cc80 skrev:
Tyvärr finns det alltid dem med ett ont öga så en liten anmälning om ovårdad tomt fårn någon som inte vågar stå för sin åsikt har vi dock hunnit få. Skall diskuteras med kommunen. Hoppas det löser sig.
Va trött man blir på folk ibland...

Egna fönster, respekt!
 
Plåtslageren kom idag. Vi ska ju ha ett burspråk i köket och på det taket har vi valt att ha röd plåt. Men det är mycket bockande och fixande. De satt även dit krokarna för hängrännorna som ska vara där. Ska bli kul att se hur det blir.

Vi har ju inte haft så mycket " inhyrt " folk men vi konstaterade just att detta är lite trixit med veckad plåt och sånt så det är bäst att de som utbildade gör detta. Inte för att sambon inte är duktig resten av huset och källar förnstrena :) har han ju praktiskt taget gjort själv så han hade nog fixat plåten med men nu tog vi in folk till det istället.

Murarna håller ju med på. De är nästan uppe vid vinden nu. Sen måste det väl antagligen sågas upp i taket så att de kan fortsätta upp genom taket.

Vi ska ju ha en vedspis. Har en Norrahammar en emaljerad men det är inte rikgit vad vi ville ha så vi har fått tag på en Husqvarna men den är lite rostig så den behöver blästas av och fraktas hem för den är på en ö :) men det är det minsta problemet.

imagesCATR0R7D.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husqvarnan har jag inga foton på . Det vi behöver nu är en lucka till väggen en sån där bakungns lucka. Hm min mamma har en här på gården vi bor på nu i en gammal rök som de hade förr och rökte fisk i men den rör jag icke har hon sagt ,,, mutter mutter en mörk natt så hahaha nej det är nog inte lönt hon vet ju vem som tagit den i så fall.
 
grymt imponerad över allt eget arbete, fönstren blev jätte fina hur många timmar tog det att göra dom? hade ni en ritning som ni utgick ifrån? är själv i färd med att bygga egna fönster i vinter då 2 av våra är dåliga och har väldigt speciella mått
 
Sambon är möbel och inredninssnickare och han använde nog inga ritningar. Han flotten 6 st fönster. Hitta en bra beskrivning häromdagen i en gammal tidning. Står en adress www.byggbeskrivningar.se står hur man mäter och sånt. Och bygger och renoverar fönstrer.
 
Extremt imponerad över ert arbete!

Vad har ni för budget nyckelfärdigt?

Kämpa på!
 
Vi har låne kredit på blotta 1.5 miljoner. Det är därför vi gör mycket skälva och
Tar reda på sånt som går att renovera med inte allt fök avancerade metoder.

Tomten vi ygger på är för tidigt arv. Gåva eller vad man ska kalla det. Vi hoppade att budgeten håller. Har ca 1 miljon kvar på krediten men det är mycket kvar så vi får se hur det går.
 
  • Gilla
Bamsefar och 3 till
  • Laddar…
cc80 skrev:
Det blir lätt rörigt på en tomt när man bygger hus. Men trots det tycker jag vi lyckats väl att strukturera upp den så det fungerar. Visst den kanske inte är en fröjd för ögat just nu men vi har bygglov i 2 år till så vänta och se. Fint ska det bli. Tyvärr finns det alltid dem med ett ont öga så en liten anmälning om ovårdad tomt fårn någon som inte vågar stå för sin åsikt har vi dock hunnit få. Skall diskuteras med kommunen. Hoppas det löser sig.
Såg den andra tråden ang. Rörig tomt.
Om man har synpunkter på ert bygge har man några riktigt otrevliga överraskningar framför sig i livet när man inser vad som är normalt... Ert bygge tillhört ett av de prydligare jag sett genom åren. Kämpa på!!!
 
Grymt bygge, blir kalasfint det där!
Håll ut och kämpa på.

Jag tycker inte alls det ser speciellt rörigt ut! :)
 
Det där kommer bli ett vackert hus!

Kämpa på men slit inte ut er.
 
Bra jobbat!!
 
Oj, verkligen bra jobbat. Jag är imponerad. Speciellt med tanke på att ni har småbarn också! Här hemma hinner jag knappt klippa gräset trots att jag bara har ett litet barn. Ta inte ut er för mycket bara. Bättre med ett banklån istället för en trasig familj/kropp.
 
Grymt imponerad =) Byggde ni källaren och plattan efter ritning eller hur bar ni er åt där.
 
Ja småbarn och så har jag varit sjukskriven 1 år för mitt hjärta sviktar skit också rent utsagt men vi hade redan dragit igång med bygget när jag fick min diagnos så det kändes fel att bara strunta i det med.

Men drömmen om ett hus får en att kämpa det har varit jätte jobbigt och det är lång bit kvar men mannen han kämpar på tappert jag har ju inte den kunskapen men jag vill lära mig men just nu har jag varit den som tagit hand om hem och barn och han har byggt den tiden vi har för som sagt med små barn hinner man inte mycket har delmål och hoppas bara att vi kommer hinna innan bygglovet går ut men det ordnar sig nog.

Det är många gånger vi tänkt vi skiter i det vi ger upp. Men då har sambon/mannen sagt att så tusan heller och så har han kämpat på. Så det har varit tufft ett tag men vi hoppas det lättar lite snart.

Barnen blir större och jag har inte blivit sämre utan tack och lov lite bättre men vi får se än är resan inte slut men ett hus ska det i alla fall bli som vi kan njuta av sen i flera år.

Vi hade ritning på både källare och plattan. Källaren ska innehålla allrum med bar och ett badrum och pannrum och vedförråd och ett helt vanligt förråd.

Vi kommer ju bygga entreplan klart och flytta in sen gör vi övervåningen sen så källaren kommer ha en viktig roll i början då Allrummet/gillestugan blir bra yta för barnen.
 
Ni klarar detta, det är snart klart, tak och ytterväggar sen är ni på det torra =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.