cc80 skrev:
Men det kan ju vara så att det är någon som irriterat sig länge på saker vad vet jag. Har varit många som velat köpt tomt där vi nu bygger men markägaren har valt att säga nej.
jag skulle tro att där ligger grunden till anmälan det är nån som velat köpa marken fått ett nej och sedan blitt oxtokig när någon annan helt plötsligt håller på och bygger där på "deras tomt"
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag säger som andra sagt: Verkar bli ett jättefint hus! Kämpa på, jag förstår att det måste vara slitigt med barn och hjärtproblem och ett bygge som spänner över ganska lång tid. Men det kommer att bli jättebra! Ni verkar ha tänkt igenom eran plan ekonomiskt med att ta vara på mycket, virke och ved och en sambo som kan mycket själv!

Jag vet inte hur eran arbetsfördelning ser ut, men tillåt mig anta att du tar mer hand om hemmet och barn än din sambo som bygger mer? Jag är lite i samma situation och vet att det är enormt viktigt att vara positiv! Ett leende på läpparna och positivt tänkande! Din sambo är nog precis som du egentligen på gränsen till överarbetad, och ett sådant här besked blir då lätt mer än vad det är. Är man då två som deppar ner sig lite så går det ut över bygget och risken finns att energin sinar och stressen ökar när man inser att man inte orkar lika mycket.

Gör så här! Säg till sambon: "Detta fixar sig! Gå och jobba och tänk inte mer på det. Jag tar tag i detta, jag har läst på byggahus att det inte är någon stor sak!" Då blir det en positiv spiral uppåt igen!

Förresten gällande hjärtat, är det bekräftat att det är det, det kan inte vara magen?(egen erfarenhet)
 
  • Gilla
MissTerese och 2 till
  • Laddar…
Tack för en fin kommentar det värmer. Det är tyvärr hjärtat det sviktar men som du säger Ett leende på läpparna och tanken att detta fixar vi hår det. Att höra alla fina kommentarer om bygget hjälper massor.
 
Hur har det gått?
Har ni varit i kontakt med kommunen?
En sak som iaf jag reflekterar över och som borde ses som posivit är ju att kommunen verkar aktiva i semestertider.

Jag ville själv ha ut dem för att göra lägeskontroll på mitt garage, det gick inte ens att få prata med någon i växlen så stängt var allt, så nu gjuter vi plattan ändå...
 
Vi har inte pratat med dem. Men visst verkar de flitiga eftersom de till och med har varit ute och fotat den massa saker. Känns inte ok som jag nämnde innan att de smyger omkring och tar en massa foto på våra saker och sen säger att visserligen har vi bygglov .Informera hellre anmälaren vad som gäller och att vi under bygglovet har rätt att ha de saker vi behöver istället för att hålla på så här.

Men jag har skrivit ihop ett brev. Han som handhar ärendet kommer inte tillbaka förrens vecka 33 men jag ska ta med mig brevet och lämna det till kommunen så det finns där när han kommer tillbaka från semestern. Fanns annat fol där skrev han om det var något vi undra över. Men jag tror inte de kan göra så mycket i nuläget för det är inte de som hanterar ärendet.

Var kort och inget känslosamt utan bara att vi vill att de kommer ut så vi får gå igenom vad problemet är för vi har inte gjort något fel.

Har fått mycket förundrade reaktioner från andra grannar och folk innom byggbranchen som vi pratat med. Alla säger detsamma att det ser väl inte värr ut hos oss som på andra byggen. Och det är ett stort hus vi bygger och så länge vi har bygglov får det se stökigt ut. Och om vi behöver en mobilkran och en traktor och en skylift för att kunna jobba på huset och att vi har panelen vi sågat liggandes på grannens ( min mammas mark) så har vi rätt till att ha det.

Om vi sen efter huset är klart fortfarande har det lika " stökigt" då kan någon säga något men inte nu.
 
