pgerts skrev:
Frågan är nog mera vad som är i obalans/resonans och går det att balansera bort?
Så lenge det er roterende kniver vil det aldri være mulig å skape full balanse i disken. Det vil alltid være mindre gress bak enn fram når klipperen går fremover. Derfor må innfestingen være slik at den kan håndtere denne ubalansen. Tydelig klarer noen dette, mens andre ikke klarer det. Det tyder på at det er avvik i produksjonen. Hadde det vært biltemamodellen som var slik, ville ingen brydd seg. Men at en bosch er slik er langt under forventning. Dessuten, på biltema er de vant til å ta varer i retur og har en god håndtering av dette. Bosch har minimalt kunnskap i håndtering av slike situasjoner.
 
MeanMike skrev:
Fick en känsla att någon här antog att obalansen vid högvarv är "bromsen" som gör att den inte varvar ner igen. Att nervarvning har funnits som standard, men som inte genomförs pga. obalans. Va här någon som har upplevt att versioner INNAN 05167 har kunnat varva ner själva? eller är detta en uppdatering från den builden?
Jag menar att maskinen uppfattar obalansen som om det går trögt och då fortsätter med högvarv.
Enig
I min versjon før 5167 (4435) fantes bare ett varvtal. Etter lyden å dømme var dette varvtalet noe imellom 5167s høg og lågvarv, litt nærmere høg.
 
Finns det någon härinne som har bra koll på vad konsumentköplagen säger om antalet reparationer innan man kan häva sitt köp och vart denna infon står så man kan hänvisa till den om det blir aktuellt ?

Har någon fått sitt köp hävt genom Hornbach härinne ?
 
Kkl säger inget annat än att konsumenten har rätt att häva köpet. Däremot brukar alla säga att butiken har rätt till tre försök att avhjälpa felet.

Lagtexten finns bla på notisum.se konsumentverkets hemsida är också bra.
 
petterg skrev:
Enig
I min versjon før 5167 (4435) fantes bare ett varvtal. Etter lyden å dømme var dette varvtalet noe imellom 5167s høg og lågvarv, litt nærmere høg.
I min 4435 finns även ett högre varvtal, men det används bara sällan och då bara ett par sekunder i taget efter att det gått trögt på någonting.
 
Ang brölandet/obalansen som uppstår. Varför gör inte Bosch det lätt för sig och går till första bästa ÅF av HQ och köper sig en lämplig Automower klippare o studerar hur HQ löst sin upphängning av knivtallriken? Skulle spara de mycket på många fronter. Eventuellt finns det något patent som hindrar de eller bara "stoltheten" över sitt misslyckande med upphängningen.

O sen skiljer det ju sig i hur kniven är utformad också mellan Bosch och HQ. Det är inte så att Bosch´s kniv är för lätt ute i spetsen så att den skulle varit tillverkad på andra hållet ? jmfr med hur den fyrkantiga som HQ använder.
Det är inte lösningen på brölandet men påverkar säkert hur knivarna jobbar med tynglagen och centrifugalkraften.
 
mortimer skrev:
O sen skiljer det ju sig i hur kniven är utformad också mellan Bosch och HQ. Det är inte så att Bosch´s kniv är för lätt ute i spetsen så att den skulle varit tillverkad på andra hållet ? jmfr med hur den fyrkantiga som HQ använder.
Det är inte lösningen på brölandet men påverkar säkert hur knivarna jobbar med tynglagen och centrifugalkraften.
Det är säkert bättre, men även HQ's knivar fastnar i infällt läge då och då. Det räcker med lite jord/grus/lera/gräsklipp plus fukt och allt som ska snurra lätt kommer att kärva.
 
mortimer skrev:
O sen skiljer det ju sig i hur kniven är utformad också mellan Bosch och HQ. Det är inte så att Bosch´s kniv är för lätt ute i spetsen så att den skulle varit tillverkad på andra hållet ? jmfr med hur den fyrkantiga som HQ använder.
Det är inte lösningen på brölandet men påverkar säkert hur knivarna jobbar med tynglagen och centrifugalkraften.
Där tänkte jag genast samma. En kniv som är tyngre där ute har lättare för att svinga ut igen efter att ha tvingats in.
MEN - OM den fastnat lite så blir det värre obalans med en tyngre kniv ...
Har funderat på om en tyngre stabilare platta kanske kunde vara något - I så fall skulle den lätta kniven kanske inte vara ett lika stort problem. En Gyro-effekt - välbalanserad sådan - skulle kanske hjälpa mot bröl.
 
