en variant är att sätta ett extra lager råspont under det vanliga och sen då lägga en 145mm planka ovanpå så att den kommer på rätt nivå. Sen på med läkten och dra ett par extra skruv i breddningen.

Tanken var ju att fixa det innan pappen kom på förståss
 
Här kommer lite bilder från dagens arbete. Vart ute och farit runt massa i en vecka så det var skönt att komma hem och få nå gjort :)

1374939440242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vindskivor och spikläkt uppe.

1374939564955.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Framsidan klar med panel.

1374939596458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir väl lite mer panel imorrn, har grundmålat så det räcker till hela baksidan också. Sen blir det nog lite tak på. Har en del grejer hemma så det finns att göra :)
 
Härligt att du börjar se slutet :D en undran jag har är om du känner att du kan få stommen i lätt gungning då du ger ett kraftigt putt? Du har inga diagonalstag, på min bod känns väldigt stadigt i ena riktning (diagonalstag) men inte det andra där jag inte hunnit sätta dit ( se min tråd så du förstår ) Jag ska inte ha skivor invändigt så viktigt
 
Nja, den känns rätt stabil faktiskt... Har sprungit runt på taket och grejjat utan att det känts svajjigt också. Är rätt säker på att panelen ser till att staga upp allting.
 
OK vad bra! Har du funderat vidare om inredning och hur gör du med el?
 
Lawrence skrev:
OK vad bra! Har du funderat vidare om inredning och hur gör du med el?
Jo det har jag väl, men inte så noga. Siktar mest på att göra klart utvändigt i år, och inreda i vår eller nåt (fast antagligen kommer man väl jaga på och bli färdig i höst :) )

Blir en arbetsbänk mot baksidan, under ett lika fönster som framsidan och i fram tänkte jag ha kapen på ett uppfällbart bord med rullstöd. Blir nånslags bordsåg också, helst på hjul. Tänkte ha nå skåp och grejer också, får se hur det blir, kan ju bli aningen trångt :D
 
carlbanan skrev:
Vindskivor och spikläkt uppe.

Framsidan klar med panel.

Blir väl lite mer panel imorrn, har grundmålat så det räcker till hela baksidan också. Sen blir det nog lite tak på. Har en del grejer hemma så det finns att göra :)
En gissning, FHV bygge med gott om panel över?
Ser ut som ett Tranan. :)
Har 2 kompisar som byggt med dom och Trananbyggaren hade panel över till typ en friggebod.
 
FredrikR skrev:
En gissning, FHV bygge med gott om panel över?
Ser ut som ett Tranan. :)
Har 2 kompisar som byggt med dom och Trananbyggaren hade panel över till typ en friggebod.
Nä, men det är FHV fast lite egenritat. Liknar tranan och vråken tror jag.
Panelen som blev över hamnade på garaget, men jag tror inte det blev så mycket. Snickarna var ju grymt snabb att plocka med sig grejer ibland :confused:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fått tummen ur nu och satt upp all panel...
1376669431872.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild inifrån också
1376669392787.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har målat klart allt nu och fått upp knutbrädorna. Satte in två pvcfönster från byggmax också.

1377105364056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1377105401842.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
så det blev diagonalstag till slut?
 
Nja... Det där är bara några råspontbrädor som jag använde till att staga upp stommen, har bara inte tagit ner dem än :)
 
Hej! var köpte du den vita vindpappen och vilken sida av oljeboarden hade du neråt?

Fina bilder!
 
Sanctis skrev:
Hej! var köpte du den vita vindpappen och vilken sida av oljeboarden hade du neråt?

Fina bilder!
Vindduken köpte jag på k-rauta, 2,75 hög... Boarden har jag inte satt dit än, de skivor jag köpt som man ser på nån bild ska nog upp i taket och bilda en luftspalt...
 
Taket färdigt med pannor och plåtar... Tog väl 1.5 timme att bära upp pannorna och lägga ut dem, sen 3 timmar att få till plåtarna på ett bra sätt... Så kan det gå när man inte tänker innan. :rolleyes:

1377363534298.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.