6
Waxinator skrev:
Jag betvivlar starkt att här finns något Troll, som försöker göra reklam för andra märken på bekostnad av Bosch. Här är bara raka puckar och käftsmällar som gäller och allt annat märks.
Håller med dig. Behövs inget troll för att få Boschs robot att framstå som en produkt som inte är färdigutvecklad. Känns inte som det finns någon Indego-ägare som är helt nöjd med sin robotklippare?
 
matte75 skrev:
Håller med dig. Behövs inget troll för att få Boschs robot att framstå som en produkt som inte är färdigutvecklad. Känns inte som det finns någon Indego-ägare som är helt nöjd med sin robotklippare?
OK, vi kan la dette Trollet ligge, men isåfall er det et av få forum uten....... troll

Etter hva vi kan lese her så ser det ut til at de forbedringer som er gjordt på siste service gjør at kundene blir fornøyde og Bosch har vel vært rimlig greie med reklamasjoner ... mange feil har vel vært fordi manualen ikke har blitt fulgt. Ekempelvis at man starter med en kortklippet plen, legger tråden 35cm fra hinder, og snorrett ved ladestasjonen. ikke bruker roboten som fliskutter eller jordfreser.
 
mortimer skrev:
Den matta av alufolie och skumgummi finns på Mekonomen vet jag; om jag nu tolkar dig rätt. De används just för ljuddämpning i motorutrymmen. Finns säkerligen på Biltema också.

Ang smörjning av de rakskurna kuggdreven... Ligger inte de i någon form av växellåda med fett/olja redan men att smörjmedlet är för tunt så det rinner av kuggarna mellan varven ? O de sitter i någon form av kullager också tar jag för givet; alltså kugghjulsstången). Bilder vill vi som vanligt väldigt gärna ha På hur allt ser ut samt ljudmätning med någon form av app till telefonen.

Biltema säljer dessa ser jag: [länk]

Likaså Mekonomen: [länk]

Frågan är hur det är med värmen/ventilering i dessa utrymmen ?
Det går nok bra hvis man limer lyddempingen mattan utvendig, jeg har gjordt det med samme Armaflex som jeg brukte til å dempe klippeagregater og det sitter der etter 2 uker i tørt vær.. Jeg skal sjekke db bare jeg får min telefon tilbake fra service ... den ble overkjørt av en gravemaskin ..

Når det gjelde hjulmotorene så hadde jeg en ide om å finne en passe gummimuffe og montere den over motorene utvendig... , men de har en komplisert fasong. Jeg har og vært inne på tanken å fylle alle utrom (utvendig - Hjulmotor ) med silikon ... akryl eller tilsv..

Når det gjelde kylningen så ser jeg og at det ikke sitter noe luftfilter på innløpet og jeg er og spent på hvordan den ser ut innvendig etter sesongen. Det virker som om vifta har god kapasitet for den holder jo klippetallerkens overside ren.
Det er klar at hvis en pakker inn motorene i varmeisolerende materiale så kan det bli overoppheting. Regulatorene utvikler jo og varme og de lager og en pipelyd på andre børsteløse motorer vet ikke om det er noe av lyden vi hører.

Det er nok ikke mye smøring i girkassen, det trengs heller ikke hvis det er plastdrev. Men, jeg hadde nok valgt å bruke litt langtrådet fett.

Jeg spurte Bosch tidligere i vår hva jeg kunne gjøre for å dempe hjulstøyen og fikk til svar at de hadde ingen støydemping å tilby.
 
matte75 skrev:
Varför skulle inte en slumpklippare fungera för dig?
Den ockuperar gräsmattan. En slumpklippare kan inte klippa hela gräsmattan från början till slut när jag vill, utan behöver köras regelbundet var eller varannan dag för att det inte ska bli ojämnt. Med Indegon kan jag beordra barnen att tillfälligt ta bort badmintonnät, krocketbanor och allt annat som finns på gräsmattan sommartid och sedan trycka "Klipp" på Indegon, och veta att den efter dryga tre timmar är färdig med hela gräsmattan, då den talar om att den är färdig, åker och parkerar sig, och jag kan meddela barnen att tomten åter är tillgänglig till nästa gång den behöver klippas. Då den vet var den har klippt och bara är ute tills den är färdig med hela ytan och inte en minut längre så kan jag använda den som en manuell klippare, utan att för den skull behöva gå efter. Hittills är det tyvärr bara Indegon som klarar av det. Att köra en slumpklippare tre timmar på en oklippt gräsmatta och sedan parkera den tills nästa tillfälle tomten är tillgänglig går inte.
 
