Jag skulle vilja veta om det är någon som vill rekomendera något märke på spa med pris, har tittat på Arctic spa men är det verkligen värt priset ?
 
Är det så dålig kvalite på era spa så ni inte kan rekomendera något, då får man nog tänka om och glömma ett eventuellt köp :'(
 
Någon skillnad är det väl?, när det skiljer så mycket i pris.

Vill du inte skriva märke och återförsäljarens namn?
Vill inte betala så mycket mer om det intre ärt så mycket bättre.

 
Tackar ska kolla detta.
 
Mr-e skrev:
Någon skillnad är det väl?, när det skiljer så mycket i pris.
Ja det kan va stor skillnad på hur bra det är isolerat/vilken energiförbrukning det har..
 
Hej på dig 2an, har du något spa själv? och i så fall vill du tala om vilket märke?
 
jag har ett lp200 fr spacenter ,mkt nöjd med det och bemötande fr dom.

har haft det i 4 år nu och det har funkat problemfritt... och vi badar mkt i det...minst 5 ggr/vecka på vintern..

har en kusin som jobbar med pumpar och han kollade mina pumpar och sa tt dom är anåassade för utomhus användning och usa tillverkade speciellt för spa bad.

har kollat lite på billigare span och dom pumparna verkar inte vara lika kraftiga .

Jag valde ett dyrare spa pga att jag vill kunna köpa reservdelar även om 10 år samt att det känndes "gedignare" på något sätt...

Tycker att allt verkar rejälare ,bättre filter , tjockare material och , ja ,helt enkelt lite bättre....

har haft en separat elmätare på badet och jag har det på 40 grader på vintern (oktober - april ) och då drar den ca 200kr/månad i el....

har isolerat mitt med 20 cm jacko foam (isolerplattor man bla använder till att isolera rör med i mark) i botten så det gör väl något....
 
Tackar för svaret, ska kolla på detta.
 
Glömde fråga, du säger ett dyrare spa vad innebär detta inom vilken prisklass?
 
Fullisolerat, märkespumpar, bråkdel av priset... låter ju nästan för bra för att vara sant.

Kan du inte ta ett foto på insidan av ditt kar och lägga upp här Mr.Lind? De "Kinakar" jag har sett hittills har varit nedlusade med 90-graderskrökar som stjäl pumpeffekt och isoleringen har varit bristfällig med stora ytor där sjäva karet inte täckts alls. Vore jättespännande att se ett så billigt kar som ryckt upp sig i kvalitet.

/Ola

P.s Hittade Värmekällans hemsida www.varmekallan.nu. VD/Kontaktperson...


<trumvirvel>



















Rickard Lind...

Verkar alltså vara ett klassiskt exempel på den typ forumreklam som sådana här importfirmor ägnar sig åt rätt ofta. "Låtsas att man är en jättenöjd kund som skrattar åt alla som köper dyra märkeskar" Såg mycket av det när vi letade bad. d.s.
 
Först skriver du att du köpte badet hos en återförsäljare som heter "Värmekällan" och nu så är det plötsligt så att du säljer ditt privata bad via din firma, som råkar vara samma firma. Trasslar du inte in dig litet väl mycket nu?

Jag menar, varför skriva att du köpte ditt kar hos Värmekällan som du utger för att vara ÅF, om det nu inte var så det gick till. Vad har du att dölja som gör att du inte kan skriva - "Jag köpte mitt kar hos importfirman X och ska nu köpa ett större så jag säljer mitt gamla via min firma Värmekällan".
 
OLaF får man fråga vad du har för spa?
 
Javisst, jag skrev ju bara ÅF i mitt första inlägg (www.spacenter.se) De har inte exakt vår modell kvar längre men det är väldigt likt modellen som heter "Exeter SE". Du hittar den under Produkter/Masterspas/Exeter SE. Vår har något fler jets men ser i övrigt ut som Exteter SE. Vi gav 79000 för vårt kar. Det var "mässpris" i samband med Villamässan (tror jag) men karet var helt nytt.

Vi fick rådet från ett par spasäljare att inte välja ett kar med "blank" yta utan en som är litet skrovlig. De blanka ser rackarns snygga ut i katalogerna men blir snabbt repiga och det såg man snabbt på utställningsexemplaren. Vi valde också en mycket ljusare färg än vad vi först tänkt oss. Det blev en gråmelerad färg istället för den blåa vi tänkt och det ångrar vi inte. Det ser ut ungefär som det här

Det enda vi saknar på vårt kar är ett grovfilter som tar löv och annat litet större skräp men vi ska sätta i ett eget nät innan de finare filtret. Litet fler lampor hade också varit trevligt, vårt kar har bara en lampa och när man slår på bubblorna så blir det ganska mörkt.

Spacenter var de som hade bäst pris och bemötande när vi valde kar, nu är det kanske andra som bräcker dem. Vi var runt på många ställen och tyvärr betedde sig många som bilhandlare och pratade mer skit om andra märken än vad de pratade om sitt eget.

Kinaspan tror jag inte på än på ett par år men jag är övertygad om att de kommer bli mycket prisvärda kvalitetsalternativ på litet sikt. Jag vet många som blivit nöjda med mindre bubbelbadkar för badrum men där är ju kraven litet enklare. De Kinaspa jag sett hittills har saknat botten, varit fulla med 90-graderskrökar som äter upp pumparnas kraft, dåligt isolerade, haft konstiga elanslutningar (1-fas 60A t.ex.) och ÅF har inte kunnat reda ut ordentligt hur det fungerar. Ett varningstecken t.ex. är att flera av dem har värmare på uppemot 9kW. Vårt har 3kW och klarar vinterkylan utan problem. Behöver man kraftigare värmare så kan man ju undra varför. Dålig isolering gissar jag och dessutom är det inte kul att betala elen för en så kraftig värmare. Jag läste om en stackare på ett forum som köpt ett Kinaspa men då det krävde 1-fas 60A kunde han aldrig installera det.

Vill du veta mer om mina erfarenheter om spa är det bara att fråga. Jag kan dock inte lova att jag kan svara ;)

/Ola
 
Här finns en spaavdelning på ett poolforum. De är inte så väldigt aktiva men du kan kanske hitta litet hjälp där.

/O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.