klimpfan skrev:
Jo men det är fortarande en verksamhet, som inte drivs av humanitär välvilja utan med ett vinstintresse.
Och? Vad spelar det för roll? För de som bor där och för grannar så är det ett boende. Ett långsiktigt boende. Inte en vårdinrättning, inte en sluss inte ett behandlingshem. Ett boende. Ja någon gör en vinst på det. Jag ser verkligen inte relevansen i det för den här diskussionen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Eller vi gör så här... Vi kallar det bostad. Det är en bostad för folk som behöver assistans.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Vad är det du inte förstår med "det är inte en näringsfastighet, det är ett boende, boende får inte förekomma i industriområden, endast i bostadsområden"?

Ja, det är ett företag som ansvarar för boendet, och företaget är en näringsverksamhet, men det gör inte fastigheten till en näringsfastighet, inte mer än en fastighet som tillhör någon som anlitar hemtjänst, ROT eller RUT.
Jag förstår precis. Det jag skriver är att det är ok med LSS men jag tycker också att det är grannarnas rätt att kräva att fastigheten skall just vara LSS-boende sedan. Är det en konstig ståndpunkt tycker du?

Det känns som det är dribbling med begrepp. Det är ju trots allt inte en välgörenhetsinsats utan företagare som driver verksamheten. Det må kallas boende men i verkligheten är det en verksamhet med resultaträkning och avkastningskrav från sina aktieägare där en tillgång för företaget kommer att vara en fastighet i ett villaområde. Vad bolaget sedan gör med den fastigheten är inte vi medborgares ansvar utan styrelsens för det privatägda bolaget.
Jag hoppas att min poäng blir mer tydlig ... :)
 
MatCan skrev:
Eller vi gör så här... Vi kallar det bostad. Det är en bostad för folk som behöver assistans.
Jo så var det förr när stiftelser och liknande drev hem.

Men har man ett privat LSS-boende är det så att säga inte något statiskt. Det har bara med avkastningkrav att göra inget annat. Företaget som driver ett LSS-boende gör inte det för att det står i några stadgar. De gör det för att det möter ägarnas nuvarande krav på avkastning.
 
Det är fortfarande kommunen som är huvudman för verksamheten. Om företaget finner det olönsamt får kommunen upphandla en ny aktör, driva det själva eller stänga det. Inte göra nåt annat istället.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Det är fortfarande kommunen som är huvudman för verksamheten. Om företaget finner det olönsamt får kommunen upphandla en ny aktör, driva det själva eller stänga det. Inte göra nåt annat istället.
Så kommunen äger fastigheten? Jag beskriver ägandet av den fysiska fastigheten. En fastighet kan ha många ändamål.
 
MatCan skrev:
Och? Vad spelar det för roll? För de som bor där och för grannar så är det ett boende. Ett långsiktigt boende. Inte en vårdinrättning, inte en sluss inte ett behandlingshem. Ett boende. Ja någon gör en vinst på det. Jag ser verkligen inte relevansen i det för den här diskussionen.
Visst, Vissa kanske ser det enbart som ett boende. andra kanske ser det som en verksamhet.
Oavsett vad man tycker eller hur man ser på det, är det en verksamhet som innefattar boende.

Ser du inte relevansen i skillnaden att ett vinstdrivande företag väljer att bygga och driva något eller att en kommun gör det.
En kommun har en mer långsiktig plan och ansvar gällande dess sociala skyldigheter gentemot stat och dess invånare.
Ett företag kan nästa år säga upp sitt avtal, eller sälja sin del av verksamheten/fastigheten till högstbjudande.
För ett företag är det viktigt att varje år gå +, gärna så mycket som möjligt, så att dom som äger företagen får utdelning. (titta på vilka som äger företagen)
Har man dåliga siffror(inte tillräckligt mkt +) vid bokslut kan man tvingas till drastiska åtgärder, som bla. innefattar ovanstående scenarion.
Att man som företag har en långsiktig plan, betyder inte att alla dess verksamheter i företagen har det.