Jag kör in slupklippare på natten av denna anledning, inget som är i vägen dagtid.
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Bezt skrev:
Jag kör in slupklippare på natten av denna anledning, inget som är i vägen dagtid.
Men då kan inte krocket klubborna ligga kvar ute över natten, och krocket banan...
bägge lösningarna har sina fördelar.
 
eleson skrev:
Men då kan inte krocket klubborna ligga kvar ute över natten, och krocket banan...
bägge lösningarna har sina fördelar.
Var inte så negativ ;-)
Den klipper väl runt om den inte kan putta bort grejorna?
Eller så får den väl slumpa sig dit nästa natt?
De problemen har du även med Indegon gissar jag.
Vi som har klipparen som "kombinerad jordfräs och stubbfräs" får nog stå ut med att det inte blir lika perfekt oavsett om det är en "smart" eller "slumpartad" klippare.........
Man upptäcker många dålda hinder från ungar och hundar efter ett tag. Sådant var det bara att passera med den stora manuella klipparen. Jag skulle gissa att de flesta hinder kan vara borta på ett par år om det fortsättre så bra som det gjort än så länge här.
 
Att låta klipparen vika ner och köra över krocketgrindarna i tjock ståltråd är nog inte att rekommendera i längden. ;)
(Och vill man inte ta besväret med att ta in allt varje dag så sitter de kvar om nätterna också vilket gör att dag- eller nattklippning inte har någon betydelse)
 
Som jag ser det så är ju (iaf min och säkert många andras) tanke att köra robotklippren på natten så gräsmattan är ledig för barnens och andras aktiviteter. På kvällen när det är dags att hålla kväll får man ta en kontrollrunda och se till så att allt är inne. Sen är det ju många ggr barnen som plockar fram sina grejer och då är det deras uppgift att plocka bort det också!
 
Just nu står det även ett tält på tomten. Hur kul är det för barnen att bara få lov att tälta dagtid? ;)

Vad jag syftar på är att jag är herre över min Indego, den får finna sig i att klippa när tomten är ledig, inte tvärtom.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
M J skrev:
Just nu står det även ett tält på tomten. Hur kul är det för barnen att bara få lov att tälta dagtid? ;)

Vad jag syftar på är att jag är herre över min Indego, den får finna sig i att klippa när tomten är ledig, inte tvärtom.
Tält finns på gräsmattan här också väldigt ofta. Låt klipparen klippa månd+onsd+fre så kan barnen tält a i trädgården på helgerna. Eller så bygger du en stor sarg runt hela tältet av tryckimpregnerat trallvirke för 6kr/m så kan de ha tältet uppe hela sommaren o vintern utan att Indego störs. En sarg på t.ex 4'5m kostar max 150kr med lite skruv också.
 