Många myndigheter gör oanmälda besök,inte bara när det föreligger anmälan. Varför inte baravänta till vecka 33 och ringa upp kommunen, och ta reda på exakt vad du behöver göra?
 
Jag håller med tidigare inlägg att du troligen bygger ett hus som fått någon rejält avundsjuk. Ta det som en komplimang. Denna avundsjuka människa gör vad den kan för att "hämnas" för att du lyckats få en tomt på ett ställe som "den avunsjuke" skulle viljat ha. Så se till att bygga stort och pampigt!
När kommunen då får in en anmälan som troligen då innehåller att platsen mer ser ut som skrotupplag än som byggarbetsplats så är dom nog närmast tvungna att göra ett kontrollerande besök och skriva ihop ett brev till dig. Jag tycker man kan läsa mellan raderna att kommuntjänstemannen mycket väl förstår att det behöver finnas grejer under byggtiden, men han blivit tvingad att skicka detta brevet till dig för annars kan han i sin tur bli anmäld för tjänstefel eller försummelse. Så ge honom några förklaringar till högarna, typ: detta är en vedhög (huset blir vedeldat), detta är en mobilkran (används för materiallyft), detta är en jordhög (för återfyllnad / tomtplanering efter bygget) , detta är en bod för verktygsförvaring (krav från försäkringsbolaget) osv... så har han fått ett svar han kan hänvisa till, och han har ryggen fri och kan avskriva ärendet utan risk och sedan somnar han lugnt och fint om i sin lilla byråkratiska värld.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Det oanmälda besöket alldeles före semestern kan kanske förklaras med att det var varmt på kontoret pga det fina vädret ute... Jag tror det var nån som hellre tog en tur ut på landet än vände några papper så du behöver nog inte fundera över varför de var så alerta i semestertider.
 
Var det jag sa till sambon med att det kanske var just för att det var innan semestern som de gjorde besöket. Fick en länk tidigare i tråden på hur flödesschemat bör se ut vid en anmälan och där står det att anmälan tas in och så kontaktas den som är anmält att det har kommit in en anmälan så de borde kontaktat oss först sen kommit på ett besök och så skulle vi fått besked om eventuell åtgärd.

Men eftersom det var semester tiden och så kanske de ville skynda på det hela och klämde in med som du säger ett besök på landet innan semestern. Vet ju inte hur ihärdig anmälaren varit.

Korten de tagit är lite orättvisa med för de har inte tagit på huset inte allt material inte sandhögar med sand vi grävt bort som ska användas som återfyllnad och utfyllnad när vi gör trädgården, inte heller det byggavfall som finns såsom rester av lekasten sen murning inget sånt som egentligen hör till bygget inte byggbodarna utan de har tagit kort på vedhögarna ( som ligger på mammas jordbruksfastighet ) det är visst de som de tycker är värst men det finns ingenstans skrivet att man inte får lägga upp vet och timmer från skogen på en jordbruksfastighet sen om marken är våran eller inte spelar för tillfället inte oss någon roll alls då vi får nytja större markbit än tomten .

Sen har de tagit på en gul vagn som stod på tomten vilket vi hade och frakta dit några gamla telestolp som vi skulle lägga under en av byggbodarna då den sjuker. På den vagnen ska den lånade grävmaskinen sen vara och köras tillbaka för de typ hör ihop.

Sen tog de kort på två släpkärror ( visserligen rostiga ) men det finns nog inte heller något skrivet att man inte får ha en släpkärra eller två stående på sin mark.Har letat men jag hittar inget som det står det är förbjudet att ha två rostiga släpkärror på sin tomt.

Sista kortet var på en liten blå båt som barnen brukar leka i det kändes papetiskt när jag såg det kortet vem har inte en båt på sin tomt hello vi bor i skärgården.

Det är de foton de skickat med anmälan. Så det fotot jag la ut här det visar mer hur det ser ut på framsidan av tomten än vad kommungubbens kort gör för den visar absolut inte hur det ser ut på tomten i helhet utan han har ju bara fotat 4 kort och slägnt med anmälan.
 
