Ingen som visste va felkod 45 va?
 
Eriksgatan
Angående sökningar i ämnet fungerar inte för korta sökbegrepp t ex "45", det är för få tecken vilket spärras bort. Har f ö skrivit om detta tidigare. Om man t ex söker i ämnet på "kalibrering" istället får man 5 träffar varav t ex #1147 och #929 ger svar på om någon annan har samma "problem". Därefter kan man klicka på personens nick som skrivit namnet och lätt hitta senare inlägg där man förstår att klipparen senare uppför sig normalt.
 
Eriksgatan
MeanMike skrev:
Ingen som visste va felkod 45 va?
Nej tyvärr, men om du enligt ovan istället söker i ämnet på "felkod 45" så ser du av inlägg #2338 att även frav har haft detta problem och kanske löst det om man följer hans inlägg...?
 
Söker man på felkod får man 9 träffar och ser att det finns nån mer som frågat och inte fått något svar. ..
Det är förmodligen ingen mer än bosch som vet vad 45 betyder. :( intevpå detta forum i alla fall.
 
Jaha där ser man. Felkod 45 kanske är att det är för lite öl i kylen nu när det e så varmt?

Jo indy klippte helt perfekt efter fabrikrecetten igen. Denna gång med minimum av stopp o kalibreringar.. Undrar om inte kartan fanns kvar iaf fast man fick kartera om. Det gick nästan för bra!!! 45 min e nästan bästa tid också.
Tycker ni inte det låter för bra om det nu är en helt ny karta? innan har ny karta legat på ca 1,1 tim
Sen kan man ju undra vad som gick fel och som löstes med en fabiksrecett?
Skit i minnet eller minnet fullt?
kanske den fick en släng av det där psykomekaniska jag skrivit om innan. Eller så e det puberteten.
Jag vet inte om det löper en HQ tik i området. får nog kolla det i kväll:D
 
Eriksgatan
windy23 skrev:
Har inga sympatier med Bosch och försvarar heller inte konstruktionen som brölar, detta måste naturligtvis Bosch se till att fixa.
Dock kan jag inte förstå de som skickar in en klippare mitt i säsong enbart för brölandet så länge inte Bosch har någon modifiering att komma med, det är liksom ingen ide att krångla och skicka in den för att få en exakt likadan tillbaka...
Just brölandet kan man ju också tämligen enkelt undvika genom att se till att robotförbereda gräsmattan tillräckligt samt att inte köra med lägre höjd än vad jämnheten på din gräsmatta tillåter.
Det jag menade var att du inte verkar vilja ta åt dig de tips som finns för att undvika brölandet.
Stöter den inte på ökat motstånd p.g.a tuvor/kullar/högt gräs så ökar den heller inte varvtalet och inget bröl uppstår.
Jag har sprutat på lite litiumfett på min upphängning och då försvann en stor del av brölandet, ibland varvar den då upp utan de extra vibrationerna i karossen som gör att de brölar.
Jag är övertygad om att om man delade på upphängningen och la på entreprenadfett eller liknande överallt där plast löper mot plast i upphängningen så skulle den nog bli bröl-fri, detta borde ju dock vara något som Bosch kunde göra vid service, är inte meningen att vi som kunder ska plocka isär klipparen för att modifiera något.
Verkar ju också som brölandet är värst på dem klippare som har 2 olika varvtalslägen, är det någon här som har en äldre klippare/mjukvara med 1 fast varvtal som också har problem med brölandet?
Om inte så kan det ju räcka med att Bosch i nästkommande mjukvara sänker maxvarvet något.

Så "fruktansvärd" kan du väl ändå inte påstå att ljudnivån är, både en bensinklippare och trimmer låter mer än Indegon gör när den brölar som värst.

Att hjulen lossnar p.g.a att låsvätskan på skruven är för långt in på gängan är naturligtvis en kvalitetsbrist men jag tycker ändå att man själv lägger på lite låsvätska på skruven och sätter tillbaka den istället för att skicka in den och vara utan klippare 1-2 veckor.
Har den däremot dragit sönder hjulet är det lite värre, man kan dock medan det ännu sitter fast prova att vicka på hjulet och se om något av dem sitter löst, jag har själv lagt ny låsvätska på båda hjulskruvarna i förebyggande syfte.
Tackar för allvarligt menade bidrag till att hjälpa till att lösa våra problem men jag hoppas att du förstår att din rätt så förnumstiga ton tyvärr kan leda till att du tappar sympatier? Som när du t ex skriver "kan man tämligen enkelt undvika" eller självsäkert bedömer brölanden du aldrig har hört själv som "inte så fruktansvärda".

