Skulle där inkommande vatten sitter ha någon lösning som tar bort en del kalk ifrån vattnet.
Det är inga extrema nivåer utan mer för att slippa avlagringar på duschväggar i samma utsträckning .t.ex.

Jag har inkommande vatten via garaget så jag kan antingen där sätta någon pryl som löser detta där eller så finns det ett mycket mindre utrymme ca 40cm x 40cm x40cm i huset där kanske något går att klämma in. Gärna på inkommande 32mm PEM slang.

Skulle vara bra att från garaget ta bevattningsvatten och bara ha kalkborttagning i huset.

Vad använder ni och hur funkar det?
 
Redigerat:
Det enda som fungerar riktigt bra är ett avhärdningsfilter med jonbytningsmassa som regenereras med hjälp av vanligt salt. Det finns en mängd olika fabrikat lite olika "automatik" men som vanligt kan man i stort säga att dom dyrare är bättre än dom billiga.
 
Y
Mina långt-ifrån-professionella-tankar-om-detta

Jag har såndär "billig" för 13tusen, serut som stor dykartub i plast. Sen en fyrkantig låda intill med salt som jag överfyller med 2½ säckar salt i månaden eller något i den stilen. Sen renspolar den sig själv var 3e dag tror jag.

I efterhand har jag gnytt lite över mitt system och en kunnig filur här anade att mitt system var underdimensionerat och att hade jag haft ett dyrare så hade dels vattnet blivit bättre sen hade den inte behövt renspola så mycket = förbrukar mindre salt. (en säck = 98kr = 2352kr om året)

Fast och andra sidan kostar dyra filter typ 20-30tusen istället så hade nog tvekat ändå om det vore inköp idag.

Sen gör det inte sådär jättemycket ifall ditt renade vatten även går till trådgården. Jag märker inga större förändringar även när 40 kossor vattnas under sommaren. Men och andra sidan är det ju inte svårt att sätta en koppling före filtret. Tror det rentav ingår i dom flesta paketen man köper.
 
ullberg
Jag har ett filter (avhärdningsfilter så för kalk) som vad det låter som är snäppet mer avancerat än Yrrols, och med det menar jag snålare med avseende på mängd vatten och salt som går åt.

Jag har bara haft det i tre månader men är över måttan nöjd och hittills är jag fortfarande inne på första säcken salt, så det tycks vara betydligt snålare när det gäller saltet (det var också en av de huvudsakliga sales-pitcharna från säljaren, kul att det verkar vara sant)

Jag förberedde för avtappning innan filter för "trädgårdsbruk" men som det är just nu använder jag renat vatten för utomhusbruk också.

Vet du att det bara är kalk som du har problem med? om du postar ett vattenprov finns det chans att du får lite tips från de som kan bättre, så gjorde jag i min tråd: http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/210789-rena-vatten-primart-mangan.html

/U
 
Mikael_L
Jag har hört att man även bör ha vattnet till köket o-avhärdat, då man annars får i sig mer salt än vad som är bra för kroppen och hälsan.

Hört av en polare som har avhärdare och kopplat just så. Men det kanske beror på modell?
 
Y
Fast saltet är ju för att få balans tänker jag. Man kan finjustera sitt filter hur mycket det ska blandas..
Däremot, när man kör diskmaskinen och köper fina tabletter så är det avhärdningssalt i tabletterna också och då kan det ju bli som dubbeldos och ge fläckar på bestick. Jag löser det genom att setill att öppna luckan tidigt så det lufttorkar. Står disken någon dag med stängd lucka kan ikeabesticken fläckas.
 
Man får INTE nått salt i vattnet, det används bara under tiden man regenererar filtret och det spolas ut i avloppet. Så påstår någon att vattnet innehåller mer salt med en avhärdare så vet vederbörande inte vad h*n pratar om. Det finns INGEN anledning att koppla förbi nått vatten till köket, men man sätter med fördel en kran/tappställe före avhärdaren som man kan använda till tex bevattning. Kalkhalten (hårdheten) ställer man in på filtret så att vattnet som man använder i huset blir lagom hårt.
 
