TA SIG HEM FÖR ATT LADDA.
Är det någon som förstått om det finns någon logik i transporterna?
När klipparen går mellan sina ytor så verkar den ibland ha rätt så bra precision över långa sträckor.
Nu var jag just ute och vattnade grönsaker när klipparen hade gått länge så att det var dags att gå hem. Den var uppskattningsvis 30% av sträckan räknat från baksidan när den drog sig ut mot tråden för at följa den resterande 70% hem till laddaren. Den kom en bra bit men jag gissar på att det var ca 50 meter kvar när den beslutade att batteriet var tomt och släppte huvudrelät. När den stängt av sig på det sättet är det inget som funkar, varken display sensorer eller larm. Man kan alltså bära hem den och stoppa den i laddaren utan att slå någon kod när den ska igång. Detta händer inte ofta utan kanske var tionde gång. Det är kanske det de som åkt på semester också har erfarit?
Det hade varit intressant att få se in i programmerarnas funktionsbeskrivning för att veta hur de har tänkt. Är det stora begränsningar i CPU och minne som begränsar logiken kanske?
Nu har jag ju inte köpt klipparen för att vara "open source" för då hade jag byggt själv, men förväntan när man tittat på reklamen som funnits något år på tuben indikerar ju något betydligt mycket smartare än det jag har upplevt. Bosch var också ett namn som jag förknippade med kvalitet i både mekanik och function. Frågan är om Bosch har hyrt in alldeles fel folk I stället för att sköta projektet i egen regi.
 
  • Gilla
Martinbj och 1 till
  • Laddar…
Det är helt tydligt att splinsen i hjulet är konstruerat för att ge med sig om belastningen blir för stor. Om man velat ha ett starkare splines så hade man gjort väggarna tjockare eller splinset helt solitt. Gjutverktyget är gjort så att det enkelt går att öka på väggtjockleken (t ex om signaler från marknaden visar att det är för klent). Skulle vilja påstå att den som konstruerat detta kan sin sak. Fasthållningen av hjulet är väl dock inte helt genomtänkt. Ett tips tifigare i forumet är att kolla skruvarna och sätt på extra gängsäkring.
 
  • Gilla
rcjofo
  • Laddar…
Har börjat installera min Indego efter att ha legat i garaget i 2 månader.m Har helt enkelt inte vågat installera den innan med tanke på alla eventuella problem som kan uppkomma. Känns som att den kan orsaka mer tid och problem än vad jag haft med min vanliga gräsklippare. Nu fanns dock inget val eftersom "öppet köp" tiden passerat.

Köpte min på Cheapy och jag ringe deras kundtjänst och frågade om Indego och där svarade de att de inte slutat sälja den på grund av alla problem med klipparen utan att det berodde på att de fått 2012 års maskiner levererade nu i år. Känns väll kanske inte som hela sanningen. Jag bytte dock min efter någon vecka på grund av denna anledning.

Jag lever fortfarande på hoppet att Bosch tar sitt ansvar och fortsätter utveckla klipparen och att man får mjukvara och delar utbytta. Som det känns nu så finns kanske risk att de lägger ner modellen efter alla problem, dock bara ren spekulation. De måste ha det väldigt tufft med att få återförsäljare av klipparen efter alla problem. HB, Cheapy och eventuellt Jula har ju slutat sälja den. De har skaffat sig en enorm uppförsbacke som kommer ta tid att ta sig upp för.

Hur nära innerhörn respektive ytterhörn med hinder har ni kunnat lägga begränsningstråden. Jag skulle behöva lägga den max 33 cm ifrån på några ställen (altan) för att slippa trimma. Övriga ställen utan hinder har jag lagt den 30 cm ifrån

Men som sagt, jag lever på hoppet.
 
