Hej!

Jag totalrenoverar mitt vardagsrum och funderar på hur jag bäst förbereder för senare installation av luft/luftvärmepump. Tyvärr har jag inte hittat några installationsanvisningar på nätet och hoppas därför på er kunskap.

Finns det något standardiserat mått för upphängningen, dvs. ska jag regla med något speciellt avstånd där jag tänker ha pumpen? (gäller både ytter- och innerdel)

Ungefär hur stort hål behövs för anslutningen mellan ytter- och innerdel? (jag tänkte förbereda med extra reglar som det går lätt att borra igenom)

Mvh,
Andreas
 
Tror tyvärr inte det finns något standardiserat mått för upphängningen utan det beror på vilken pump du väljer. Dock brukar det finnas ganska gott om fästhål att välja mellan. Det normala är att man skruvar upp en stålplatta som sedan pumpen hängs på (innedelen alltså). Utedelen skulle jag rekommendera att ställa på marken (på ett markstativ) om du inte har särskilda skäl till att skruva fast den på väggen.

Hålet mellan ute och innedel är lagom om det är ca 50 mm i diameter.
 
Tack för svaret! Jag reglar tätt och ser till att det finns material för att borra ett hål.
 
Nu är ju inte innedelen så väldigt tung så om du har nån form av träskiva i väggen så funkar det bra utan extra reglar.
 
Räcker även att hänga innerdelen direkt i gips. Hålet brukar tas 55-65mm.
Har monterat +800 maskiner
 
Fundera dock på om vardagsrummet verkligen är bästa placeringen? Den är rätt störande när den susar igång på vinterkvällarna. Du har inte möjlighet att bifoga en planlösning?

Vi hade vår i trappen, där avsikten var att den skulle sprida luften jämnt i hela huset. Bra tanke, men funkade inte. Nu sitter den över ytterdörren och hela huset utom bortre sovrummet blir varmt, inklusive golvet vid ytterdörren som nästan känns som ett värmegolv, så vi har kunnat ta bort elementet i hallen, helt perfekt!
 
Bästa förberedelsen är väl att dra el till platsen för innerdelen :)

Och som Anna_H säger, får innerdelen normalt plats över en dörr.
Den väger ca 10 kg.

Jag vill bestämt råda att ställa utedelen på stativ.

Jag har två stycken av Mitsubishis minsta L/L-pumpar, en i året-runt-huset och en i sommarstugan.
Den i sommarstugan har utedelen hängande på en konsol på väggen och den hörs in genom resonanser i väggen.
(Vi kunde inte vänta på tjälfritt före monteringen.)
Den andra som står på stativ på marken hörs inte alls.
 
  • Gilla
Konan
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Bästa förberedelsen är väl att dra el till platsen för innerdelen :)
Innerdelen får väl el från utedelen med en kabel som går bredvid rören?
 
thomas33 skrev:
Innerdelen får väl el från utedelen med en kabel som går bredvid rören?
Det går säkert på det sättet också.

Hos mina två är det tvärt om.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Oavsett vilket så är det väl i normalfallet så att matningen till utedelen kommer samma väg som rören till innerdelen går. Visst kanske det i vissa fall blir lättare att ta matningen någon annanstans. Ovanligt korkad lösning kan jag tycka, att utedelen matar innerdelen alltså!
 
Elen kommer från innerdelen.
Hade inte varit så kul en kall natt att någon jävlas och går in i trädgården och ryker ur kontakten.
 
Jag har varit med och tittat på, när tre olika luft/luftvärmepumpar monterats av olika företag i södra Halland och alla tre har matas med ström från utedelen, in till innedelen. Brytare för anläggningarna har då funnits i källarna.
 
thomas33 skrev:
Jag har varit med och tittat på, när tre olika luft/luftvärmepumpar monterats av olika företag i södra Halland och alla tre har matas med ström från utedelen, in till innedelen. Brytare för anläggningarna har då funnits i källarna.
Tre av tusen alltså.

Då måste det ju vara rätt :D
 
KnockOnWood: Jag har inte sagt att det skulle vara mer rätt. Utgår enbart från det jag sett och eftersom jag inte är någon installatör tänkte jag att det är ett vedertaget sätt att montera.
 
Det har inget med rätt eller fel att göra. Installatörerna följer bara tillverkarnas instruktioner. Det beror alltså enbart på fabrikat på pumpen, vissa tillverkare väljer lösningen att elanslutningen sker till utedelen (som således matar innerdelen) och vissa kör tvärtom. Jag tycker dock fortfarande att det är hjärnsläpp med den första av de två sätten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.