Ett privat alternativ kan säkerligen vara bättre för brukarna, än ett kommunalt alternativ.
Men dom har olika intressen och ansvar, därav ser jag en skillnad i om vård/skola/omsorg drivs kommunalt/privat.
 
Det vore kul att se om någon mäklare kunde yttra sig om en bostad skulle minska/stiga i värde om en social verksamhet skulle byggas i direkt anslutning till denna.

Hur hade detta procentuellt sett ökat/minskat värdet på bostaden som ligger i direkt anslutning till verksamheten.

Vi kan ta vårat exempel, säg på tex. djursholm.
 
klimpfan skrev:
Visst, Vissa kanske ser det enbart som ett boende. andra kanske ser det som en verksamhet.
Oavsett vad man tycker eller hur man ser på det, är det en verksamhet som innefattar boende.

Ser du inte relevansen i skillnaden att ett vinstdrivande företag väljer att bygga och driva något eller att en kommun gör det.
En kommun har en mer långsiktig plan och ansvar gällande dess sociala skyldigheter gentemot stat och dess invånare.
Ett företag kan nästa år säga upp sitt avtal, eller sälja sin del av verksamheten/fastigheten till högstbjudande.
För ett företag är det viktigt att varje år gå +, gärna så mycket som möjligt, så att dom som äger företagen får utdelning. (titta på vilka som äger företagen)
Har man dåliga siffror(inte tillräckligt mkt +) vid bokslut kan man tvingas till drastiska åtgärder, som bla. innefattar ovanstående scenarion.
Att man som företag har en långsiktig plan, betyder inte att alla dess verksamheter i företagen har det.

Ett privat alternativ kan säkerligen vara bättre för brukarna, än ett kommunalt alternativ.
Men dom har olika intressen och ansvar, därav ser jag en skillnad i om vård/skola/omsorg drivs kommunalt/privat.
Ja det är möjligt att du har rätt. Jag ska erkänna att jag inte kan speciellt mycket om hur det går till när kommun och landsting handlar upp den här typen av tjänster. Jag är dock tveksam till att man inte har klausuler i kontrakten som förhindrar den typen av ändringar. LSS är ju ett långsiktigt bopende och jag har svårt att tänka mig att man inte säkerställer den långsiktiga planen.
Men som sagt, här är jag ute på mycket djupt vatten så jag kan ha helt fel.
 
klimpfan skrev:
Det vore kul att se om någon mäklare kunde yttra sig om en bostad skulle minska/stiga i värde om en social verksamhet skulle byggas i direkt anslutning till denna.

Hur hade detta procentuellt sett ökat/minskat värdet på bostaden som ligger i direkt anslutning till verksamheten.

Vi kan ta vårat exempel, säg på tex. djursholm.
Även om det skulle vara så, så skulle ingen mäklare våga uttala sig om att värdet skulle minska. Det hade i så fall blivit det sista han gjorde som mäklare.
 
andersmc skrev:
Även om det skulle vara så, så skulle ingen mäklare våga uttala sig om att värdet skulle minska. Det hade i så fall blivit det sista han gjorde som mäklare.
Det behövs ingen mäklare för det, gör en omröstning, typ:
"När du hittat ditt drömboende, skulle du avstå från att ge ett bud på grund av dess närhet av LSS-boende?"

Mitt svar är i alla fall: NEJ
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Då lägger jag på ytterligare tre nej-röster då, för mig själv och de två närmsta grannarna.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
När vi letade hus så var kriterierna i följande ordning:
1: huset & tomten
2: närhet till förskola & skola
3: närhet till skog
4: möjlighet att cykla till centrum med barnen.

För att kunna uppfylla punkt 2 & 4 så blev vi tvungna att välja "rätt" sida om E22an.