Eriksgatan
hc77 skrev:
Hur nära innerhörn respektive ytterhörn med hinder har ni kunnat lägga begränsningstråden. Jag skulle behöva lägga den max 33 cm ifrån på några ställen (altan) för att slippa trimma. Övriga ställen utan hinder har jag lagt den 30 cm ifrån.
De avstånd du föreslår kommer att fungera. Du kommer ändå att behöva trimma även om du så lägger den 25 cm ifrån, så du vinner inte mycket trimningstid på att ha 2 cm mer eller mindre bredd att trimma. 28 cm på längre raksträckor är minimum mot hårda kanter annars skrapar den i, men har du något mjukt utanför gräskanten eller lägre höjd som t ex vid nedsänkta rabatter med stålkant i höjd med gräskanten, kan du gå ända ned mot 20 cm bara inte framhjulen trillar över. Ibland händer det att klipparen gör en vändning åt fel hål när den klipper parallellt med sned vinkel och parallellförflyttningen så småningom kommer till ett innerhörn. Där kan det då hända att klipparen kommer lite väl långt utanför kanttråden. Så se gärna till att du har de stipulerade 35 centimetrarna de första 75-100 centimeter från innerhörnet innan du minskar ned på ytterkantavståndet.

Vad jag vill föreslå utöver rekommenderade avstånd är att du runt punktformade hinder som t ex träd (smalare träd upp till 25 cm diameter) lägger tråden 40 cm ut ifrån stammen. Anledningen är att klipparen med endast 35 cm ibland drar emot stammen med vänster bakhjul i den vaggande gång runt stammen som klipparen gör. Vänsterhjulet fastnar då men högerhjulet drar loss klipparen igen pga. vaggningen. Det medför visserligen att vänsterhjulets klippmotor drar åt hjulskruven hårdare snarare än att den lossnar, men det är ändå onödigt att klipparen juckar med hjulskruven om den nu förhoppningsvis sitter bra från början med sin gänglåsning. Dessutom skrapas trädstammen. Ytterhörn på 90 grader, t ex runt en friggebod bör också minst ha 35 cm, jag har tvingats flytta ut till 37 cm för att den säkert skall gå fri där. Det är alltid lättare att minska några cm i efterhand utan att behöva skarva än att öka avståndet. Man kan peta ned några cm och vända tråden i ett hål om det endast är några cm, eller lägga en vändande "spik" inåt klippytan om det är längre trådstycken.
 
Eriksgatan skrev:
De avstånd du föreslår kommer att fungera. Du kommer ändå att behöva trimma även om du så lägger den 25 cm ifrån, så du vinner inte mycket trimningstid på att ha 2 cm mer eller mindre bredd att trimma. 28 cm på längre raksträckor är minimum mot hårda kanter annars skrapar den i, men har du något mjukt utanför gräskanten eller lägre höjd som t ex vid nedsänkta rabatter med stålkant i höjd med gräskanten, kan du gå ända ned mot 20 cm bara inte framhjulen trillar över. Ibland händer det att klipparen gör en vändning åt fel hål när den klipper parallellt med sned vinkel och parallellförflyttningen så småningom kommer till ett innerhörn. Där kan det då hända att klipparen kommer lite väl långt utanför kanttråden. Så se gärna till att du har de stipulerade 35 centimetrarna de första 75-100 centimeter från innerhörnet innan du minskar ned på ytterkantavståndet.

Vad jag vill föreslå utöver rekommenderade avstånd är att du runt punktformade hinder som t ex träd (smalare träd upp till 25 cm diameter) lägger tråden 40 cm ut ifrån stammen. Anledningen är att klipparen med endast 35 cm ibland drar emot stammen med vänster bakhjul i den vaggande gång runt stammen som klipparen gör. Vänsterhjulet fastnar då men högerhjulet drar loss klipparen igen pga. vaggningen. Det medför visserligen att vänsterhjulets klippmotor drar åt hjulskruven hårdare snarare än att den lossnar, men det är ändå onödigt att klipparen juckar med hjulskruven om den nu förhoppningsvis sitter bra från början med sin gänglåsning. Dessutom skrapas trädstammen. Ytterhörn på 90 grader, t ex runt en friggebod bör också minst ha 35 cm, jag har tvingats flytta ut till 37 cm för att den säkert skall gå fri där. Det är alltid lättare att minska några cm i efterhand utan att behöva skarva än att öka avståndet. Man kan peta ned några cm och vända tråden i ett hål om det endast är några cm, eller lägga en vändande "spik" inåt klippytan om det är längre trådstycken.
Tack för ett mycket utförligt svar.