Har läst hela tråden och kollat bilderna. Vi har haft lite sånt här i vår samfällighet och vår ordförande (som blev mest anklagad) anmälde därför sig själv, så jag har rätt bra koll på vad som gäller rent lagligt:

Vad gäller saker på annans fastighet så är det självklart bara fastighetsägaren eller dess arrendator som kan klaga, dvs din mamma eller du. Ni skulle kunna göra upp ett arrendeavtal på marken, där ni har hyresfritt eller 10 kr/år eller nåt, om kommunen ändå skulle tjafsa om var vedhögarna ligger. Eller säg att det är hennes. Det är ju isåfall bara ni som kan klaga på att "hennes" vedhögar är fula.

Det mesta av det ni har på tomten är tillåtet att ha där även efter slutfört bygge, så länge det inte är miljöfarligt eller farligt för tex barn som kan råka hamna där. Det senare lär inte vara något problem i ert fall, utan det handlar då om risken för olje- och bränsleläckage från fordon, samt att uppenbara "skrothögar" kan anmodas att tas bort..

Hur det ser ut "utom synhåll" dvs inte synligt direkt från vägen eller från tex grannfastighetens altan har de inte med att göra. Att ha upplag av saker för framtida bruk är som framkommit tidigare i tråden fullt tillåtet, det behöver inte tas bort för att bygget är slutfört, så länge det står i hyfsad ordning, inte kan framkalla fara och inte är miljöfarligt.

Håller med dem som säger att ni bör begära ut handlingen och försöka få fram vem som är anmälaren, det är viktigt att veta för framtiden, för med en så här grundlös anmälan är det uppenbart att denna "vän av ordning" kommer att höra av sig framgent.

Exempel som grannen fick höra:
- Han borde ta bort dotterns pool när han tog fram studsmattan, för det såg rörigt ut med två framme samtidigt. Båda är 6 m i diameter och 1 meter höga, de är i detta fall träningsredskap då dottern har ett rörelsefunktionshinder.

- Han borde inte ha sin täckta släpkärra mellan husen, det kunde innebära brandfara. Ja, det är bara 2 meter mellan husen, men grannen har satt sin luftvärmepump där, så att den sticker in 20 cm på min väns tomt. Det om något är väl brandfaran, om nu min vän väljer att förvara en metallvagn där.

- Fönstren såg ut att behöva målas, liksom delar av fasaden.

Det såg illa ut med en massa saker uppställda bakom garaget. Dessa saker syns endast från grannen om han går längst ner på sin tomt. Jag har inte sett honom där någonsin, utom när han klipper gräset.

- De borde klippa gräset oftare, och rensa bort ogräset

- De borde ha en kompost att lägga sitt gräsklipp i, det ser illa ut att låta det ligga kvar.

- De där pinnarna med rep i som går tvärs över trädgården är också fula. Stödhandtag för dottern, då det inte går att köra rullstol i trädgården.

- Det var helt onödigt att ha tre bilar på uppfarten, det såg illa ut från grannens köksfönster, särskilt som en av dem var rostig.

- Förresten borde bilarna tvättas oftare.

Kommuntjänstemannen blev förvirrad, men kom och tittade, och avfärdade allt med ett skratt.
Det är fullt lagligt att tex asfaltera hela tomten och där ställa upp vilka fordon du vill, så länge grundkriterierna är uppfyllda. Är de dessutom registrerade och besiktade är det inget som helst problem.

