power650 skrev:
tlsv har du prövat någon ljuddämpning till karossen?
Prövade med lite gummi i infästningen men det hjälper föga, den ligger ju redan på gummikuddar original.
Dunkandet kommer mest från upphängningen till karossen, är ju en stång med fjäder på varje sida, så när den slår i neutralläge så dunkar det. Skulle fixa någon dämpning där men risken är ju att upphängningen blir stelare med följd att krocksensorerna blir trögare.
Vore fint om man kunde hitta några framhjul i gummi så blev den nog tystare, samt de hjul som nu sitter har för vassa kanter, så de fastnar mot kanter om klipparen möter kanten snett.
Har inte haft tid att prova än. Ska se om man kan sätta typ skumgummi eller nåt under karossen där bak, nåt som tar upp stötar men ändå fjädrar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
Hej på er!
Fick en liten stund över till att prova att tysta karossen.
Eftersom lyftsensorn sitter i fram och tryck sensorn i bak blev min lösning att dämpa tryck i fram och motverka lyft i bak.

Lite tejp i bakdelen.
CAM00149.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gummi i framdelen.
CAM00151.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta hjälper riktigt bra från att ta bort dunket i karossen när den åker på en ojämn gräsmatta.
 
  • Gilla
Supoman och 1 till
  • Laddar…
power650 skrev:
Hej på er!
Fick en liten stund över till att prova att tysta karossen.
Eftersom lyftsensorn sitter i fram och tryck sensorn i bak blev min lösning att dämpa tryck i fram och motverka lyft i bak. Lite tejp i bakdelen. Gummi i framdelen.
Detta hjälper riktigt bra från att ta bort dunket i karossen när den åker på en ojämn gräsmatta.
Snyggt! Vad är det för gummi du använde fram? Lite så jag tänkte i fram...men med typ skumgummi! Men det ser stabilt ut.
 
Gummit är kabelskydd som man använder när elkablar går genom vassa material.
 
Hur blev det med ljuddämpningen?
 
tlsv skrev:
Hur blev det med ljuddämpningen?
Den "mod" som är på bilderna funkar bra, skall nog höja gummina i fram någon mm.
Sen när jag får tid kommer jag klä insidan med någon "filt" för jag tycker den låter mer om man lyssnar uppifrån som ex jag sitter på min altan.
Hade en gummilist fram och det gjorde också gött när den krockade, men den gick sönder rätt snabbt så jag letar efter en tåligare sort typ robomow har.
 
power650 skrev:
Efter att satt line off så stannar den i laddstationen igen :)
Måste vara felöversatt i manualen.
Tror jag fattat det här nu:surprised:.
För att schema/areor skall funka måste den följa kanttråden, därför måste den: stå i laddstationen, placeras på kanttråden eller ha line on om den står någonstans på gräsmattan för att komma på kanttråden.

Sedan med mitt problem med att den aldrig slutade att gå när den gjort sina timmar är enkelt handhavandefel.
Om man stannar den under klippning och sedan startar den på displayen så startar man ju den i auto och då skall den ju klippa dygnet runt, så har man stoppat den manuellt så får man sätta den i laddstation och vänta på att den startar själv, tror den gör det när batteriet är fulladdat igen.
 
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
power650 skrev:
Tror jag fattat det här nu:surprised:.
För att schema/areor skall funka måste den följa kanttråden, därför måste den: stå i laddstationen, placeras på kanttråden eller ha line on om den står någonstans på gräsmattan för att komma på kanttråden.

Sedan med mitt problem med att den aldrig slutade att gå när den gjort sina timmar är enkelt handhavandefel.
Om man stannar den under klippning och sedan startar den på displayen så startar man ju den i auto och då skall den ju klippa dygnet runt, så har man stoppat den manuellt så får man sätta den i laddstation och vänta på att den startar själv, tror den gör det när batteriet är fulladdat igen.
Så är det nog, stannade min i område 2 o skickade hem den till laddstationen. Men det som hände sen efter laddning var att den gick ut till område 1 o klippte den tid som var kvar o sen tillbaks till laddning. Igår så funkade det ok med rätt område, verkar som man inte ska in o störa klipparen när den går på schema:)
 
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
power650 skrev:
Om man stannar den under klippning och sedan startar den på displayen så startar man ju den i auto och då skall den ju klippa dygnet runt, så har man stoppat den manuellt så får man sätta den i laddstation och vänta på att den startar själv, tror den gör det när batteriet är fulladdat igen.
Hm, så trodde jag att den skulle bete sig i AUTO, men det har aldrig funkat för mig. Dvs, kör jag i auto så klipper den tills den behöver ladda, men åker sedan aldrig ut igen 'av sig självt'. Möjligtvis har det hänt någon gång, men det gör det bara ännu konstigare.
 
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
Om två dagar har jag väntat 7 veckor, och lär få vänta minst en vecka till, troligen ännu mer. Något att ha i åtanke innan man beställer en.
 
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
wiad skrev:
Hm, så trodde jag att den skulle bete sig i AUTO, men det har aldrig funkat för mig. Dvs, kör jag i auto så klipper den tills den behöver ladda, men åker sedan aldrig ut igen 'av sig självt'. Möjligtvis har det hänt någon gång, men det gör det bara ännu konstigare.
Hmm, ja så gjorde min också innan jag började med olika tider/dag, finns lite att göra på mjukvarubiten.
 
  • Gilla
Supoman
  • Laddar…
Idag fick jag hem en ny drivmotor från Kina. Den kom till Sverige redan i måndags (beställt i fredags/lördags, otrolig responstid!) men pga strul med fraktbolag/tull så skickade dem den inte vidare till mig förrän i torsdags - trist, annars hade jag haft den på tisdagen och sluppit klippa mattan 'manuellt' en gång.

Att byta motorn var enkelt när man väl skruvat upp maskinen. Och nu funkar den igen! Gött, hoppas nu som sagt att förra motorn var defekt så detta inte drabbar någon annan, känns ju onödigt.

Positivt är dock min upplevelse med supporten från imover/Veikko, vilket var det jag var mest orolig över i samband med köpet därifrån. Funkade väldigt bra.
 
  • Gilla
Supoman och 2 till
  • Laddar…
Vet du vad det är för på den gamla motorn?
 
power650 skrev:
Vet du vad det är för på den gamla motorn?
nej, gjorde ett försök att skruva isär den och kolla, men det övergick mitt ringa förstånd... det är dock inget jämnt, fint motstånd när man drar runt hjulet med den gamla motorn utan det går hackigt.
 
Hej!

Jag har varit och hämtat min klippare nu hos Veiko en mycket trevlig och hjälpsam man. Jag måste nog få lite hjälp med hur laddstation och tråd ska dras. Se bilden, inte skalenlig. Jag hade tänkt placera laddstationen på gaveln av friggeboden enligt bild men den måste nog vridas om det ens går då? Och köpa ett tak från Jula och skruva på väggen http://www.jula.se/entretak-716028. Går det att ha laddstationen på gaveln på friggeboden och hur blir det med begränsningskabeln då?

Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tlsv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.