Ett förtydligande. Runt fasta hinder har jag marksten på 20 cm därav frågan gällande 33 cm (33 minus klippbreddens radie på 13 cm=20 cm). Vid övriga kanter har/skall jag lagt marksten med bred 14 cm men där finns det plats för karossen att gå över rabattkanten eftersom där är det inga håda hinder.

Gällande de inner- respektive ytterhörn vid fasta hinder som min fråga gällde så är dessa på 90 grader och då bör jag alltså ha minst 35 cm, gärna mer för att det skall fungera? Dessa är runt altan och lekstuga.

Hur mycket plats kräver själva hjulen för att klara 90 graders svängar? Har runt garageuppfarten stående kansten där höjdskillnaden är några centimeter mot gräskanten dvs gräset ligger lite högre än asfalten. Här har jag redan dragit det med 30 cm marginal eftersom där finns plats för karossen att gå ut över kanten men finns det risk att hjulen också går över kanten med 30 cm?
 
Då är jag åter tillbaka från semestern, borta bra men hemma bäst.
En av de stora anledningarna till att man köper sig en robot tror jag är för många just att den ska sköta gräsklippningen när man är borta. Och vad händer när man är borta!?! Jo, mina gissningar om trasig bakhjul besannas. Kommer hem o möts av att klipparen står och snurrar runt sin egna axel mitt ute i gräsmattan.

Såhär ser det ut i mitt fall med höger bakhjul:
20130715_140602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Videoklipp på hur hjulet glappar/vobblar: http://www.youtube.com/watch?v=Z-EYVO2hr4E&feature=youtu.be.

Sen diskuterade jag och Eriksgatan (? tror jag det var) garantin hos Hornbach. Här nedan är de garantivillkor som jag fått av HB.

"Hej.

Stämmer helt och hållet.

Med vänlig hälsning
************************************************************************
Trädgårdsavdelningen
Hornbach Bygg & Trädgårdsmarknad
Vassvägen 10
232 91 Arlöv
Tel.Zoo avd. 040-536357
Tel.Växter 040-536356
Tel.Maskiner 040-536355
Fax. 040-536333-----XXX <XXX@gmail.com> schrieb: -----
An: 771 Warenbereich5 <tradgard-malmo@hornbach.com>
Von: XXX <XXX@gmail.com>
Datum: 19.04.2013 08:48AM
Betreff: Re: SV: Antwort: Re: Re: SV: Antwort: Re: SV: Bosch indego
Okej. Det är ju helt perfekt och ett plus i kanten.
Men det är 2 års garanti mot Bosch från den dagen jag hämtar klipparen hos er och därefter ytterligare 3 år från Hornbach ?
Hämtar jag den 18:e maj 2013 så har jag garanti mot Bosch t.om 18:e maj 2015 och därefter hos Hornbach till 18:e maj 2018 ?

Med vänlig hälsning
XXX"

Är det någon som mätt upp ljudnivån på brölandet med dB mätare och kan dela med sig av den siffran ? Tänkte gnälla på Bosch/HB i dagarna när jag ändå lämnar in min på "sjukvård". Ni andra som haft fenomenet med trasigt hjul, byter de klipparen ?