Jag hade bestämt mig för en HQ305 till min 550m2 gräsmatta. Försäljaren på Gårdsman menade dock att den skulle vara tvungen att gå 24/7 för att klara det. Jag behövde en HQ308. När jag undrade över skillnaden mellan dessa så sa han att det var ett större batteri. Prisskillnaden var mer än 3000 kr så jag undrade då vad batteriet kostade. Ca 1000 kr var svaret. Leveranstid var 7-8 veckor för båda.
Jag kände inget större förtroende för den säljaren utan gick till nästa butik. Köpte Indego pga logicut och att den fanns på lager. Jag är i stort sett nöjd, men kommer att kräva uppdatering till senaste SW efter säsongens slut. Har nu SW 5.7. Min granne blev avis på min maskin och köpte en likadan. Den var definitivt fel på. Antingen knas i mjukvaran (5.8 okänd build) eller glapp i elektroniken. Gjorde aldrig klar karteringen utan for bara omkring helt ologiskt. Det är inte osannolikt att Bosch tillverkat en batch maskiner med problem och det är illa att de kommit ut på marknaden. De borde dock kalla tillbaka dessa från butik och inte låta konsumenten testa för att hitta ev fel. Bosch verkar ju ha fattat att de har problem och nekar väl ingen att rätta till felen-eller?
Någon skrev att vissa butiker slutat sälja Indego. Jag har frågat på Jula i Jönköping och Norrköping samt Bauhaus i Norrköping och de säger att de inte har hört något om det.
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
mortimer skrev:
Tält finns på gräsmattan här också väldigt ofta. Låt klipparen klippa månd+onsd+fre så kan barnen tält a i trädgården på helgerna. Eller så bygger du en stor sarg runt hela tältet av tryckimpregnerat trallvirke för 6kr/m så kan de ha tältet uppe hela sommaren o vintern utan att Indego störs. En sarg på t.ex 4'5m kostar max 150kr med lite skruv också.
Vad du säger är att jag ska anpassa mig efter klipparen istället för tvärtom. Trodde det framgick att det är just att vara slav under klipparen jag inte vill, och inte heller behöver då Indegon klipper gräsmattan när tomten är ledig. Nöj dig med det svaret, det finns ingen som helst anledning till att jag ska försämra det för mig genom att låtsas att jag har en slumpklippare som behöver gå regelbundet när finessen med Indegon är att den just inte behöver det.
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
M J skrev:
Vad du säger är att jag ska anpassa mig efter klipparen istället för tvärtom. Trodde det framgick att det är just att vara slav under klipparen jag inte vill, och inte heller behöver då Indegon klipper gräsmattan när tomten är ledig. Nöj dig med det svaret, det finns ingen som helst anledning till att jag ska försämra det för mig genom att låtsas att jag har en slumpklippare som behöver gå regelbundet när finessen med Indegon är att den just inte behöver det.
Vaddå "Nöj dig med det svaret...", tål du inte input från andra om lösningar så har du allt hamnat på fel forum!
Att Indegon inte behöver gå hela dygnet kan visst förekomma. Om du ligger och snuddar och t.om över den rekomenderade ytan på 1000m2 så kan du alldeles säkert få låta den klippa stora delar av dygnet.

Over and out for me i denna fråga
 
Eriksgatan
mortimer skrev:
Att Indegon inte behöver gå hela dygnet kan visst förekomma. Om du ligger och snuddar och t.om över den rekomenderade ytan på 1000m2 så kan du alldeles säkert få låta den klippa stora delar av dygnet.
Over and out for me i denna fråga
Sicka gubbar... :) Man har olika preferenser och de är väl rätt klara? Tack vare Indegons effektivitet kan nu robotklippare bli ett alternativ för ännu en kategori användare som t ex M J och undertecknad så att också vi kan ägna oss åt väsentligare saker än att putta gräsklippare. Och det är väl helt underbart? Tycker att M J sammanfattar den fördelen utmärkt i inlägg #3364. Den första slumpklipparen var ju MowBot som kom 1969 (backa en sida efter att ha klickat på länken för att komma till första sidan) och vars logik t ex HQ lånat rakt av) så det var på tiden att tekniken nu gjorde ett litet språng. Önskar dock att vår unge var ute och lekte mer på den 950 kvm stora gräsmattan, men han har inte vant sig ännu vid att den alltid är kortklippt och lekbar.

Den tog 8 h att klippa tidigare i autoläget men då blev det en del strängar. På 16-cm inställningen tar det nu drygt 10 h pga. att den behöver en tredje laddningstimme. Men när det är så torrt som vi nu har haft räcker det med en klippning var 4:e dag, så jag upplever inte att Indegon ockuperar gräsmattan stora delar av dygnet när man ser över hela veckan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Segepe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.