Darth Peter skrev:
Och,kanske får dom tillstånd att starta upp ett dagbrott och använda din infart till slaggdeponi?
Det är inte att överdriva tycker du?
Läs på vad ett lss-boende är. Sen förstår ni kanske att det är ett långtidsboende. Det är personer som behöver extremt mycket rutiner. Så att flytta är något du inte gör.
Ett lss-boende behöver inte se mycket annorlunda ut än en vanlig villa. Möjligen finns där en ramp för rullstolar. Men om ni stör er på det, så finns det speciella boenden för er också.
Nu låter det som om du tror att ett LSS-bonde är en grupp autister som gått samman och köpt sig en villa. Men så naiv är det väl ingen som är? Du kan börja med att läsa på vad Attendo Care är. Det är ett vinstdrivande företag. De tjänar pengar. De skiter fullständigt i om det är bra för deras vårdtagare att flytta eller inte.

Vi får också hoppas att det finns särskilda boenden för folk som inte förstår vad de läser utan lägger in sin egen skruvade tolkning i vad de läser. Ett boende utan tillgång till Internet, så de inte längre kan använda sin oförmåga till
att förolämpa folk på forum.
 
  • Gilla
klimpfan
  • Laddar…
Om någon ni känner hamnar i sitsen att deras barn behöver LSS-hjälp/hem... skall ni då sitta och säga till dem att
"Sorry..jag förstår att ni har problem och att det är jobbigt med barnet och för er , men jag tänker kämpa emot att det byggs ett hem här som kan hjälpa er otroligt mycket, för min villa sjunker i värde då.......Tough luck"

Om ens värdsbild och empatiska värdering kretsar till huruvida jag kan få mer pengar för min villa framöver eller ej , då tycker jag ärligt talat synd om en sådan person. Det kommer alltid att finnas de som behöver hjälp,en dag kanske det är just du som sitter i den sitsen, och då lär du nog önska på mer medmänsklighet än vad många här uppvisar!!
Jag blir ärligt ledsen och besviken över inskränkta människor som inte kan se längre än sin egen ekonomiska vinning......
 
  • Gilla
Kromo och 4 till
  • Laddar…
torparnorpan skrev:
Om någon ni känner hamnar i sitsen att deras barn behöver LSS-hjälp/hem... skall ni då sitta och säga till dem att
"Sorry..jag förstår att ni har problem och att det är jobbigt med barnet och för er , men jag tänker kämpa emot att det byggs ett hem här som kan hjälpa er otroligt mycket, för min villa sjunker i värde då.......Tough luck"

Det handlar ju inte om att bygga eller inte bygga utan vart man ska bygga.
Om kommunen behöver bygga ett LSS boende så gör dem det, det skiter ju inte i att bygga det för att några i ett villakvarter inte vill ha det placerat där.
 
Redigerat:
snuttjulle skrev:
Bra skrivet i debatten.
[länk]
Klockrent :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Bra skrivet i debatten.
[länk]
Om jag får lov att vara lite krass så tycker jag tvärt om.

Halva inlägget handlar om oförmågan att skilja på de och dem, var och vart, vilket numera tycks gälla de flesta i stockholmstrakten, samt meningsbyggnad. Allt helt ovidkommande i sakfrågan.
Men OK, tjejen är säkert över medel på språkbegåvning.

Vad sedan gäller själva sakfrågan är det väl mest välmenande trams, som :
Vi måste anpassa oss, du har någon i släkten, vuxna som hamnar i psykisk ohälsa på grund av samhällets fördomar mm.

Noll förståelse för att vanliga Svenssons är oroliga för sina små barn, och vad som kan hända vid kontakten med instabila, utagerande och gränslösa tonåringar och unga vuxna, som inte har lärt sig det sociala samspelets regler.


PS
Jag har för övrigt bott granne länge med en kille med Downs syndrom.
Har faktiskt sett honom växa upp från småtting till ung man.
Oftast glad och trevlig, men ingen jag skulle vilja lämna ensam med mina små barn när han blev tonåring.
 
  • Gilla
Pumba
  • Laddar…
Jag byter gärna min högra granne mot ett LSS-boende, tror det höjer värdet på fastigheten...
Men ett hem för missbrukare skulle kännas otryggt, då tror jag t om grannen är att föredra.

Det blev för övrigt ett hem för ensamkommande asylsökande ungdomar ett par hus från mina svärisar för ett par år sedan, det enda stökiga har varit de inresta SD:arna som försökte skapa lite liv i luckan i början.
 
