Läste nånstans att holken måste upp "tidigt" på året om fladdermössen ska flytta in denna säsong. Mins inte hur tidigt.
Holkarna jag och dottern byggt, står kvar i garaget än, men är ju lika bra att hänga upp så får dom flytta in när dom vill...
Har penslat på träolja som skydd.
Kan säga att vi bor i lägenhet nu, men ska hänga upp dom nere vid ån, där det finns mat, och hon sett fladdermöss.

Gjorde en fågelholk med sonen i maj och den har haft hyresgäster redan. Den sitter utanför vår balkong.

//AA
 
För resten, är holkarna bara till för "dygnsvilan", eller övervintrar de i dem också?

Jag har fått för mig att de vill vara många tillsammans på vintern,
för att lättare hålla värmen när de faller i dvala.
Och i så fall borde väl holken vara rätt stor.
 
ullberg
Länken från naturhistoriska riksmuseet i första inlägget bemöter "frågorna" i de två senaste inläggen:

Det är aldrig för sent att sätta upp holkar, då de utnyttjas dels som övervintringsplatser och dels för övernattningar. Därför kan man sätta upp holkar när som helst på året.


Givet att nrm vet vad de snackar om givetvis...

/U
 
Det är aldrig för sent att sätta upp holkar, då de utnyttjas dels som övervintringsplatser och dels för övernattningar. Därför kan man sätta upp holkar när som helst på året.
ullberg skrev:
[/COLOR]
Givet att nrm vet vad de snackar om givetvis...
/U
Ja, det kan man fråga sig!
Jag skrev avsiktligt "dygnsvila" då jag lever i den uppfattningen att fladdrarna jagar på natten och sover på dagen.

Då är det lite lustigt när Riksmuséet talar om övernattningar :cool:

Ett citat från Wikipedia:

De flesta fladdermusarter är aktiva på natten. De bildar större grupper när de sover och hos vissa arter uppgår antalet individer i flocken till 20 miljoner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fladdermöss

Jösses, det blir stora holkar det :)
 
Så här blev mina:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jugge.S och 2 till
  • Laddar…
Diil skrev:
Så här blev mina:

[bild]
Fusk, de där har du köpt på Ebay. Eller?

Skall de inte sitta vridna 90° medurs?
Följde det inte med en monteringsanvisning :cool:
 
Perfekt för barnen att bygga i slöjden i höst! Någon takpapp behövs inte, vi målar dem med falurött och sätter dem under det halvmeterbreda takutsprånget.
 
Min kompis träslöjdsläraren har låtit sina elever bygga både fladdermusholkar, biholkar, humleholkar och igelkottbon. Och vanliga fågelholkar såklart.
 
"Övernattningar" ,,, ,:) - Hade de skrivt "Överdagningar" hade nog ingen fattat vad det handlade om :)
 
hyggabus skrev:
"Övernattningar" ,,, ,:) - Hade de skrivt "Överdagningar" hade nog ingen fattat vad det handlade om :)
Nej naturligtvis inte, ett sådant ord finns ju inte.

Men i sann postmodernistisk och kunskapsrelativistisk anda skriver man något som inte alls är sant och bara förvirrar, i stället för att till exempel skriva
"då de utnyttjas dels som övervintringsplatser och dels för att sova på dagarna" eller
"då de utnyttjas dels som övervintringsplatser och dels för sin dagsvila".

Hur svårt är det att hålla sig till fakta?
 
Tillbaks till den seriösa tråden, Om det nu är så att de klöser sig fram /in och sen hänger uppåner i taket, borde man då inte tex häfta insektsnät i taket för att underlätta för dem ?
Och om man jämför den svenska modellen med den norska, så är takvinkeln på den svenska rätt extrem , idealet kanske är den klassiska fågelholkens takvinkel ? som dessutom är rätt simpel att bygga för barnen i jämförelse. typ som bifogad bild
. fladdermusholk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
hyggabus skrev:
Tillbaks till den seriösa tråden, Om det nu är så att de klöser sig fram /in och sen hänger uppåner i taket, borde man då inte tex häfta insektsnät i taket för att underlätta för dem ?
Och om man jämför den svenska modellen med den norska, så är takvinkeln på den svenska rätt extrem , idealet kanske är den klassiska fågelholkens takvinkel ? som dessutom är rätt simpel att bygga för barnen i jämförelse. typ som bifogad bild
.[bild]
Bra funderingar om taket.
Och bra bild! Var hittade du den?
 
bilden / modellen ritade jag själv med planen att ungarna skulle kunna spika ihop varsin holk och hänga upp. Om jag sågar så är resten snart klart. Tanken var att använda 22x145. ( hade jag lagt botten "under upp" så hade även den varit 145 bred.)
 
Finns det ingen risk att man får getingar i holken istället? Det borde väl vara perfekt för såna odjur att ha en skyddad plats med smal spalt som ingång.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Finns det ingen risk att man får getingar i holken istället? Det borde väl vara perfekt för såna odjur att ha en skyddad plats med smal spalt som ingång.
Undrar om inte fladdrarna ser getingar som en delikatess.
Som ett litet skafferi hemma i huset alltså :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.