Mikael_L
elmont skrev:
Man får INTE nått salt i vattnet, det används bara under tiden man regenererar filtret och det spolas ut i avloppet. Så påstår någon att vattnet innehåller mer salt med en avhärdare så vet vederbörande inte vad h*n pratar om. Det finns INGEN anledning att koppla förbi nått vatten till köket, men man sätter med fördel en kran/tappställe före avhärdaren som man kan använda till tex bevattning. Kalkhalten (hårdheten) ställer man in på filtret så att vattnet som man använder i huset blir lagom hårt.
OK.
Jag ska ställa min kompis mot väggen. :)
Han brukar dessutom vara rätt påläst om det mesta, så det här ska bli intressant. ;)

Jag återkommer, troligen på denna sida om nyår. :surprised:
 
Mikael_L skrev:
Jag har hört att man även bör ha vattnet till köket o-avhärdat, då man annars får i sig mer salt än vad som är bra för kroppen och hälsan.

Hört av en polare som har avhärdare och kopplat just så. Men det kanske beror på modell?
Att man tillför salt är till viss del sant.
Det man gör för att avhärda ett vatten är att man byter kalcium mot natrium, enkel förklaring är att kalcium är kalk och natrium är salt. Detta är dock väldigt små mängder. Av det saltet som man häller i salttanken så används en bara en ytterst liten del till att "ladda om" massan, resten går ut i avloppet.
Så vad det gäller saltbalansen i kroppen är det absolut inget att oroa sig för.

Det är nog det elmont ville förklara utan att krångla till det. :)
 
Då låter det som att köra med modell dykartub i garaget där inkommande vatten är verkar smartast. Gott om utrymme där.

Så här ser min analys ut
16h386.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Detta märke kan jag köpa till bra pris

[h=1]MIDI-C MjukvattenfilterKapacitet: 25-40 l/minSaltförråd: 75 kgMått ...[/h]

MIDI-C-MjukvattenfilterKapacitet:-25-40-l-minSaltforrad:-75-kgMatt-.-id9600-w250.jpg
MIDI-C Mjukvattenfilter
Kapacitet: 25-40 l/min
Saltförråd: 75 kg
Mått (BxDxH): 310x450x1190 mm
Ansl. vatten: R20 utv.gg.
Ansl. avlopp: R15 utv.gg.
By-Pass ingår ej.
MIDI-CV
vattenstyrt mjukvattenfilter,
övrigt lika som MIDI-C.
 
Här är det värt att kolla på ekonomin långsiktigt.
Singeltuber tar väldigt mycket vatten och salt. Detta pga. Att filtret backspolar på tid. Det gör att du inte använder 100% av massan men du måste alltid backspola 100%.
Finns dubbelverkande filter som backspolar på flöde och använder 100% av massan.
Finns många andra fördelar också som ex. Att den renar vattnet innan vattnet kommer in i dom rörliga delarna och går helt utan ström.
En singeltub i snitt drar 150-250liter vatten vid backspolning samt 2-4kg salt.
Dubbelverkande filter drar ca 15-20liter vatten vid backspolning och endast 0,3-0,5 kg salt. Bra för plånboken och bra för vår miljö. Bara det kan vara värt några extra kronor.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Redigerat:
mogge_73 skrev:
Här är det värt att kolla på ekonomin långsiktigt.
Singeltuber tar väldigt mycket vatten och salt. Detta pga. Att filtret backspolar på tid. Det gör att du inte använder 100% av massan men du måste alltid backspola 100%.
Finns dubbelverkande filter som backspolar på flöde och använder 100% av massan.
Finns många andra fördelar också som ex. Att den renar vattnet innan vattnet kommer in i dom rörliga delarna och går helt utan ström.
En singeltub i snitt drar 150-250liter vatten vid backspolning samt 2-4kg salt.
Dubbelverkande filter drar ca 15-20liter vatten vid backspolning och endast 0,3-0,5 kg salt. Bra för plånboken och bra för vår miljö. Bara det kan vara värt några extra kronor.
Med vänlig hälsning, Morgan
Bra tips.
Blir ju mycket pengar på många år av användande så att lägga pengar från början istället låter vettigt.
Är det några modeller du kan tipsa om?
 