Tråkigt med folk som inte är toleranta mot funktionsnedsättningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
andersmc skrev:
Nu låter det som om du tror att ett LSS-bonde är en grupp autister som gått samman och köpt sig en villa. Men så naiv är det väl ingen som är? Du kan börja med att läsa på vad Attendo Care är. Det är ett vinstdrivande företag. De tjänar pengar. De skiter fullständigt i om det är bra för deras vårdtagare att flytta eller inte.

Vi får också hoppas att det finns särskilda boenden för folk som inte förstår vad de läser utan lägger in sin egen skruvade tolkning i vad de läser. Ett boende utan tillgång till Internet, så de inte längre kan använda sin oförmåga till
att förolämpa folk på forum.
Nej, men jag har en son med autism. Så jag VET. Jag tror inte. Jag gissar inte. Jag håller mig till fakta, inte fördomar. Vidare så tycker jag att argumenten om kyrkor, flyktingförläggningar bevisar klart och tydligt att era argument bara är fördomar.
Om du vill kan jag lägga upp tio foton, varav fem föreställer LSS-boende, övriga fem är vanliga villor. Kan du peka ut vilka som är vilka så ska du få en present.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Noll förståelse för att vanliga Svenssons är oroliga för sina små barn, och vad som kan hända vid kontakten med instabila, utagerande och gränslösa tonåringar och unga vuxna, som inte har lärt sig det sociala samspelets regler.

PS
Jag har för övrigt bott granne länge med en kille med Downs syndrom.
Har faktiskt sett honom växa upp från småtting till ung man.
Oftast glad och trevlig, men ingen jag skulle vilja lämna ensam med mina små barn när han blev tonåring.
Du nämner just kärnfrågan med ett LSS boende. Det är ett boende, för personer med behov av tillsyn, dygnet runt. Det du beskriver är psykiskt sjuka människor.
Det har inget med sakfrågan att göra.
äpplen och päron...
 
Redigerat:
Hur kan det finnas vuxna intelligenta människor som vill neka Människor att bo i en vanlig hemmiljö?
Jag kan förstå att folk inte vill ha knarkar och flyktingslussar till granne, men LSS är ju något helt annat.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Dom som bor i; hyresrätter, områden där man inte blir berörd av vardaglig poltik och dom som ser denna protest direkt kopplad till individerna som nyttjar verksamheten.

Har ni ingen förståelse att man som villaägare protesterar mot att ett vinstdrivande företag bygger lokaler och implementeras i ett bostadsområde?
Har ni ingen förståelse att ett vinstdrivande företag inte är någon god samarit som av ren välvilja vill hjälpa sina medmänniskor?
Vinstdrivande företag har bara ett intresse och det är att tjäna pengar.

Men det är lätt att påtala hur inskränkta människor är, hur fördomsfulla dom är, när man själv inte berörs av det, eller kan gå in med en opartisk inställning i frågan.
 
Nimajneb skrev:
Jag kan förstå att folk inte vill ha knarkar och flyktingslussar till granne, men LSS är ju något helt annat.
Visst är det så, men tillåts LSS, varför skall då inte andra verksamheter ha liknande rätt att etablera sig i villaområden? Finns det något som hindrar verksamheten att ändra inriktning, fast i landet lagom ska vi alltid tro det bästa om varandra, tills det är försent.
 
Darth Peter skrev:
Du nämner just kärnfrågan med ett LSS boende. Det är ett boende, för personer med behov av tillsyn, dygnet runt. Det du beskriver är psykiskt sjuka människor.
Det har inget med sakfrågan att göra.
äpplen och päron...
Det är svårt det här, och hör väl egentligen inte alls hemma på ett byggahusforum :(

Men till exempel personer med en diagnos inom autismspektrumstörnings-sfären är inte psykiskt sjuka.
Avvikande kanske, men inte sjuka.
Och de är säkert mycket kvalificerade för ett LSS-boende.


Ett färskt exempel på en sådan person är Örgrytefallet från i våras, som har berörts tidigare i tråden.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1775908-skarpt-straff-for-skarmannen


Jag kan föreställa mig att det är liknande upplevelser som Glasbergaborna är rädda för.
Det är skillnad när en vanlig familj köper och bor i ett av grannhusen.
Man lär så småningom känna de nya grannarna, lär sig deras egenheter och blir kanske vänner för livet.
När man får ett "boende" till granne, kan det komma nya personer hela tiden, man hinner inte lära känna dem och vet inte hurudana de är. Och faktiskt är det vanligt med rätt stor personalomsättning också.
Man känner sig osäker på grannrelationen helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.