Sen såg jag samtidigt också att chassiestödet som sitter mot hjulmotorn på resp. sida som diskuterats nu i slutet; att den även var borta på höger sida. Vill minnas att den trasiga delen låg i lådan förra gången jag var hos HB
 
Redigerat:
Tyk1 skrev:
Jag har bara ett varvtals läge på min 4200 rpm 5,7:a som det verkar som, har aldrig hört något annat vartal.
jag kan fortfarande höra att den kör på samma varvtal, men nu låter det betydligt mindre.:rolleyes:
Min klippare kom levererad med 5.7. Då upplevde jag bara ett varvtal. Pga problem med kartering så skickade jag den på service och fick senaste utgåvan av 5.8. Då fanns det två tydliga lägen/varvtal. Ett normalläge som jag upplever som tystare än den nivå som var på 5.7, men även ett "trimmerläge" (refererande till ljudet) som gick igång vid högre gräs. Inget roligt ljud men samtidigt har jag inte haft några problem när den har haft detta läge (för det var främst när den skulle beta av mossan tidigare på sommaren). Den hade då även lite problem med att "varva ner", dvs det krävde ibland att den påbörjade ny tur för att gå ner i normalläge igen. Dock har jag faktiskt observerat på senare tid att den tillfälligt har gått upp i trimmerläge under en kort stund, dvs inte under hela åkturen....
 
Har ni läst denna "recension"? :)
http://prylkoll.se/recension-av-bosch-indego-robotgrasklippare/

Här har vi visst en som tycker att Indego är tyst. Även om det på min klippare är drivningen som skapar mest ljud så tycker jag ändå att Indegon jämfört med de flesta klippare är "ocharmigt" högljudd då den låter som en radiobil. Samtidigt inte något jätteproblem (jag stör mig mer än mina grannar).
 
  • Gilla
M J och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som mätt upp ljudnivån på sin klippare när den brölar och kan dela med sig den siffran ?
 
mortimer skrev:
Är det någon som mätt upp ljudnivån på sin klippare när den brölar och kan dela med sig den siffran ?
Jag ska försöka komma ihåg att göra det nästa gång den brölar...
 
Dr Ost skrev:
Har ni läst denna "recension"? :)
[länk]

Här har vi visst en som tycker att Indego är tyst. Även om det på min klippare är drivningen som skapar mest ljud så tycker jag ändå att Indegon jämfört med de flesta klippare är "ocharmigt" högljudd då den låter som en radiobil. Samtidigt inte något jätteproblem (jag stör mig mer än mina grannar).
Den testen var jo relativt overfladisk.Testen begrenset seg til to kjøringer på et område på 200kvm og ikke et eneste gressstrå var langt nok til å nå opp til knivene. Det er ennå ingen som har opplevd at at hjulene faller av allerede før deres nye klipper har møtt gress?
 
Känns som denna tråden börjar "svalna" lite .... börjar alla få rätt på sina Indegosar ?
 
Eriksgatan
mortimer skrev:
Känns som denna tråden börjar "svalna" lite .... börjar alla få rätt på sina Indegosar ?
Njöt precis av fågelsången tills ditt inlägg kom... :)
Det var likadant förra sommaren när alla bara satt förväntansfullt och drömde om den bekymmersfria tillvaro som skulle infinna sig efter de utlovade julileveranserna... :wow:
 
  • Gilla
Granfot
  • Laddar…
Ny här.

Någon som vet vad som gäller med garantin om klipparen rymmer utanför begränsningstråden och blir överkörd av en bil, eller som I mitt fall, kör ner och drunknar I en bäck?
 
Riviera1 skrev:
Ny här.

Någon som vet vad som gäller med garantin om klipparen rymmer utanför begränsningstråden och blir överkörd av en bil, eller som I mitt fall, kör ner och drunknar I en bäck?
Du driver med oss väl ?! :confused:

Har inget direkt svar. Den är IPX1 klassad men det innebär ju inte att den kan simma. Samtidigt ska det ju i min värld inte kunna hända att den rymmer; utan isåfall är det ett produktfel. Någon annan får fylla in om vad som bör gälla....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.