Det får jag dessvärre inte göra här. Men det finns ett par på marknaden.
 
ullberg
Jag som enbart är konsument i detta sammanhang kan dock rapportera att jag är väldigt nöjd med det twintec s3 (har även ett annat handelsnamn i sverige) som jag köpte för några månader sedan, det är just ett sånt avhärdningsfilter* med dubbeltankar som förbrukar väldigt lite salt och vatten (om man jämför med de rapporterande 2,5 säckarna per månad så ligger jag på mindre än 1/3 säck per månad, kanske snarare 0,25 säck per mån, gissar dock att det kanske behöver backspolas lite olika ofta beroende på hur mycket kalk man har, så om mitt och yrrols vatten är direkt jämförbara vet jag inte).

Enda problemet jag haft är att jag för någon vecka sedan fick ut lite saltvatten i kranvattnet, men det försvann efter några minuter, när jag kollade hade "avloppsslangen" till backspolningen halkat lite snett så kanske var det tillfälligt stopp i den.

Jag har inte så mycket erfarenhet av andra filter men min granne har en enkeltub för sitt kalkoroblem (typ en sån som yrrol gissar jag) och även han ligger på en betydligt högre förbrukning

Jag tittade också på ett kinetico (mach 2020 tror jag det hette), vilket jag också tror är ett väldigt bra filter, dock är S3:an en vidareutveckling gjord av en tidigare kineticoförsäljare, så jag hoppas det är lite vassare, kolla youtube för ett par riktigt härliga retroklipp som jämför dessa...

/U

* dessutom "överanvänder" jag mitt filter till lite mangan jag hade också, se min tråd, vilket funkar utmärkt.
 
ullberg skrev:
Jag som enbart är konsument i detta sammanhang kan dock rapportera att jag är väldigt nöjd med det twintec s3 (har även ett annat handelsnamn i sverige) som jag köpte för några månader sedan, det är just ett sånt avhärdningsfilter* med dubbeltankar som förbrukar väldigt lite salt och vatten (om man jämför med de rapporterande 2,5 säckarna per månad så ligger jag på mindre än 1/3 säck per månad, kanske snarare 0,25 säck per mån, gissar dock att det kanske behöver backspolas lite olika ofta beroende på hur mycket kalk man har, så om mitt och yrrols vatten är direkt jämförbara vet jag inte).

Enda problemet jag haft är att jag för någon vecka sedan fick ut lite saltvatten i kranvattnet, men det försvann efter några minuter, när jag kollade hade "avloppsslangen" till backspolningen halkat lite snett så kanske var det tillfälligt stopp i den.

Jag har inte så mycket erfarenhet av andra filter men min granne har en enkeltub för sitt kalkoroblem (typ en sån som yrrol gissar jag) och även han ligger på en betydligt högre förbrukning

Jag tittade också på ett kinetico (mach 2020 tror jag det hette), vilket jag också tror är ett väldigt bra filter, dock är S3:an en vidareutveckling gjord av en tidigare kineticoförsäljare, så jag hoppas det är lite vassare, kolla youtube för ett par riktigt härliga retroklipp som jämför dessa...

/U

* dessutom "överanvänder" jag mitt filter till lite mangan jag hade också, se min tråd, vilket funkar utmärkt.
Tack. Vad finns det för svenska motsvarigheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.