MeanMike skrev:
Testar o lägga upp film på glapp i motorfäste.
får se om det funkar
Min tallrik sitter ju fint fast i motorn. inget glapp här inte.
Men.... kolla först glappet mellan "tuben" motorn sitter i (innre) och "tuben för höjdinställningen)
Här glappar det betänkligt. Dom sitter i varandra med plast splines som gör att tuberna kan glida upp och ner i varandra.
Dessa har för stort spel. titta gärna till höger på filmen så ser ni splinsen som glappar rejält.
Är det här "brölet" uppstår? Det är ju plast och det fortplantar sig snabbt.
Man skulle kunna köra ner ett bladmått eller en glasspinne emellan så det sluter sig till varandra. då borde det inte kunna glappa.
Eller har ni andra glapp i själva tallriken? enbart?
Kommentera gärna! (hoppas nu filmen funkar o ursäkta mina stora fingrar som e lite i vägen)
Innan ni startar filmen , titta på bilden nedan så ser ni de 2 cylindrarna. den innersta håller motorn med talriken längst ner och den yttre taggiga, är den man justerar höjden med. Dessa glappar rätt mycket, båda 2. och om tallriken som då e fäst i den innersta cylinder har obalans vickar dessa cylindrar som fasen. fortplantar sig i plasten o brölar. Detta är vad jag antar. Jag vill att nån med bröl testar o fixerar dessa cylindrar.

[video=youtube;VSYhU3h024Q]http://www.youtube.com/watch?v=VSYhU3h024Q&feature=youtu.be[/video]
Jag satte en trallskruv där imellan så det fixerade sej och då slutade brölet. Och jag vet vad bröl innebär då jag har haft två klippare. En med och en utan bröl.
[video=youtube;fPQgOYf4Vro]http://www.youtube.com/watch?v=fPQgOYf4Vro[/video]
här ser man när jag testar med en mejsel.
 
  • Gilla
MeanMike och 2 till
  • Laddar…
Jäklar vad den låter! :screwy: Har nog aldrig förstått vad ni menat med bröl, med den videon förklarade det utmärkt! Borde ingå på Boschs felsökningssida ;)
 
tonyman skrev:
Jag satte en trallskruv där imellan så det fixerade sej och då slutade brölet. Och jag vet vad bröl innebär då jag har haft två klippare. En med och en utan bröl.
[video=youtube;fPQgOYf4Vro]http://www.youtube.com/watch?v=fPQgOYf4Vro[/video]
här ser man när jag testar med en mejsel.
Mulig jeg blir lurt av videoen, men det brølet der høres ut til å bare være litt mer enn min første indego. Min andre indego bråkte MYE mer. Begge var 4200rpm
 
Tänkte komplettera listan med förslag på mjukvaruförbättringar:

- Eliminera bugg som gör att Indegon kräver flera försök att docka när den har klippt klart (fått det delvis bekräftat redan från supporten, där rekommendationen är en reset)

- Meny för visning av klippyta (m2) samt senaste klipptid (bra uppgifter vid bla felsökning)

- I nuläget blir det en yta som blir oklippt när den sätter igång turboläget (antagligen den yta den passerar innan den har bestämt sig för att varva upp). När den startar turboläget så bör den gå tillbaka och klippa första delen igen.

- Nästan omöjligt att se skärmen vid fullt solljus. Kräver antagligen bättre hårdvara men vad tror ni om en inverterad display, skulle det göra texten mer synlig?

- Minska ner behovet av att följa kanttråden. Lite förenklat ser min trädgård ut som ett U med laddstationen vid innerkanten i mitten. Väldigt ofta som klipparen vandrar halva tomten för att positionera sig och med en U-form blir det en lång sträcka...

- Skulle bli jätteglad om den slutar att vandra runt kända hinder (öar) hela tiden (ofta ett par varv).

Det är vad jag kommer på utöver vad som tidigare har nämnts...
 
