Drar ihop sig för elen i huset. Funderade på att dela upp anl på flera jfb men hur många är vettigt?

En för uttag utomhus samt en pumpbrun för dagvatten.

En för driften (värme och ventilation)

En för kyl och frys (psa?)

En för övriga elen

Ev en för husautomation

4 alt 5 st totalt. Synpunkter?

/Mattias
 
Skippa jfb på panna/uppvärmning/cirkpumpar.

Kyl och frys samt någon belysning i hall eller likn. Annars märker du inte att kylen har dött.
 
el_richard skrev:
Skippa jfb på panna/uppvärmning/cirkpumpar.

Kyl och frys samt någon belysning i hall eller likn. Annars märker du inte att kylen har dött.
När det gäller JFB på värmeanläggning bör man följa tillverkarens rekommendation.
Det allra vanligaste i nya hus idag bör vara frånluftsvärmepump och de vill ofta ha en egen JFB.
Samt att enl boverket så skall man ha en elmätare för enbart värmeanläggningen.
 
Till TS:
Sätt så många jordfelsbrytare av god kvalitet du tycker att du har råd med.
 
EyEr0n skrev:
Till TS:
Sätt så många jordfelsbrytare av god kvalitet du tycker att du har råd med.
Va? Varför i allsin dar då?
 
  1. Värme utanför JFB
  2. JFB 1 för div uttag samt belysning inomhus
  3. JFB 2 för div uttag samt belysning utomhus

Beror väl lite på hur stort det är också.
 
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Va? Varför i allsin dar då?
Det håller nere arbetslösheten i länder där man tillverkar JFB. ;)


TS, själv har jag satt två st JFB i vårt nybyggda hus.
En för elen utomhus (1 grupp på en fas) samt tvättmaskin och TT fick också samsas på denna JFB (på de två andra faserna).
Frånluftsvärmepumpen är utanför JFB (enligt tillverkarens inkopplingsinstruktion)
Och sen är resten av huset på den andra JFB'n.

Så jag ger därmed det receptet till dig. :)
 
Mikael_L skrev:
Det håller nere arbetslösheten i länder där man tillverkar JFB. ;)
Kina?! Sist jag var där så såg det ut som om de hade jobb. Det såg inte ut som om de nödvändigtvis tjänade några pengar, men jobba gjorde de...
 
Efter att ha funderat lite så blir det nästan som jag tänkt från början. Skippar den till hemautomationen och satsar på batteribackup till den ist och på så sätt så kan jag få larm via sms om någon jfb löser.
Har ingen värmekälla i huset, dock ftx-ventilation och div pumpar.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Va? Varför i allsin dar då?
Varför inte?
Drömsenariot hade ju varit en central med bara PSA men det blir ju ganska dyrt.
 
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
EyEr0n skrev:
Varför inte?
Drömsenariot hade ju varit en central med bara PSA men det blir ju ganska dyrt.
Visst. Men det är om man går i gräns. Därmed inte sagt att mer är bättre innan man kommit dit. Jag kan t ex inte se några fördelar med 8 JFBer om man har 35 grupper. Och det var ju var som föreslogs, "så många du har råd med"...
 
Jag har en jfb för hela huset och en för garaget. Det räcker!
 
Att lägga just uttag utomhus och pumpbrunn på samma känns riskabelt. Anledningen till att uttag utomhus ofta har en egen är att det vid fuktig väderlek händer att ex en inkopplad förlängningssladd kan lösa jordfelsbrytaren. Just vi kraftig fukt (ösregn) är ju pumpbrunnen viktig.

Har också en för huset, en för garaget men skulle gärna haft en för utomhus.
 
Mellanbarn skrev:
Just vi kraftig fukt (ösregn) är ju pumpbrunnen viktig.
Och då är det bra att det ligger något annat på den gruppen så att man har en chans att märka om den löst ut...

Jag har en på hela huset, både ute och inne, och det har inte varit några problem. Nu har jag iofs en tvåpolig brytare på bla trädgårdsbelysningen så att det skall gå att skilja bort fas och nolla om det skulle bli problem mitt i natten någon gång, men hittills har det inte hänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.