Håller med angående färgen på fogen, att det inte är fin med den här beiga till den rödaktiga smågatstenen. Men antracit som var alternativet var ännu fulare. Röd/grå hade varit bäst. Men jag tror också att när sanden har satt sig och det blir lite beläggningar på den så kommer det att bli bra ändå.
 
Vilken typ av salt ska man använda? Tösalt eller vanligt salt?
 
Ingen aning. Jag använde tösalt eftersom vi hade kvar det i förrådet. Någon som vet vilket som är bäst, billigast, miljövänligast?
 
Jag saltar med sådant man "smälter" snö med. "Effektsalt" står det på påsen tror jag.
 
Slår återigen ett slag för citronsyra. Mer miljövänligt än salt, lika effektivt.
 
Jag kör dubbelättix eller ånga beroende på ogräset sen när det vissnar bränner jag bort det och det blir i stort sett inget alls kvar då.

Levande ogräs ska man inte alls elda upp med gasol. Ska man använda gasol på grönt ska man bara precis värma till så det blir cellkollaps i ogräset, när det sen vissnat kan man elda eller borsta bort det.
 
Hej,

Jag vill bara varna för att använda salt till fogarna om det är betongplattor.
Plattorna kan angripas av saltet vilket kanske inte är önskvärt.
Granit (gatsten) har dock inga problem med salt.

Har själv lagt mer än 300m2 betongplattor med bred fog.
Hårdfog är inget alternativ för mig, det skulle gå åt mer än ett ton.

Skall i stället testa ett helt nytt sätt att hålla ogräset borta för gott, återkommer med mer info.

IMG_0642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
lyfter en gammal men tidlös tråd då det är ogräs säsong igen.
Är i färd med att fixa stenläggningen i trädgården och har haft på roundup, rensat och saltat med tösalt.
Nästa steg är någon typ av fog, mjuk eller hård sand eller något annat. Förslag mottages gärna!
Undrar också Marlen hur fogarna ser ut hos er efter typ två år och om ni gjort något mer mellan stenarna?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har inte gjort något mer mellan stenarna, men vi skulle behöva fylla på med sand precis som du. Så här ser det ut hos oss. Har inte hunnit ogräsbekämpa ännu den här säsongen. På vissa ställen behövs det mer än på andra.

ogras_20152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ogras_20151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara stor skillnad på hur mycket ogräs som kommer upp. Olika underarbeten kanske?
Håller det sig så fint som på första bilden är det värt jobbet!
 
Marlen, vad anser du om den basiska fogen nu? Det blir ogräs ändå?
 
I
Är det bara jag som använder hetvatten? Nu har jag turen att inneha en tvätt med dieselvärmare men det går nog bra med vattenkokaren också. Ånga går däremot inte, för lite energi tror jag och så måste värmen ner till rötterna. Har räckt med en behandling om året.
 
Hustrun, som har lite pyromananlag i släkten, använder en sådan här.
Men vi har ingen stenläggning, utan grusad gårdsplan.
Så det är bara enstaka maskrosstånd och grästuvor som behöver eldas upp.
704005b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.jula.se/catalog/tradgard...ekampning/ograsbrannare/ograsbrannare-704005/

Men, som Johanpost antyder i #56, mycket beror på underarbetet.
Med djupt bärlager så blir växtligheten ringa.
 
johanpost skrev:
Ser ut att vara stor skillnad på hur mycket ogräs som kommer upp. Olika underarbeten kanske?
Håller det sig så fint som på första bilden är det värt jobbet!
Ja, förlåt, jag var otydlig. Den översta bilden visar hur gången på baksidan blev efter att jag ryckt upp ogräset och fyllt på med basisk sand. Det håller sig bättre där än på framsidan, där vi inte la någon basisk sand. Men jag måste säga att jag inte tycker det är så snyggt (det ogräsfria på första bilden). Funderar på att nu lägga ytterligare ett lager med sand i rätt färg.
 
  • Gilla
bjarnibet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.