Mitt tips är att rensa för hand. Se till att jord mellan stenarna försvinner samtidigt. Soppa ner stenmjöl och vattna på detta. Detta bildar en hård yta som gör att ogräset får svårt att rota sig. Skulle sedan ogräs börja dyka upp är salt eller ättika ett bra sätt att få bort ogräs på. Gasolbrännare fungerar bäst när ogräset är ungt och inte har djupgående rötter.
Lycka till med "sommar-jobbet"
//Stefan
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Ogräsbrännare kör jag med vid plattorna.
 
Bra tråd.
Basisk sand som lyfts fram ibland? Det borde väl i alla fall göra att det minskar mängden ogräs som uppstår varje år? Eller det skit?
 
Aldrig hört talas om basisk sand. Vad menar du med lyfts fram, att man skulle fylla på?
 
Tips är att åka förbi flisby och be att få se fogen i någon miljö. När jag besökte dem för några år sedan hade de någon hårdfog som var så hård att den inte klarade några rörelser över huvudtaget. Valde själv ogräshämmande fogsand ifrån danfog. Den är väldigt fin och "flyktig". Har legat i tre år och än så länge har det varit helt ogräsfritt
 
Ättika funkar aldeles utmärkt på stensatta gångar. Men se upp om du köper outspädd så blanda enligt förskrifterna, vissa tror att ju mer ättika dessto bättre, men då blir nästan resultatet det omvända ättikan verkar snarare fungera som gödning!
Spraya på och vänta några dagar då har det vissnat ner och kan sopas bort. Räkna med att du får upprepa proceduren några gånger per säsong.
 
Marlen :Qvirre har förklarat. :)
Lyfts fram menar jag att vissa precis som dextrocell hävdar att det är väldigt bra.
 
Då fattar jag. :)
 
Marlen Eskilsson skrev:
Bensin går bort och gifter som roundup försöker jag undvika, men salt skulle jag kunna tänka mig! Ska testa på en bit idag och funkar det så ska jag lägga ut mera.

Här får ni se "någons" favoritplats när man fyller på bensin på gräsklipparen, råkade spilla lite där ja. Bensin hör verkligen inte hemma i en trädgård ...[bild]
De fula fläckarna kommer inte från bensin utan från för mycket kombi-stroller som bränt bort gräset.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Det är ju med gift?
 
Jag kör sånt med trimmern, Mkt roligare än att plocka för hand.
 
Tackar så mycket för all hjälp jag fick med mitt ogräs. Tänkte rapportera lite resultat.

Vi har alltså en gång med smågatsten på baksidan av huset, som jag rensade för hand. Det tog ca 1 vecka och jag rensade väl 2-3 timmar per dag. När jag rensat klart strödde jag ut salt och la på ogräshämmande sand. Tyvärr fanns bara sanden i två kulörer, antracit (för mörk) och en beigeaktig färg som jag valde. Köpte först hem den mörka, vilket inte blev snyggt och bytte till den ljusa. Bäst hade ju varit en röd eller gråaktig färg.

Det har gått tre veckor nu sedan insatsen gjordes och inget ogräs har kommit tillbaka så jag känner mig mycket nöjd. :)

ogras_klart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barnen hade tidigare rensat på framsidan av huset, men det ogräset kom ju tillbaka lika snabbt. Provade att köpa en ogräsbrännare.

branna_ogras.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick hyfsat snabbt att bränna bort ogräset, men som sagt, efter en vecka är det tillbaka om man inte gör något förebyggande.

ograsborste.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte även en speciell ogräsborste med stålborst som river bort ogräset. Den här föredrar min äldste son, själv tycker jag det är för jobbigt och plockar hellre för hand.

fog_stelnar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var på en stenbutik och tittade på fog som stelnar, men bestämde mig för att det är för mycket jobb att ta bort all befintlig sand och fylla på med det där. Det skulle man ha gjort från början i så fall.
 
  • Gilla
il_duce
  • Laddar…
Det man kan göra när man sätter sten är att foga med betongkross i lämplig fraktion, nermald biprodukt från betongfabrik. Detta innehåller salt o bör vara ogräshämmande o förhoppningsvis kostar det inte skjortan, tror jag sett annons på blocket.
Jag fogar själv mitt med 2-4 flis ända upp (smidigt att foga med samma material som man sätter stenen i :) - sen paddar - o sist toppar med 0-2 stenmjöl. Klar skillnad mot enbart 0-2 stenmjöl i fogarna. Nu efter 2 år = mest likt bild nr 4 i ovan inlägg till nästan obefintlig kostnad av vad det kemikalispäckade material som byggvaru/sten-butiker säljer till lurendrejeripriser!
Bäst tycker jag är att ha mörk fog, stenen är ju fin o det är ju den som ska "lysa" inte dom stora fogarna :/
 
  • Gilla
Solskensbonden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.