Det finns många sätt att räkna på :)

Har man markvärme så har jag svårt att tänka mig att solvärme överhuvudtaget är vettigt, men eldar man så kompletterar solvärme bra (inte ekonomiskt, men komfortmässigt).

Om man vill ha en kamin för att myselda så har man redan där dragit på sig en hel del kostnader (skorsten, sotning mm), så att då byta upp den till nåt lite rejälare, vattenmantlat, blir inte så mycket dyrare och då har man den primära uppvärmningen i huset klar.
Det finns ett par nackdelar, dels får man hålla på och böka med pellets/ved i vardagsrummet och dels behöver man troligen lite större acktankar (om man inte vill hålla på och elda stup i kvarten).
Man får tänka på att det inte är så jätteballt att behöva tända en brasa varannan dag när det är 30 grader ute heller, bara för att man inte vill duscha kallt på morgonen... I det läget blir det troligen elpatron eller solvärme man faller tillbaka på, och då blir det genast en dyrare lösning igen.

Jag funderar själv på ved+solvärme, men det är långt ifrån ett självklart val. Hade vi inte förutsatt en kamin (för myseldning) så hade bergvärme varit ett attraktivt alternativ.
 
Östlund skrev:
Angående röken som blir av en pelletspanna, bara där slår det nog stop. Sedan så kanske man inte orkar hålla på med hanteringen av pellets i framtiden heller. Huset blir nog dessutom mera svårsålt om det står pannor och tankar i tvättstugan också.

Jag ska ta in offerter på både bergvärme och luft/vatten.
Vilken rök är min spontana tanke..

Den enda rök som uppstår hemma hos oss är en liten puff varje gång den startar sen är det mer eller mindre rökfritt.

Finns en fin pellx panna som är "underhållsfri" dvs tömma aska och fylla på. Minns jag inte galet kostar den runt 50 vilda. Sådan kombinerad med pellvac och stort förråd så är det underhållsfritt i min mening.


Men bergvärme är ju alltid bergvärme och det är ju bara och leva o må väl
 
Östlund skrev:
Vi ska bygga till våren/sommaren 2014, så det finns tid att fundera.
Vi håller på att skissa och rita på huset.
Jag vill gärna kolla på många olika uppvärmningsalternativ.

Blir det luft/vatten så tänker vi köpa en större täljstenskamin typ Tulakivi. Dels för att avlasta systemet på vintern när vi är hemma, och dels för mysfaktorn.
Det är tydligen svårt eller omöjligt att få bygglov med en luft/vatten vp i ett nytt hus pga de nya kraven på installerad eleffekt men tillsammans med en kamin kanske det är enklare.
 
smurfen72 skrev:
Det är tydligen svårt eller omöjligt att få bygglov med en luft/vatten vp i ett nytt hus pga de nya kraven på installerad eleffekt men tillsammans med en kamin kanske det är enklare.
Jag ska ringa och fråga energirådgivaren i kommunen. Just min tanke med kaminen. Men det kanske dom inte köper.
 
Lutte skrev:
Vilken rök är min spontana tanke..

Den enda rök som uppstår hemma hos oss är en liten puff varje gång den startar sen är det mer eller mindre rökfritt.

Finns en fin pellx panna som är "underhållsfri" dvs tömma aska och fylla på. Minns jag inte galet kostar den runt 50 vilda. Sådan kombinerad med pellvac och stort förråd så är det underhållsfritt i min mening.


Men bergvärme är ju alltid bergvärme och det är ju bara och leva o må väl
Tänkte på grannarna, men det kanske inte är ett problem det heller?
 
Östlund skrev:
Tänkte på grannarna, men det kanske inte är ett problem det heller?
Alltså den röken som kommer från pellets ärr obefintlig om man nu inte har ställt in den fel. Så i detta fall är det ingen rök med eld.

Många förknippar eldande med en jäkla massa rök men det uppkommer oftast av ved eldning där förbränningen inte är optimerad eller att veden inte är torr eller i värsta fall båda två.

Så vid pelletseldning är röken inget bekymer, kan ta en action bild ikväll med stark ficklampa och blixt vid skorstenen ikväll så får alla bilda sig en egen uppfattning
 
Det ryker mera av kaminer än det gör av vedeldning i en riktig panna eller av pellets eldning.
 
Vid ett nybygge i villaområde med liten tomt skulle jag inte tveka en sekund på bergvärme dimensionerad för hela året. Solvärme, täljstenskamin, eller "vattenmantel" är bara något som kostar mer än det smakar. Täljstenskamin behöver förstärkt platta mm.
 
Jannez69 skrev:
Vid ett nybygge i villaområde med liten tomt skulle jag inte tveka en sekund på bergvärme dimensionerad för hela året. Solvärme, täljstenskamin, eller "vattenmantel" är bara något som kostar mer än det smakar. Täljstenskamin behöver förstärkt platta mm.
Installerar vi bergvärme så nöjer vi oss med en mindre täljstenskamin på 200kg, bara för mysfaktorn.
Men blir det Luft/vatten så är det inte så mycket merjobb att öka plattans tjocklek med 50-100mm och slänga ner en votarmering just där kaminen ska stå.

Men du har rätt. Tar många år att räkna hem en kamin för 30-40000kr med skorsten och allt vad det innebär.
 
Du räknar aldrig hem den om du inte har veden gratis hemkört på gården. Men en kamin kan man ju vilja ha av andra skäl än ekonomiska.
 
Har inte läst hela tråden, men är FLVP helt ute ur bilden? En Nibe 750 i ett nybyggt hus konkurrerar ju ut det mesta om man bara räknar kronor och öre.
 
blackadder skrev:
Har inte läst hela tråden, men är FLVP helt ute ur bilden? En Nibe 750 i ett nybyggt hus konkurrerar ju ut det mesta om man bara räknar kronor och öre.
Hustillverkaren tycker inte att det är ett bra alternativ, så jag har inte forskat så mycket om det..
Det ingår ftx-villaventilation i huset.
 
kulle
Östlund skrev:
Hustillverkaren tycker inte att det är ett bra alternativ, så jag har inte forskat så mycket om det..
Det ingår ftx-villaventilation i huset.
En nibe 750 är absolut ett bra alternativ.
Vad är det för hustillverkare ?
 
Ftx tillhör den nya tiden och installeras i nya hus.
Flvp installeras i äldre hus som saknar ventilationsvärmeväxling.
Hustillverkaren har helt rätt.
 
johanpelle skrev:
Ftx tillhör den nya tiden och installeras i nya hus.
Flvp installeras i äldre hus som saknar ventilationsvärmeväxling.
Hustillverkaren har helt rätt.
Man får tycka vad man vill om frånluftsvärmepump men dessa installeras i stor utsträckning i nya hus. Att dessa enbart installeras i äldre hus är fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.