Dom som bor i andra änden av vår gata bor granne med industritomter.
I detta samhälle finns det över 200 villatomter som ligger granne med olika industritomter/mm (LBC, metallgjuteri, plåtverkstad, bilverkstad, vårdcentral, brandstation, bensinstation, järnvägsspår, mm).
 
MatCan skrev:
Ja det är möjligt att du har rätt. Jag ska erkänna att jag inte kan speciellt mycket om hur det går till när kommun och landsting handlar upp den här typen av tjänster. Jag är dock tveksam till att man inte har klausuler i kontrakten som förhindrar den typen av ändringar. LSS är ju ett långsiktigt bopende och jag har svårt att tänka mig att man inte säkerställer den långsiktiga planen.
Men som sagt, här är jag ute på mycket djupt vatten så jag kan ha helt fel.
Ja fast här är ju lite pudelns kärna. Jag följer tråden utan att ha någon stark åsikt eller intresse i den egentliga frågan. (Utom vad gäller postmodernister då. Vill Göteborgs universitet utlokalisera institutionen för komparativ litteraturvetenskap i närheten av där jag bor med mina barn då dj-lar åker skjortan av!)

Så, vad gäller egentligen när det offentliga handlar upp ett boende för en viss grupp "brukare" och detta föranleder ett köp av en fastighet där verksamheten bedrivs? Hur brukar avtal skrivas? Kan verksamheten förändras, och i så fall hur och på vilka grunder? Det tycker jag är en intressant fråga.
 
D09
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja fast här är ju lite pudelns kärna. Jag följer tråden utan att ha någon stark åsikt eller intresse i den egentliga frågan. (Utom vad gäller postmodernister då. Vill Göteborgs universitet utlokalisera institutionen för komparativ litteraturvetenskap i närheten av där jag bor med mina barn då dj-lar åker skjortan av!)

Så, vad gäller egentligen när det offentliga handlar upp ett boende för en viss grupp "brukare" och detta föranleder ett köp av en fastighet där verksamheten bedrivs? Hur brukar avtal skrivas? Kan verksamheten förändras, och i så fall hur och på vilka grunder? Det tycker jag är en intressant fråga.
Gå in och titta på upphandlingar.nu / opic.se så kan du se massa olika utformningar på upphandlingar. Finns säkert upphandlingar ute gällande LLS boende.

En upphandling innehåller oftast mycket krav ( men mindre uppföljning ) och ska vara utformad att följa lag etc och inte diskriminerande, kvalitets och miljöarbeten enligt iso xxxx eller likvärdigt..

Tyvärr är det väl först på senare tid som det börjats kvanta in antal personer/ timmar som skall vara närvarande osv.

Företagen lägger ju så lågt bud som möjligt för att vinna upphandlingen, sen hittar dom kryphålen till att spara pengar som kompenserar deras låga bud. Inget ovanligt att kommuner får ta tillbaka verksamheter som drivs av företag som suger ut så mycket dom kan och sedan lägger ned.

T ex står det inte hur många personer som skall närvara nattetid, så kommer dom att spara där tills något händer.

Tyvärr är det så... Jag hade hellre sett att man värderade kvalité och långsiktigthet mer än just lägsta bud.

Har svårt att se att verksamheten skulle byta form utan en ny upphandling. Däremot kommer säker upphandlingen ut igen efter kanske 3-5 år, då kan det bli så att det blir ett nytt bolag som sköter om verksamheten.

Köper kommunen fastigheten så kommer denna att anpassas till vårdinrättning/handikappsanpassning etc med alla dess krav ( dyrt ), att kommunen skulle ge upp en sådan bostad även om LLS boendet upphör har jag svårt att se.

Kommer nog ny verksamhet då som kräver likvärdig standard. Det blir ju en anläggningstillgång för kommunen och det är klart, bättre att nyttja befintligt än att bygga nytt igen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.