Vad gäller vedhögar är det bra om man kan se till att de är säkra för ras, OM någon skulle få för sig att klättra på dem. Men att din mamma har lånat er ved ska alla andra högaktningsfullt sk**a i :D
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Man bör nog inte strunta i ett sådant brev eftersom kommunen kan utdöma vite om man inte uppfyller deras krav.
Hur illa det är kan nog variera mellan kommun och kommun men i min erfarenhet (fritidshus i Mariestad) så har väl kommunen fått in en anmälan biter dom sig fast som en bulldogg.
I den ursprungliga anmälan gällde det ett uthus i sämre skick och ett hönshus men sedan accelererade kraven till att gälla klippning av buskage långt inne på tomten, skicket på bilen, klippning av gräsmatta, sprickor i putsen o.s.v. o.s.v. Det blev till slut så jobbit att vi sålde huset.
 
Våran lilla charmiga kommun är kända för att vara ganska slarviga tjänstefel på tjänstefel grova sådana med. Både med det enda och det andra.

Det är deffenitivt ingen lätt kommun att bygga hus i då de skapar sina egna regler. De skriver i översiktsplaner att en året runtfastighet bör ha en tomt om ca 3000 kvadrat för att få plats med ett garage osv. Men när vi då vill stycka en tomt visserligen större än de säger de att det bara får vara 2000 kvadrat och när vi ifrågasätter det och ber att i alla fall få stycka 3000 nekar de oss och nu när det uppenbarligen visar sig varför en åretrunt bostad bör ha större tomt då kan de inte heller säga att oj vi har nog gjort fel här.

Att sen våran mark ligger utanför " samhället" och att den tomten vi ville stycka är omringad av den fastigheten vi styckat av det spelade visst ingen roll. Så vi är måttligt glada på denna kommun.

Har inte mycket till övers för de byrokrater som sitter på de posterna i våran kommun. Svärfars bygglov hävde de efter 10 år för att kommunden glömt bort att fråga grannen.

De säger att tomtgränser inte gäller deras kartor ser annorlunda ut än lantmäteriets och att trots att man ser pinnen för gränsen räcker det med att hålla för ögonen och säga den är inte där nej nej ni ser i syne och så säger att de att man kan flytta ut staket mitt ute i en väg och säger att hus kan byggas på andra ställen fast det visar sig när huset är byggt ( ett rivet och nybyggt) att takfoten sticker ut över grannens mark. Detta har hänt i det lilla idylliska byn vi bor i.

Kommunens egen lantmätare ska ha sagt att det är kaos på kommunen.
 
Har kopierat några av de foton som kommunen skickat oss som de varit och tagit på våran tomt och marken runtom.
Och visst jag kan hålla med om att det är mycket saker och det kanske inte ser snyggt ut men det är en byggarbetsplats ytterligare några år till och det står i Bygg och miljölagen att under byggtiden så ska eventuella frågor som uppstår diskuteras mellan bygg och miljönämnen och byggherren så det kunde avvaktat med anmälan och i alla fall hört av sig först.

Självkart när huset är klart och vi kan flytta in vill inte ens jag ha min tomt såhär. Men nu är den såhär och det går inte att göra mycket åt det.Men nu är det en byggarbetsplats och vi plockar ständigt det är en tomt i rörelse för det är nog inget som är på samma ställe länge. Uan det flyttas runt meterial och tas lite virke här och läggs dit lite grus här det är en byggprocess.

IMAG0760-1-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Marken veden och träden ligger på är jordbruksfastighet så det är absolut lagligt att ha ved ligga möjligtvis kan de vara rasrisken men den går att åtgärda. Visst högarna är inte vackra med grenar och torra stockar men det har inte varit våran prio ett att stå och kapa ved vi har lagt ihop det vi tagit hand om . Men man kanske ska bränna upp det och köpa ved sen???

IMAG0750.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lastbilen är gammal men vi har tömt tankarna så det inte ska läcka har i bensin när vi ska använda den. Ni anar inte hur bra denna varit. Grym på att lyfta saker, balkar mm denna har vi fått ha när vi inte kunnat haft den mobilkram vi vanligtvis brukar låna. Även denna står på min mammas jordbruksfastighet.



