Jag äger en lada och har en tomt i ett bra läge så jag ska flytta ladan och bygga upp den på nya tomten till ett permanentboende. Jag är inne på att bygga ett hus med så lite köpt energi som möjligt så bra isolering och smarta energilösningar är ett måste. Vilks risker och problem innebär detta? Jag har egen stor kunskap om energilösningar men hur kommer en timmerstomme att fungera med bra isolering? Har ni bra lösningar på planlösning så uppskattas det. Har alla bygglov klara så vi ska köra igång nu i höst.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 5 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet!

Att bygga om nånting i stil med en lada till ett modernt boende brukar bli en bra bit dyrare än att bygga ett helt nytt hus. Ska du dessutom först demontera, transportera och remontera en timmerstomme så kommer du säkert upp i mer än dubbla kostnaden mot nyproduktion.

En direkt konsekvens av att isolera timmerväggar till nollenergistandard är att du får väldigt tjocka väggar. Kanske nånstans runt 600 mm.

Om du vill ha tips på planlösning tror jag det underlättar om du berättar måtten på din stomme.
 
  • Gilla
April Skies
  • Laddar…
Häftigt projekt!
Kolla tidningen lantliv där finns det rätt som det är lador som är omgjorda till bostäder.! Där kan du kanske få tips på vart du ska vända dig!
 
Jag är medveten om att det inte blir billigare men troligen mera unikt än att köra std huset. Å andra sidan har vi plockat ner ladan för ca 30 000 SEK, ladan är 20*8 meter och ca 7,5 meter till nock så inte så stor. Jag ska ha en Supergrund lösning oxh cellulosa isolering 500 mm i tak och väggar. Lantliv prenumererar vi redan på och det finns del bra tips men inte så mycket om att flytta och bygga från början igen. Ska köra solvärme, vattenmantlad vedkamin samt FTX med marklager som värmesystem.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Kul projekt! Den stora frågan jag ser är fuktspärr eller inte. Jag skulle isolera utifrån och bara köra vindpapp.
Men om man ändå tänkt klä insidan med ny panel/gips hade jag likt nybygge lagt plast 45 innanför innervägg.

Vad är det för tak? Tvp våningshöjd i vardagsrummet?

Väntar med spänning på bilder.

Lycka till!
 
I England vimmlar det av ombjorda "Barns", kul att få läsa mer om ditt projekt (o se bilder!)
 
Jag kommer att isolera på insidan så timmret syns utifrån, 500 mm lösull cellulosa. Har fått hjälp från en firna från Tyskland att ta fram rätt isolerlösning med fuktstpärr etc. Tyskarna verkar ha bättre koll på att tilläggsisolera lador eller timmrade hus. Finns bilder på ladan där den stod innan, nu är den nedmonterad. Ska börja gjuta plattan V34-35 sedan ska stommen upp igen. Köpte en tidning förra helgen som hade snygga country hus stil. ELLE Decoration country house. Insidan kommer ha full takhöjd i kök, hall och vardagsrum, 7,5 meter. I övrigt 1 master sovrum med bad och stor garderob på nedervåningen och 3 sovrum och bad på övervåningen (som upptar ungefär 40% av golvytan).
 
Här kommer lite bilder. Första bilden visar platsen för dit ladan ska flyttas, huset som syns är rivet. Sågslätten 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Knashanna och 4 till
  • Laddar…
Ladan innan den har nedmonterats Bilder 2011 019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Ladan invändigt innan nedmontering P1010934.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
zsimpey och 2 till
  • Laddar…
Skall bli väldigt kul att följa(y)
 
Ta ett djupt andetag och kör nu. Det ska bli väldigt intressant att följa er längs vägen. Lycka till!
 
Ni kommer att få ge er till tåls då det kommer att få ta tid att bygga detta. Vi bor bra i ett timmerhus från 1895 idag som jag byggde om 1991-1992. Barnen är på väg att lämna hemmet så nya ladan är tänkt som ett hem för 2 med mycket vänner. I år ska stommen upp, 2014 ska allt yttre bli klart och 2015 ska det bli klart att flytta in. Så snart jag har ritningar i rätt format ska de läggas ut.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Helt plötsligt känns det mycket bättre i min mage. Jag hade fått för mig att du var en 19 år gammal gymnasie-"drop-out" som just träffat ditt livs kärlek och nu drömmer om ett eget hus till hösten. Så billigt som möjligt.
 
  • Gilla
Mossen stefan och 3 till
  • Laddar…
Mossen stefan skrev:
Ni kommer att få ge er till tåls då det kommer att få ta tid att bygga detta. Vi bor bra i ett timmerhus från 1895 idag som jag byggde om 1991-1992. Barnen är på väg att lämna hemmet så nya ladan är tänkt som ett hem för 2 med mycket vänner. I år ska stommen upp, 2014 ska allt yttre bli klart och 2015 ska det bli klart att flytta in. Så snart jag har ritningar i rätt format ska de läggas ut.
Längre byggtid --> mer tid att lägga upp bilder :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.