Kan även nämna att jag vände på min Indego (Hasse) för första gången på två månader (min gamla bensinare vände jag inte på fem år). Såg ganska fin ut bortsett från att det fanns mycket gräs uppsnurrat på hjullederna samt att knivarna inte roterade som de skulle (delvis orsaken till att jag vände på den utifrån att jag upplevde klippresultatet som sämre än tidigare). Att frigöra knivarna kändes inte som ett fel utan som normalt underhåll (samtidigt med respekt för de som har mer problem med knivar som fastnar, beror nog en del på miljöfaktorer). En av fästena för framhjulen var också lös. Trodde det var något som var sönder men troligtvis bara en dåligt fastsatt skruv (har vi hört den förut?). Ventilationsgallret var också helt igensatt. Antar att det är dumt att borsta av det då mycket av gräset hamnar i innandömet av klipparen. Kanske att en dammsugare är ett bättre alternativ?
Summa summarum, känns som att den har klarat sig ganska bra, dock så krävs lite regelbunden översyn.

CAM00053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och så här kan en Indego-trädgård se ut (de flesta av öarna är med på bilden, tre träd, en flaggstång, en buske och en lekstuga). Studsmattan såklart inte markerad, däremot försedd med krockskydd utifrån tips på detta forum.
CAM00056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
tonyman skrev:
Jag satte en trallskruv där imellan så det fixerade sej och då slutade brölet. Och jag vet vad bröl innebär då jag har haft två klippare. En med och en utan bröl.
[video=youtube;fPQgOYf4Vro]http://www.youtube.com/watch?v=fPQgOYf4Vro[/video]
här ser man när jag testar med en mejsel.
Strålande!!!!!. Då va det som jag trodde. Då har vi lösningen.(förhoppningsvis) Bosch gör en hylsa som träs i uppifrån,som är formgjuten efter de "splines" i plast vi ser på min video.Med rätt vägg tjocklek så stabiliseras tuberna o det blir tyst. Funktionen för höjning borde fungera ändå.
Som Petterg skriver så finns det nog olika toleranser i helvetet så att vissa låter mer än andra men detta borde ju vara ett rätt lätt sätt för Bosch att minimera Brölet. Om nu ingen annan har ytterligare en version av detta brölande.
Ett stort plus till alla som bidragit till listan oxå. jag hann inte , ni va så snabba, men allt jag har tänkt på är med.
Jättebra!!! Fasen det blev ett teamwork av det här ändå!
 
Jaha. Hade ju ringt supporten ang. att min klippare tydligen börjat få svårt att hitta tråden den första ½ minuten. Med resultat att den vänder ut ur dockan mer än 180gr och krockar med väggen. börjar backa in i dockan med fel ända, kör sen ut och passerar tråden , rakt in i häcken innan den plötsligt upptäcker att det finns en tråd o börjar klippa normalt.
Jag skulle bli uppringd av deras expert sa dom och det blev jag oxå i går.
Då hade jag ju redan gjort en fabriksrecett och sen verkade den funka igen.
Men igår efter jobbet så va det likadant igen. Fasen oxå.
Han sa att det va fritt att skicka in den för uppdatering.
Frågade oxå om att få tanka ner uppdatering själv och det sa han att det inte va på gång alls.
Fortsätter min att va onykter den första halvminuten så får jag skicka in den. Nu klarar jag mig för jag kör manuellt o övervakar det hela, men så kan jag ju inte ha det i längden.

Tonyman, mycket bra o tydlig film. Tackar så mycket.!!!! Guldstjärna till dig
 
frav skrev:
Ikväll så blev jag förvånad över hur min Indego betedde sig. Precis som att den blivit resettad, eller nått fått ett virus. Den var helt villrådig, in i laddstationen vi flera tillfällen. Backade ut & vred sig runt mer än 180grader, rakt in i det fasta hindrena 35cm utanför slingan, backar in i laddstationen, körde rundor utmed begränsningsslingan, vände ut utanför slingan, men lyckades komma in igen för egen maskin även om den höll på att fastna, tappade slingan på vägen hem i en innervinkel bara ca 10m från laddstationen, genade rakt över till andrasidan & körde runt hela tomten ett varv till. Ja tillslut hade den hållit på i 2h25min, vilket är en timme mer än brukligt. Hel skumt. Precis som det blivit något over flow.
Bara en tanke, kan atmosfäriska förhålladen få en sånhär robotmanick att spåra ur på det sättet som min gjorde igår? För bara en timme efter klippningen så brakade ett sjuhelsikes åskväder igång & under dagen hade det varit tromber i närområdet. Så den elektromagnetiska uppladdningen i atmosfären var förmodligen inte på normala nivåer.
Ja man kan undra, för Indegon har ju lirat på utan större konstigheter tidigare, men igår var den helt ur fas. Eller var det bara en ren tillfällighet?
 