IMAG0761-1-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De har fotat olika vilklar av den där attans veden verkar vara den som stör taket hör till en av byggbodarna vi hade just kört dit den när kommunen var där på ispektion ( inte ett svepsjäl är därför gula vagnen med stolp står på tomten med för vi ska ställa dit boden )


IMAG0763-1-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggbodarna. En grön och en röd som vi just håler på att ställa på plats och en brun manskapsvagn är en omgjord husvag .
Men även här finns inget som säger att man inte får ha 2 byggbodar och 1 manskapsvagn så vi kan inte mat i fast det är 25 grader kallt och snöar??? Byggbodar är helt ok att ha det är om de ska stå kvar sen som det krävs bygglov och det vet vi ju. Någon som minns hur regning 2012 var??? Det vet vi fick på taket i oktober det var en smula blött.

Tomten är bara på 2000 kvadrat som jag sagt och huset är på 240 så det är en smula trångt. Blir lätt rörigt då.

IMAG0765-1-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tunnorna ska stå som vattensamlare under stuprören och pallarna har sambon använt som ställning i källaren när han gjort bjälklaget mm så de har varit kanon lätta att stapla och flytta men palltrucken i källaren.

IMAG0764-1-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna vagn stod på baksidan när han från kommunen var där. Barnens båt ja den är där så de har något att leka i. Men även en båt får man inte ha det? Man får ju ha en gungställning...... Mina barn gillar båtar.

Som sagt alla fordon och vagnar används på bygget. Och visst det ser inte kul ut det tycker inte jag heller men det är ett bygge.
 
  • IMAG0749.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget anmärkningsvärt på en byggplats som sagt. Ring kommunen och be dem komma ut när ni är där och förklara sig. Du behöver inte komma med ursäkter om att det ska bort snart och sådant, utan det är de som ska ursäkta sig och förklara vad det är som är problemet, du ska bara fråga och be om förklaringar och förtydliganden.

När de påpekar att det är saker på grannfastigheten ska du motfråga om tredje part (anmälaren/kommunen) har rätt att bry sig om det, om det inte är fastighetsägarens bekymmer.

När de påpekar om vagnar ska du motfråga hur många registrerade, besiktigade fordon man får ha på sin fastighet (oavsett om det är ett bygge eller inte).

När de påpekar om saker som förvaras (vedhögar, brädor, vattentunnor) kan du tex fråga om problemet är att du inte har något staket runt eller vad det är de anmärker på annars.

Det jag skulle kunna tänka mig är att vissa saker ligger för nära vägen, så att vägrenen inte är fri. De skulle även kunna kräva inhägnad av säkerhetsskäl.

Vad gäller båt så har vi det på vår lekplats i samfälligheten. Perfekt på en allmän lekplats eftersom den är så låg att vi inte behöver EU-sand eller inspringningsskydd. På en lekplats på en privat tomt finns inga EU-krav, så vad gäller den är det bara att säga att det är en leksak.

Var noga med att hålla en öppen och nyfiken attityd, så att du inte hemfaller åt gnäll och motanklagelser och ursäkter, utan fråga hela tiden vad de menar, och be dem hänvisa till regler, samt påpeka "det får man ha på en byggarbetsplats och jag tror det är okej att ha det på en vanlig tomt också".

Vill de ändå insistera på uppstädning, så får du kräva att de gör en ny inspektion efter att bygget är slutfört. Hänvisa dem till sin egen miljö- och byggavdelning, dvs till samma instans som du nu har att göra med. Be dem informera sig själva om när bygget är slutfört, så att de kan genomföra en ny inspektion exempelvis 3-6 månader efter byggtidens slut, så att ni får rimlig tid på er för att färdigställa en trädgård av arbetsplatsen.Först då kan de börja ha anmärkningar på vad man inte får ha på sin villatomt.
 
  • Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Det där var väl ingenting. Timmerbrötar i skogen finns ju massor av. Lite bodar och vagnar, det är som vilken bondgård som helst. Uppenbarligen börjar de få det långtråkigt inne på kommunen.
 
  • Gilla
cc80 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.