9 998 läst · 62 svar
10k läst
62 svar
Garanti på begagnad bil
Nyfniken skrev:
Varför? lade du kassetten på sidan när du bytte tändstift och sedan bara slängde på kassetten och startade bilen, ja då förstår jag att du fick byta kassett ofta. Men om man gör enligt bruksanvisningen så hade du nog sluppit detta.
"Nimajneb skrev:
Problem med begagnad bil
Fråga:
Jag köpte en begagnad bil för inte så länge sedan. Bilen går inte som den ska och jag har klagat hos bilförsäljaren, men där hänvisar de bara till kontraktet där det står att bilen sålts i befintligt skick. Vad kan jag göra?
Svar:
Bilförsäljaren är ansvarig för fel som du inte blivit informerad om vid köpet. Det går alltså inte att friskriva sig från ansvar genom att säga att bilen har sålts i befintligt skick. Kontakta därför försäljaren igen och hänvisa till konsumentköplagen. Där står det att du har reklamationsrätt. Det innebär att du har rätt att klaga på en vara inom 3 år från inköpsdatum. Under de första 6 månaderna är det dessutom försäljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början.
Om ni ändå inte kommer överens kan du kontakta konsumentvägledaren i din kommun för att få råd och hjälp.
"
Också från konsumentverket.
Det där mrf egna saker. Konsumentköplagen gäller. Går inte förhandla bort.Nimajneb skrev:
Det är väl ganska glasklart vad som gäller.
Varudeklaration
När du köper en begagnad bil så skall det alltid finnas en varudeklaration. Denna deklaration visar bilens skick och att den är genomgången. Finns det fel och brister på bilen så skall detta framgå av varudeklarationen.
Bedömningen av bilens skick görs med hänsyn tagen till bilens ålder och körsträcka. Står det "N=normalt skick" på varudeklarationen, så betyder det att funktionen är normal med tanke på bilens ålder och körda mil. Delar kan därför vara slitna men ändå bedömas ha normal funktion. O = osäker funktion/viss försämring jämfört med normal funktion.
Läs informationen på varudeklarationens baksida.
Sant, men det är du som köpare som har bevisbördan.emde skrev:
tex
[h=3]Varan är dessutom felaktig om:[/h]
- säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
- den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
- den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick"
Du so köpare skall påvisa att detta stämmer, med en garanti så ligger bevisbördan på säljaren.
De byttes för att de gick sönder. Jag bytte aldrig någon kasett. Det var det verkstaden som gjorde. Saab i Akalla.cecar33 skrev:
Har skruvat en del 9-5 och har stött på den lampan tre gånger. Ena gången hjälpte det att gasa ur bilen på raksträcka. Andra bilen hade trasig spjällmotor, och den tredje hade olja i insuget på grund av trasig turbo, vilket avhjälptes med uppgradering av vevhusventilation och ny turbo.
Så det behöver inte alls vara tändkassetten.
Så det behöver inte alls vara tändkassetten.
Om den där tändkasetten nu så känslig så undrar jag vad skruvat lämnar för garantier när de skickar med dhl. Enligt många så kan den gå sönder bara av att ligga uppochner vilket den garanterat kommer att göra på resan från skruvat till mig.
Tack för alla svar, nu vet jag vilka rättigheter jag har. Det "roliga" var att när jag nu skulle åka och läsa av felkoden på verkstaden så slocknade den, snackade dock med en verkstadskille som sade att bilfirmor ofta motortvättar i samband med rekond innan försäljning, då kan detta fel uppenbara sig. Vi får hoppas att jag slipper se lampan på bra länge, bilen är ändå fullservad .....
Hade det varit som du påstår så skulle MRF garantin vara olaglig för gamla begagnade bilar då den är skarpt begränsad jämfört med tex nya bilar.emde skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att detta är fallet men kan du länka till något som påvisar att MRF garantin bryter mot konsumentköpslagen så vore det trevligt när man skulle köpa en begagnad bil.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 876 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 876 inlägg
Jag har för mig att felkoden kvarstår lite längre än lampan är tänd, så det kunde vara värt att ändå läsa ut den så du vet vad det var (fast detta säger jag väl efter att du vände och åkte hem igen...). Kanske har du en bilintresserad granne som har OBDII-utrustning (den är inte speciellt dyr men kanske lite trist att köpa över disk i Sverige för bara just denna gång) som kan hjälpa dig läsa ut koderna.
/U
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 876 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 876 inlägg
Jag tror det är 20§ KKL, men läs exv. här:Nimajneb skrev:Hade det varit som du påstår så skulle MRF garantin vara olaglig för gamla begagnade bilar då den är skarpt begränsad jämfört med tex nya bilar.
Jag har väldigt svårt att tro att detta är fallet men kan du länka till något som påvisar att MRF garantin bryter mot konsumentköpslagen så vore det trevligt när man skulle köpa en begagnad bil.
http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Referat-/Generella-vanliga-fall/Kop/Fel3/
Listar både avslag och bifall för just begagnade bilar. Regeln går inte ut på garanti utan att fel inom sex månader ska som standard anses ha funnits vid leverans, dvs. säljaren har bevisbördan, och behöver uppvisa någon form av test EDIT: för att visa att felet inte fanns där.
Jag kan dock inte gå i god för hur ofta den är tillämplig, men regeln finns där såvitt jag försått.
/U
Som redan nämnt så läs av felkoden i alla fall, för den ligger kvar även om lampan inte lyser.
För att åter tjata om kassetten så är det typiskt just att lampan slocknar men kommer att tändas igen och igen. Man kan även uppleva att lampan släcks av att man tankar bensin fullt men det är troligen endast en chimär, men kassetten styr bränsle tillförselns rätta mängd, eller rättare sagt den frågar efter bränsle vilket i sin tur påverkar bränsle luftblandning på ett negativt sätt. Angående kassetter skickade med någon fraktleverantör, så är det så att den går inte sönder av att vändas, det är så att kassetten innehåller kylolja för tändspolarna och för att säkerställa att oljan runnit ner så skall den stå rättvänd ett antal timmas eller rentav en hel dag för att vara på den säkra sidan.
För att åter tjata om kassetten så är det typiskt just att lampan slocknar men kommer att tändas igen och igen. Man kan även uppleva att lampan släcks av att man tankar bensin fullt men det är troligen endast en chimär, men kassetten styr bränsle tillförselns rätta mängd, eller rättare sagt den frågar efter bränsle vilket i sin tur påverkar bränsle luftblandning på ett negativt sätt. Angående kassetter skickade med någon fraktleverantör, så är det så att den går inte sönder av att vändas, det är så att kassetten innehåller kylolja för tändspolarna och för att säkerställa att oljan runnit ner så skall den stå rättvänd ett antal timmas eller rentav en hel dag för att vara på den säkra sidan.
Redigerat: