det är ju inte det vanliga). Så avstånd till arbete/inkomst dimensionerar. Sedan har vi annan service, dvs affärer, skolor osv. men i de flesta fall så drar ju arbetstillfällen med sig det, dvs arbetstillfällena drar till sig folk, och folk drar till sig service.

Så har man placerat sig på lagom avstånd från sitt arbete så får man köpa den övriga grisen i säcken, dvs det kommer i Stockholm att bli närmare till grannarna (i snitt) än i Munkfors, och det måste man helt enkelt ta. Jag tror inte att någon skulle välja ett närmare avstånd till grannarna som sådant givet två i övrigt likadana hus.
 
Alltså vem är det som inte vill ha ditt och datt?

Det är väl ganska uppenbart att man måste någon gång ta diskussionen om ägande, skyldighet och rättighet. När man läser den här tråden så verkar det som om det finns många människor som tycker att man skall acceptera sånt som är till nytta för samhället och därmed stå tillbaka sin äganderätt. Alltså man har skyldigheter som medborgare. Men vem bestämmer nyttan och skall man inte ha något lokalt medbestämmande i sitt kvarter samt har man ingen äganderätt i så fall?
Och hur skall i så fall den här selekteringen gå till. Vindkraft, musselodlingar, järnvägsrälsar med mera är ju bevisat nytta för samhället men röner nog i ,många fall överklaganden. Är detta också fel?
 
Förstår nog inte riktigt vad du menar. Du kan ju som sagt inte påverka vem som flyttar in på granntomten, oavsett om det är invandrare, bögar eller funktionshindrade. Känns bara underligt att jämföra med vindkraft etc. Med risk för att bryta mot Godwins lag måste jag nog dra paralleller till debatten om "judeimporten" på 30-talet ( se t.ex. http://enn.kokk.se/?page_id=1213)
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Repeter skrev:
Förstår nog inte riktigt vad du menar. Du kan ju som sagt inte påverka vem som flyttar in på granntomten, oavsett om det är invandrare, bögar eller funktionshindrade. Känns bara underligt att jämföra med vindkraft etc. Med risk för att bryta mot Godwins lagfäste jag nog dra paralleller till debatten om "judeimporten" på 30-talet ( se t.ex. [länk])
Jag har tidigare i tråden sagt att jag hade accepterat LSS-boende så påhopp känns direkt onödigt.

Jag har följt tråden och jag tycker frågan är intressant. Däremot som demokrat anser jag mig inte ha rätten att kväva min grannes åsikt om han/hon motsätter sig ett sådant boende. Därför efterfrågar jag spelregler och demokratisk process. Den diskussionen tror jag behövs. Mycket mer än den pajkastning och fördömmande retoriken som används idag.
 
  • Gilla
gockemannen och 2 till
  • Laddar…
Men vad är skillnaden mellan ett LSS-boende och en vanlig villa? Förstår iofs (utan att hålla med) medelsvenssons oro för det avvikande, men det kan ju hända ändå. Grannen kan ju t.ex. ha barn med olika diagnoser. Ett boende är ett boende och du kan ( tyvärr ibland) inte bestämma vem som blir din granne.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jugend skrev:
Jag har tidigare i tråden sagt att jag hade accepterat LSS-boende så påhopp känns direkt onödigt.

Jag har följt tråden och jag tycker frågan är intressant. Däremot som demokrat anser jag mig inte ha rätten att kväva min grannes åsikt om han/hon motsätter sig ett sådant boende. Därför efterfrågar jag spelregler och demokratisk process. Den diskussionen tror jag behövs. Mycket mer än den pajkastning och fördömmande retoriken som används idag.
Jag håller med.
Vill gärna påminna om att LSS faktiskt är en lag (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930387.HTM) där rätt till boende ingår.

Ur verksamhetsmålen:
5 § Verksamhet enligt denna lag skall främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet för de personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den enskilde får möjlighet att leva som andra.
Jag citerar återigen från stödet för rättstillämpning (http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8930/2007-101-6_20071016.pdf):
En utgångspunkt när det gäller lokalisering bör vara att en bostad med
särskild service bör finnas i en miljö som ger förutsättningar för den enskilde att delta aktivt i samhällslivet.
Vidare:
Av förarbetena till LSS framgår att gruppbostäder bör vara förlagda tillvanliga bostadsområden och att de bör utformas och lokaliseras så att de inte får en institutionell prägel.
I detta sammanhang nämns inte servicebostadens utformning. Det är dock, enligt Socialstyrelsens mening, inte
lämpligt att någon form av bostad med särskild service får en institutionell prägel.
En bostad med särskild service för vuxna bör därför inte vara belägen i nära anslutning till en annan sådan bostad, eller andra bostäder som inte är ordinära såsom t.ex. korttidshem eller särskilda boendeformer för äldre.
Som regel bör inte heller en bostad med särskild service för vuxna
samlokaliseras med lokaler för daglig verksamhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag bara snabbt läst igenom början och slutet av denna tråd. Vad jag trodde, när jag blev medlem här vara att det handlade om byggnadssätt, inredning, golv och tak mm. Inte vem som bor som granne, tyvärr hade jag fel, då denna tråd är en av den mest besökta.

Jag har startat en intressant tråd som jag trodde att forumet handlade om. Kanske har jag fel både om tråden och forumet, bara ni vet....

http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/216740-rasera-jordkallare-under-torp.html#post1786812


/Clas
 
Vill tillägga att jag absolut inte har några egna erfarenheter med LSS boende.

Jag vet att det är ett brett forum, men på något sätt känns den här tråden som att den handlar mer om politik om våra medmänniskor än om att bygga/ renovera hus. Finns det kanske andra forum, eller är detta forum helt enkelt den bästa?

Om budskap och förbättringar kommer fram så ska jag snällt ställa mig i ledet.

/Clas
 
Jordkällaren skrev:
Nu har jag bara snabbt läst igenom början och slutet av denna tråd. Vad jag trodde, när jag blev medlem här vara att det handlade om byggnadssätt, inredning, golv och tak mm. Inte vem som bor som granne, tyvärr hade jag fel, då denna tråd är en av den mest besökta.

Jag har startat en intressant tråd som jag trodde att forumet handlade om. Kanske har jag fel både om tråden och forumet, bara ni vet....

[länk]

/Clas
Kom igen nu Jordkällaren, bara för att ditt liv snurrar runt jordkällare under hus just nu behöver det inte vara allas älsklingsämne att debattera.

Ge inte upp efter en månad bara!
Ämnen som detta är mycket sällsynta, men skall väl också få ventileras.

Tids nog skall vi kasta oss över din jordkällare också :)
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.