Redigerat:
pgerts skrev:
Där tänkte jag genast samma. En kniv som är tyngre där ute har lättare för att svinga ut igen efter att ha tvingats in.
MEN - OM den fastnat lite så blir det värre obalans med en tyngre kniv ...
Har funderat på om en tyngre stabilare platta kanske kunde vara något - I så fall skulle den lätta kniven kanske inte vara ett lika stort problem. En Gyro-effekt - välbalanserad sådan - skulle kanske hjälpa mot bröl.
Tjockare knivplatta skulle jag kunna tänka mig. Då bör den inte bli så känslig för pendeln. Liknar den vid t.ex en bromsskiva om man överdriver lite. Gäller att man har en bra svarv. Dubbel så tjock platta kanske någon kan testa ?

Längesedan man läste något från Eriksgatan härinne.... har du kastat in handduken eller är det semester för dig ?
 
peternicklas
mortimer skrev:
Finns det någon härinne som har bra koll på vad konsumentköplagen säger om antalet reparationer innan man kan häva sitt köp och vart denna infon står så man kan hänvisa till den om det blir aktuellt ?

Har någon fått sitt köp hävt genom Hornbach härinne ?
Ja de har 3 försök på sig att åtgärda samma fel. har man först fel på hjulen, sedan oljud och kanske sedan något annat så är detta bara 1 försök. DOCK så KANSKE ni skulle hävda att den inte uppfyller den tekniska specen som fanns när ni köpte den. Att de har gått ut med att man själv ska kunna uppdatera genom SD ingången. Om ni har bekräftat att det var så OCH att man ni INTE kan göra detta så skulle det kunna vara ett argument. Man får dock vara beredd på att ha lite argument som t.ex. att jag köpte denna klippare för att det var så smidigt att själv kunna uppdatera genom SD ingången. Nu när detta inte går så måste den skickas in och jag blir då utan klippare.....
Bevisligen så finns det ett antal olika uppdateringar och de som skickat in klipparen för att få gjort denna.
 
peternicklas
pgerts skrev:
Där tänkte jag genast samma. En kniv som är tyngre där ute har lättare för att svinga ut igen efter att ha tvingats in.
MEN - OM den fastnat lite så blir det värre obalans med en tyngre kniv ...
Har funderat på om en tyngre stabilare platta kanske kunde vara något - I så fall skulle den lätta kniven kanske inte vara ett lika stort problem. En Gyro-effekt - välbalanserad sådan - skulle kanske hjälpa mot bröl.
Det är bara till att studera hur en HQ eller en Landroid har fäst sin klipptallrik. Kan inte kosta många kronor att köpa en sådan, eller kanske låna en av en granne. worx2.JPG
I ett av hålen till motorn är ena dubben fasad. Detta är för en Landroid.
 
peternicklas skrev:
Ja de har 3 försök på sig att åtgärda samma fel. har man först fel på hjulen, sedan oljud och kanske sedan något annat så är detta bara 1 försök. DOCK så KANSKE ni skulle hävda att den inte uppfyller den tekniska specen som fanns när ni köpte den. Att de har gått ut med att man själv ska kunna uppdatera genom SD ingången. Om ni har bekräftat att det var så OCH att man ni INTE kan göra detta så skulle det kunna vara ett argument. Man får dock vara beredd på att ha lite argument som t.ex. att jag köpte denna klippare för att det var så smidigt att själv kunna uppdatera genom SD ingången. Nu när detta inte går så måste den skickas in och jag blir då utan klippare.....
Bevisligen så finns det ett antal olika uppdateringar och de som skickat in klipparen för att få gjort denna.
Går det att läsa någonstans på Boschs sida att den ska gå att uppdatera själv via SD kortplatsen ?
 
Liten fråga. jag kollade på worx landroids tråd och såg att Mortimer och petterniklas e aktiva som fasen där också. Har ni 2 klippare eller e ni troll? Bara undrar.
 
MeanMike skrev:
Liten fråga. jag kollade på worx landroids tråd och såg att Mortimer och petterniklas e aktiva som fasen där också. Har ni 2 klippare eller e ni troll? Bara undrar.
Jag är definitivt inget troll. En gång i tiden var jag väldigt intresserad av och nyfiken på Landroiden tills Bosch kom med sin Indego och nytänkande varvid intresset landade på Bosch istället. Man jag är aktiv i flera robottrådar och skriver; men främst Indegon, Landroid och Gardena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.