Är det någon här som har varit med om att trafikverket/svevia/vad-de-nu-heter-nu-för-tiden har kört sönder något och sedan fått ersättning för det?

Killen som körde ett klipparaggregat i dikena här runt körde rakt in i en granitstolpe på min tomt och knäckte den. Jag vill ha någon form av ersättning för den då den stått där i 80 år utan att köras ner. Någon som med tips?
 
Redigerat:
Du får
 
Tomasx - jag tror det fattas text i ditt inlägg?
Kom på en fråga till, finns det någon gräns för hur långt ut från vägen in på min tomt som vägverket har rätt att nyttja? Kan de säga att de har rätt att köra där?
 
O
Hur lyckas man knäcka en granitstolpe som är över 80år gammal? det måste varit en rejäl klippare....:) Det är inte så att den bara vält?
men det är väl bara att kontakta transportstyrelsen/trafikverket/vägverket....
Det borde nämligen ersätta den skadan....
 
Jag tycker allt den ser ganska så trasig ut. ;) 1374570389978.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kollat tomtrören?
 
Trafikverket, genom sin upphandlade driftentrepenör exempelvis Svevia, Skanska etc, har hand om driften utmed allmän väg. Trafikverket är oftast inte fastighetsägare utan har sk vägrätt på den del av din fastighet som ingår i det sk vägområdet. Vägområdet omfattar vägen, vägslänt + kantremsa. Storleken på vägområdet varierar beroende på vilken väg det är och oftast finns inget fastställt område. Med det sagt tycker jag ändå att du borde få ersättning för den här skadan. Kontakta driftansvarig på Trafikverket för ditt område.

MVH, före detta Trafikverkare


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Hejsan

Ja, det har visst hänt nåt med mitt inlägg.

Anmäl omedelbart skadan till Trafikverket (som det heter numera), om det nu är de som är ansvariga för underhållet där, kolla med gatukontoret hos din kommun också, kan även vara de som är ansvariga, kanske troligare.

Du får nog själv ombesörja åtgärd men kan kräva de som orsakat skadan på ersättning, så klart. Du kan ju vid anmälan säga att du återkommer med belopp. Men jag skulle rekommendera dig att ringa och prata med dem först, alltid bra med personlig kontakt i sådana här ärenden, så kanske de löser sig smidigt. De är nog ändå ganska vana då sådana här saker händer titt som tätt. Plocka in en offert från någon eller några som kan åtgärda det hela och använd den som underlag för ditt krav på ersättning.

SKulle killen som körde ljuga om vad som hänt har du ju redan fotobevis som visar ganska tydligt att det är klippt fram till stolpen men inte efter. Se också till att säkra upp några personer som kan intyga att stolpen stod där så sent som möjligt innan olyckan men inte efter, en granne t.ex.

Killen som körde satt väl antingen och sov eller sms'ade eller kanske surfade på sin telefon....
 
Jag hade inte väntat med att ringa!
 
Tack för bra svar!
Såhär har det gått hittills. Ringde Trafikverket som förklarade att det är Skanska som har vägunderhållet i mitt område. Ringde Skanska som förklarade att det är den personen som kör som själv är ansvarig för eventuella skador. Har blivit lovad att den personen som körde skall komma förbi ikväll och kolla på det hela. Så jag får väl se vad det blir av det.
Jag vill ha en ny stolpe, med tanke på precisionen på tidigare arbete så är det väl bäst att gräva ner den själv så inte hela trädet bredvid ryker men en ny stolpe tycker jag allt att han borde kunna ordna. Det är väl inte för mycket begärt eller? Blir inte riktigt klok på vad nya kostar för det varierar väldigt när jag letat på nätet, dessutom verkar inga ha så långa som mina är. De övriga sticker upp ca 120 cm och en tredjedel skall enligt anläggningsinfo vara nedgrävt.

ericalnemar - du menar alltså att vägområdet kan gå in på min tomt? Och att Trafikverket kan ha rätt att göra som de vill där? Hur vet man hur långt det området är i så fall? Har planer på att sätta upp ett staket eller en häck eller något på den delen av tomten som inte har granitstolpar och det är ju ogjort arbete om jag sätter dem på ett område som de som röjer diken ändå har rätt att skövla. :confused:
Samt ogjort arbete att gräva dit en ny stolpe om de kommer köra rakt in i den nästa år...
 
Redigerat:
Dalbotös skrev:
Ringde Skanska som förklarade att det är den personen som kör som själv är ansvarig för eventuella skador.
Skum policy. Är inte gräsklipparen trafikförsäkrad?
 
Nejnejnejnej, det där tror inte jag på en sekund. Måhända är skanska ansvariga gentemot trafikverket, och måhända, men högst osannolikt, är den enskilda personen personligen ansvarig för arbetsolyckor, som detta ändå måste betraktas som antar jag, men det spelar ju mindre roll i detta fallet.

Trafikverket har ansvaret för vägunderhållet och de är ansvariga gentemot dig, det är vad jag är tämligen övertygad om utan att vara säker. (Innan man är säker är man ofta tvärsäker, som min unga och visa mor brukar säga :) )
Detta är bara en stor myndighets sätt att missbruka sin makt och försöka komma undan sitt ansvar gentemot dig.

Men visst, om killen som körde går med på att ta smällen utan strul så kanske det löser sig för din del, men jag har en magkänsla.... ;) Får hoppas det går bra hur som.

Om du är medlem i villaägarna så hör med deras jurister, annars bli medlem och hör med dem sen ;)
 
Jäklar, gjorde ett dubbelinlägg som jag försökte ta bort från telefonen men råkade visst ta bort hela inlägget. :surprised:

Jag skrev någonting i stil med att maskinen är säkert trafikförsäkrad men att det nog är ett utlejt arbete. Någon med traktor som köpt ett slåtteraggregat och sedan lämnar bud vad han kostar och så får han köra åt större firmor. Så funkar snöröjningen här ute på vischan i alla fall.

Jag hoppas din mage lugnar sig thomasx så jag får en ny stolpe. :)
Är medlem, betalar varje år utan att använda rabatterna i stort sett så det kanske kunde vara en bra idé, tack för tipset!
 
Ge dig ut med kameran och fota rejält mycket både framför och bakom så att det klart framgår var det är klippt, trasigt och oklippt.

Fota sedan granitstolpen där den ligger, gärna med klippt/oklippt gräs runt stenen.

Baxa sedan bort granitstolpen en bit så att man ser att det är "friskt gräs" under den. Detta för att kunna visa att stenen inte legat där en längre stund.

Släng gärna dit en dagstidning med aktuellt datum.

Fota brottytan på stenarna för att visa att skadan är fräsch.
 
Redigerat:
När det gäller ansvar så kan det ju vara så att killen är inhyrd med egen firma.

Knappast ditt problem, han är väl inhyrd av någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.