Som vi tidigare har konstaterat och sammanfattat i tråden så finns det brölande klippare från alla hårdvaruversioner. De som använder ett enda varvtal har för övrigt ett högre maxvarvtal än de som kan varva ned.så där ligger tyvärr inte lösningen. (Samtidigt så går det även att få 4200 rpm -märkta klippare att varva ned efter en mjukvaruuppdatering hos BSC).

Efter vad du skriver så verkar det som om du aldrig har hört den ljudnivå en brölande klippare kan prestera. Det är ingen "surrande" eller "brummande" utan ett helveteslusiskt BRÖLANDE. Absolut jämförbart med och ibland överstigande alla elektriska gräsklippare och trimmers då det är ett mekaniskt rappande ljud från plast som slår mot plast. Jag har i år genomlidit 3 olika klippares väg från normalt tyst till störande ljudlig och till sist ett konstant och olidligt brölande som omöjliggör vistelse i trädgården för såväl egen del som grannarna. Detta tog 8, 9 resp. 0,75 timmar och jag observerade samtliga dessa klippares beteenden genom hela den cykeln. Jag har t ex haft en (brölande) klippare som under drygt 1 veckas daglig klippning klippte gräsmattan på nivå 3 överallt, bytte ut den samma dag som en klippning fullbordats mot en helt ny. Satte igång denna på nivå 8 nästa morgon och efter 45 minuters "klippning" i luften började även den bröla mycket högt rakt framför ögonen på den helt kortklippta gräsmattan, helt utan gropar eller tjockt gräs, och detta slutade inte oavsett om jag bröt strömmen, fabriksåterställde klipparen och inte ens om jag hade asfalterat gräsmattan. Du får nog tyvärr acceptera att det bara är så att många klippare kommer med ett brölproblem direkt från fabrik, en del får detta efter ett tag och andra förhoppningsvis aldrig. Din klippare tillhör någon av de två senare kategorierna. (Allt detta hade du förstås förstått om du läst på lite mer i äldre inlägg, sök t ex i ämnet på "brölande".. :)). Kan vi komma överens om att det faktiskt kan vara så illa med brölandet som en del med andra erfarenheter än dina egna vittnar om? Kan det vara så att de inte är extremt överkänsliga och inte har gräsmattor som ser ut som kalhyggen, utan att det faktiskt kan bröla riktigt illa ändå? Kan vi komma överens om att detta är ett fel?

Och att skruva ut hjulaxelskruven och lägga på egen låsvätska kan man givetvis göra, men om hjulet då lossnar efter det och går sönder så kan konsumenträttsligt sett Bosch vägra dig ersättning på garantin eftersom du har gjort en "egen modifiering" av klipparen genom att skruva upp fabrikshjullåsningen. Jag skulle istället rekommendera att man då och då i laddstationen känner efter om hjulen börjat glappa. Om så är fallet ringer man till Bosch, uppger serienumret och berättar för dem att man upptäckt ett begynnande fel som man ämnar försöka rätta till själv för att slippa vara av med klipparen under säsongen. Begära också att de bekräftar med e-post att det är OK att du lägger på din egna låsvätska, därefter skruvar du loss hjulet och ordnar det.
 
  • Gilla
petterg och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
MeanMike skrev:
Jaha där ser man. Felkod 45 kanske är att det är för lite öl i kylen nu när det e så varmt?

Jo indy klippte helt perfekt efter fabrikrecetten igen. Denna gång med minimum av stopp o kalibreringar.. Undrar om inte kartan fanns kvar iaf fast man fick kartera om. Det gick nästan för bra!!! 45 min e nästan bästa tid också.
Tycker ni inte det låter för bra om det nu är en helt ny karta? innan har ny karta legat på ca 1,1 tim
Sen kan man ju undra vad som gick fel och som löstes med en fabiksrecett?
Skit i minnet eller minnet fullt?
kanske den fick en släng av det där psykomekaniska jag skrivit om innan. Eller så e det puberteten.
Jag vet inte om det löper en HQ tik i området. får nog kolla det i kväll:D
Efter att ha dragit mig till minnes tidigare inlägg MeanMike, det kan väl inte vara så enkelt att frugan har plockat upp alla cylinderformade tillfälliga hinder som legat utströdda på gräsmattan som den stackars klipparen tvingats fylla minnet med...:D
 