frav skrev:
Bara en tanke, kan atmosfäriska förhålladen få en sånhär robotmanick att spåra ur på det sättet som min gjorde igår? För bara en timme efter klippningen så brakade ett sjuhelsikes åskväder igång & under dagen hade det varit tromber i närområdet. Så den elektromagnetiska uppladdningen i atmosfären var förmodligen inte på normala nivåer.
Ja man kan undra, för Indegon har ju lirat på utan större konstigheter tidigare, men igår var den helt ur fas. Eller var det bara en ren tillfällighet?
Ja din verkar ju vara som min tom lite värre. Jag bor ju i Halmstad o du antar jag bor i närheten.
Min har funkat bra fram till i förgår, därefter e den på fyllan, men som sagt bara en liten stund.
Däremot har jag upplevt alla dina symptom för en vecka sen. men det va bara 2 gånger och efter en kallstart så löste det sig. men nu e det ju dags igen.

Eftersom den backar in i dockan kanske den har fått samma sak som galenskaparna fick en gång. Anal-magnetism eller nåt?:wow:
 
Dr Ost skrev:
[bild]
Får man nog använda damsugare så man inte petar in skiten innåt.
 
  • Gilla
Dr Ost
  • Laddar…
Tillförlitlighet måste vara en av de främsta egenskaperna hos en robotgräsklippare. Förvisso var jag skadeglad förra veckan då en granne berättade att i området hade tre Husqvarna stått stilla medan ägarna var på semester medan min klippare hade skött sig. Men idag hade min hamnat utanför kanttråden. Hur 17 kan den göra det på ett så trivialt ställe som på bilden? CAM00057.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ettersyn er viktig på roboter som andre maskiner.

Ser luftinntaket ditt er helt tett. Det som hender er at du får dårlig kjøling av elektronik, motorer, batteri og liten luftstrøm på tallrikens overside.

På undersiden mellom hjulene sitter sensorene, prøv å rengjør undersiden også.
 
  • Gilla
Dr Ost
  • Laddar…
MeanMike skrev:
... Han sa att det va fritt att skicka in den för uppdatering...
Har du fått detta besked skriftligen från Bosch? Jo jag tackar. Skall alla Indego-ägare packa ner sina robotar i en låda och skicka till Danmark för uppdatering på Boschs egna bekostnad. Som läget är just nu så känns det som att jobbet och kostnaden hamnar hos deras stackars återförsäljare. Helt absurd situation när maskinen är förberedd för att man kan göra det själv. Självklart vill man ha nästa version av mjukvaran men jag skulle nästan skämmas för att gå ner till en lokal ÅF och lämna in den när jag vet att de får stå för kostnaden...
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
MeanMike skrev:
Ja din verkar ju vara som min tom lite värre. Jag bor ju i Halmstad o du antar jag bor i närheten.
Min har funkat bra fram till i förgår, därefter e den på fyllan, men som sagt bara en liten stund.
Däremot har jag upplevt alla dina symptom för en vecka sen. men det va bara 2 gånger och efter en kallstart så löste det sig. men nu e det ju dags igen.

Eftersom den backar in i dockan kanske den har fått samma sak som galenskaparna fick en gång. Anal-magnetism eller nåt?:wow:
Ja jag bor strax söder om Halmstad. Vi får bilda en lokal Indego klubb. :) "Indego Club of Halmstad" :)

Min Indego har funkat hur bra som helst senaste månaden/månaderna, men igår fick den flippen. Såvida det inte var en ren tillfällighet, men väderleken var ju konstig igår med åska, tromber, åska... Det skulle ju kunna påverka vår elektromagnetiskaslinga till begränsningskabeln, då atmosfären blir uppladdad vid sådan väderlek.
Får se om detta "fylleri" fortsätter eller om det var en "engångsfylla".
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.