Hej
Nej det följde inte med några lagningslappar i kartongen.
Har ordnat nya packningar som ska passa nu. Hoppas det fungerar.
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
Halloj,
Jag köpte ett Lay-z från ICA Maxi för några veckor sedan, ställde den på några cellplats(frigolit) skivor från Byggmax, funkar kanon!

Men, jag har problem med reningen. Jag kör med Aktivt syre och mitt problem är att efter 5-7 dagar så blir vattnet grumligt, fast syre nivån och ph-värde har legat inom korrekta gränser.

Enligt anvisningarna ska det räcka med en Combitab var tredje dag, men då går syre nivån ner för långt så jag kör 1-2 tabletter per dag och Ph-höj för att balansera. Jag kör med aktivator och OxyChock en gång i veckan och tvättar av filtret varje dag.

En gång har jag tömt poolen för att jag inte fick ordning på värdena. Det enda jag inte har testat är "Klar pool", men jag vet inte om det ska användas för klor eller syre.

Någon som har några bra tips? Någon som kört aktivt syre i denna typ av SPA?

/Marcus
 
Badar ni mycket? Duschar ni och tvättar er ordentligt innan varje bad?

Har själv observerat att reningen verkade fungera bättre på series II som vi hade tidigare. Den hade ju ett ganska stort filtret. Det vi köpte på maxi har två små vilket känns som att det blir cirka halva filter arean.
 
Inte i veckodagarna, men till helgen badar ungarna en hel del. Jo, jag har insett att vi borde tvätta oss innan...

Men, jag tycker ändå att jag borde lyckas chocka bort det!? Kan det vara alger? Kan man köra med flockningsmedel i detta SPA och i kombination med syre?

Hur ofta brukar ni byta filtret?
 
Då har man gjort rent i pumpen och kalkat av den lite ....

köra runt vattnet lite innan man kör igång igen..

blir kvälls dopp i badet senare..

bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
Då har kontakten gett upp, där man resetar för att testa jord eller vad det nu är? jordfelsbrytare kanske? måste man använda en sådan eller är det bara ta bort den och koppla på en ny kontakt? eller någon som vet var man kan få tag på en ny?
 
hedstrom skrev:
Då har kontakten gett upp, där man resetar för att testa jord eller vad det nu är? jordfelsbrytare kanske? måste man använda en sådan eller är det bara ta bort den och koppla på en ny kontakt? eller någon som vet var man kan få tag på en ny?
Det är en jordfelsbrytare. Egentligen är den inte utbytbar om den är monterad från början. Det finns dock jordfelsbrytare för sladdmontage på t.ex. Kjell.

Frågan är dock om den är trasig eller om något annat fel får den att lösa ut. Du bör nog konsultera en elektriker. Vatten + el är inget man chansar med.
 
Hur mycket produkter behöver man köpa till ett Lay-Z-spa, finns det någon startkit som är lämpligt för denna storlek på pool?
 
Vi köpte klortabletter och teststickir för surhet, vi är bara två vuxna som badar och dricker inte vattnet. När det ser dassigt ut så byter vi allt vatten.
 
Das auto skrev:
Hej
hämtade vår nya pool igår och skulle sätta upp den men stötte på patrull. Hoppasn någon har haft samma erfarenheter och kan hjälpa oss så familjen får bada

1) Packningarna som ska sitta vid in och utloppet (kopplingen mot poolen) var alldeles för stora?
2) När jag blåst upp den så sitter ytterhöljet alldeles löst runt. På alla bilder så sitter det spänt mot den uppblåsta delen. Jag har inte fyllt i vatten ännu eftersom det läckte från kopplingen längst ner. Blir det bättre när man fyllt upp den?

Någon som haft dessa upptäckter också :)
Jag monterade min igår och fick problem med läckage på en koppling och jag tror det va koppling "C". Jag såg ganska snabbt att packningen delvis låg i röret så jag fick skruva bort allt och pilla dit packningen riktigt. Fästet är ju 2 delat så med en liten skruvmejsel fick jag dela och sätta dit packningen och sedan montera pumpen igen. Efter detta så är allt bra och förhoppningsvis så blir det bad ikväll :)
 
Hur varmt har ni det i vattnet? Ställde vår till 33 grader o det är ju riktigt skönt när man tar ett bad på kvällen :). Samtidigt så vill man ju att det svalkar lite om man badar på dagen.
 
Redigerat:
38-39 grader har vi i vårat.

Dennislo skrev:
Hur varmt har ni det i vattnet? Ställde vår till 33 grader o det är ju riktigt skönt när man tar ett bad på kvällen :). Samtidigt så vill man ju att det svalkar lite om man badar på dagen.
 
Vi har vanligtvis 37-38, men nu under värmeböljan har vi ställt ner till 32 för att kunna svalka oss.
 
  • Gilla
vidamic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.