  • Gilla
M J och 1 till
  • Laddar…
Testar o lägga upp film på glapp i motorfäste.
får se om det funkar
Min tallrik sitter ju fint fast i motorn. inget glapp här inte.
Men.... kolla först glappet mellan "tuben" motorn sitter i (innre) och "tuben för höjdinställningen)
Här glappar det betänkligt. Dom sitter i varandra med plast splines som gör att tuberna kan glida upp och ner i varandra.
Dessa har för stort spel. titta gärna till höger på filmen så ser ni splinsen som glappar rejält.
Är det här "brölet" uppstår? Det är ju plast och det fortplantar sig snabbt.
Man skulle kunna köra ner ett bladmått eller en glasspinne emellan så det sluter sig till varandra. då borde det inte kunna glappa.
Eller har ni andra glapp i själva tallriken? enbart?
Kommentera gärna! (hoppas nu filmen funkar o ursäkta mina stora fingrar som e lite i vägen)
Innan ni startar filmen , titta på bilden nedan så ser ni de 2 cylindrarna. den innersta håller motorn med talriken längst ner och den yttre taggiga, är den man justerar höjden med. Dessa glappar rätt mycket, båda 2. och om tallriken som då e fäst i den innersta cylinder har obalans vickar dessa cylindrar som fasen. fortplantar sig i plasten o brölar. Detta är vad jag antar. Jag vill att nån med bröl testar o fixerar dessa cylindrar.

[video=youtube;VSYhU3h024Q]http://www.youtube.com/watch?v=VSYhU3h024Q&feature=youtu.be[/video]
 
Redigerat:
  • Gilla
M J
  • Laddar…
Någon som har provat att ta bort klippdisken och kört ut den för test på ljudet om den blir tyst
 
Eriksgatan skrev:
Efter att ha dragit mig till minnes tidigare inlägg MeanMike, det kan väl inte vara så enkelt att frugan har plockat upp alla cylinderformade tillfälliga hinder som legat utströdda på gräsmattan som den stackars klipparen tvingats fylla minnet med...:D
VA??? min gräsmatta e blå o guld färgad. Indy plogar sig fram som en oljetanker på det blå havet. Ska det inte va så???
ok får väl plocka upp burkarna då.....o med tanke på att Indy är i puberteten så har han säkert smakat på farsans pilsner. den lille fan.
Fyllt minne va riktigt roligt det !!:wow:
 
subaru95 skrev:
Någon som har provat att ta bort klippdisken och kört ut den för test på ljudet om den blir tyst
Ja frågan är var brölet uppstår. Kolla min film och säg om ni tror det är där. Sen KANSKE det är så att obalans inte är ett problem men blir det pga glappet jag visar längre upp.

Kan inte nån med bröl testa o köra ner en glasspinne eller nåt så de 2 tuberna sitter still. o testa sen o kör.
Blir det tyst då......ja då e det inte så svårt att rätta till (hoppas jag)
 
Redigerat:
glasspinnar.........teknik på hög nivå det här...............:cool:
 
Eriksgatan skrev:
Jag skulle istället rekommendera att man då och då i laddstationen känner efter om hjulen börjat glappa. Om så är fallet ringer man till Bosch, uppger serienumret och berättar för dem att man upptäckt ett begynnande fel som man ämnar försöka rätta till själv för att slippa vara av med klipparen under säsongen. Begära också att de bekräftar med e-post att det är OK att du lägger på din egna låsvätska, därefter skruvar du loss hjulet och ordnar det.
Menar du allvar? Allt det för att dra åt en skruv, vågar du starta klipparen själv?
(Ok nu var jag kanske onödigt sur, men jösses.)
 
  • Gilla
rcjofo och 1 till
  • Laddar…
Waxinator skrev:
Dagen efter första karteringen (senaste versionen) så backade den ut ett par decimeter och körde sedan tillbaka rakt in i basstationen med en smäll. Jag funderade inte så mycket över det utan raderade kartan direkt och karterade om. Gick bra passet därefter. Inget nytt gräs har kommit upp sedan dess...
Samma sak hände här. Min gamla klippare fick problem att känna av tråden, och jag fick en ny i utbyte. V5.8 build 5167.
Karteringen med den nya klipparen gick bra. Men när den skulle börja klippa första gången backade den först ut någon decimeter, och sedan in igen med en smäll. Jag lät den vara, och den har skött sig bra sedan dess.
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Eriksgatan
Gimbal skrev:
Menar du allvar? Allt det för att dra åt en skruv, vågar du starta klipparen själv?
Nej, bara efter att ha tagit alla mina mediciner och under övervakning av mina personliga assistenter, Oscar och Jonatan.
(Du citerade inte "konsumenträttsligt sett" dvs. jag skriver ingen på näsan hur de skall göra utan bara när någonting man kanske inte förstår att man gör övergår till någonting annat och beundrar förstås din manlighet och mod som vågar skruva i skruvar...)
 
  • Gilla
M J och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.