Akahigi
Ska bygga några stödmurar på ca 40 cm mot jordterasser på tomten. Eftersom jordterasserna ska planteras i så har jag svårt att köra de rekommenderade 75 cm från och packad kross bakom dem, blir kanske 10cm kross plus geotextil bakom muren. Tänkte använda Megastone mini från Bender.

Det jag undrar är, hur kinkigt är det med lagret bakom? Kommer det tjälskjuta direkt?

40 cm är ju inte så högt, men har ingen direkt erfarenhet av murar. Jordterasserna är 3 resp 1.5 meter djupa och rundade utåt.
 
  • ImageUploadedByTapatalk HD1368036175.177855.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...murar av staplad sten står fortfarande 100-200 år senare...

Det går inte alltid att göra helt rätt, men visst är det bra om man läser på hur ex., Maya byggde Macho Picchu - deras byggnadsteknik är överlägsen bilden ovan, även om tanken är den samma.

10cm 16-32(?) kross kommer du långt med, själv skulle jag välja 6-10(ngt) singel.

Du borde hellst använda L-element. Gammal tumregel säger 2/3 under mark av muren.
Lägg en god krossbädd under för bästa dränering.

Sättningar blir det för det mesta i alla fall med tiden.
 
Akahigi
Har börjat fundera på att bygga i lättklinkerblock och sedan putsa dem.

Eftersom mina murar är så låga blir det ju inte så mycket tryck. Skillnaden i pris mellan att köra benders stödmurar och mura med block är också stor prismässigt. Plus att putsade murar är jäkligt snyggt...

Mer jobb men bättre avkastning, kanske?

http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/tips_ideer/4019-tradgardsmur.pdf

Tänkte dock köra Byggmax block, mura med A-bruk.

Ska man putsa med A, B eller C? Vill nog måla dem också
 
  • Gilla
ItsJimmie
  • Laddar…
Pdf'n ser ut att ge goda och rimliga råd.

Kolla bara med din kommun så de inte är lika vansinniga som min... här krävs bygglov för kantstöd som är 20cm (sic) eller högre(!)... ja ja de -är- tokiga här...
Se vad din kommun skriver på sin hemsida - står det inget så ... ;)

Om puts kan jag inget - så jag hoppas någon som kan puts kan svara på de frågorna.
 
Akahigi
Har lagt 10 cm 0-16 kross, sedan gjutit 8cm platta att mura på för första muren. Ska köra med Byggmax 19 19 60-lecablock.

Funderar nu på om man ska använda en fuktspärr på baksidan av muren, och i så fall vad? Något klet eller plastfolie eller vad?

Valde Byggmax B-bruk som murbruk, tänkte putsa med deras putsbruk.

Tänkte göra murarna, som blir strax under 40 cm ovan mark, något sluttande inåt.
 
Akahigi
Blanda puts med Sika-1 och lägga på på baksidan?
 
Till vår källarvägg/ingång - som är en mur i det perspektivet, provade vi första året utan varesig isolering eller tätning... dumt...
Jag valde att klistra på "simbassängmatta" (svindyr, men lika tålig) samt isolerade med 7cm markisolering. -Då- blev det bra. Dräneringen är rör i 16-32 kross med markduk. Ovan markduk till markyta 0-8 sand.
 
Akahigi
Tänker det kan bli bra med Sika, skulle dock vilja hitta ngt billigare att blanda i putsen på baksidan...

Antar att det är bäst att köra utan fuktskydd i putsen på framsidan/toppen av muren?

Om man nu lägger två skift om 20cm vardera, måste man / ska man armera muren? Den blir ju rätt låg, plattan är armerad. Ska den armeras ändå? Korrigerar armeringen på sikt?
 
Använd typ platonmatta finns i olika höjder bla. en på 50 cm så blir det perfekt med luftning också.
 
D09
Akahigi skrev:
Tänker det kan bli bra med Sika, skulle dock vilja hitta ngt billigare att blanda i putsen på baksidan...

Antar att det är bäst att köra utan fuktskydd i putsen på framsidan/toppen av muren?

Om man nu lägger två skift om 20cm vardera, måste man / ska man armera muren? Den blir ju rätt låg, plattan är armerad. Ska den armeras ändå? Korrigerar armeringen på sikt?
Finns armering som ser ut som en lång smal stege, kan vara bra att lägga i spåren
 
Akahigi
D09 skrev:
Finns armering som ser ut som en lång smal stege, kan vara bra att lägga i spåren
Min mur är svängd tyvärr :)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
D09
Akahigi skrev:
Min mur är svängd tyvärr :)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Gör inget, du klipper av ena ledaren och vinklar den om du vill ha sån armering.

Hade du bott lite mer "lokalt" hade du kunnat hämta mina överblivna :)
 
  • Gilla
Akahigi
  • Laddar…
Akahigi
Hittade denna för allmänt bruk:
Everbuild OPTIPROF1 Opti-Proof Integral Waterproofer 1L
http://amazon.co.uk/dp/B0036161MQ

Och denna specifikt för puts:
Everbuild OPTIREND1 Opti-Rend 3-in-1 Render Additive 1L
http://amazon.co.uk/dp/B003614830

Bra pris & gratis frakt. Behöver hitta någon riktig fuktspärr också som man kan smeta/spika på baksidan. Typ platon... Byggmax har ju någon matta. Ska kolla på den.

Köpte armering till murarna också, lägger det på första skiftet. Men idag regnar det för första gången på en månad. Såklart, när man har tid att fixa :)




Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Akahigi
Det här kan nog funka som fuktspärr på baksidan:
Ronseal ILR2L 2.1L Isoflex Liquid Rubber - Black
http://amazon.co.uk/dp/B001GU6IWW




Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.