Nu har jag äntligen hittat en intressant kombo-produkt ett FTX med värmepump i samma enhet!

Det verkar som det finska "Enervent" har tagit fram FTX-aggregat som har integrerade LLVP:s, verkar alltså vara en kombination av energiåtervinning och värmepump, dvs. en roterande värmeväxlare och en inverterstyrd luft/luft värmepump med en separat utedel.

Någon som har erfarenhet om detta? Kostnads info?
Skulle denna lösning kunna fylla större delen av värmebehovet i ett välisolerat hus?

http://www.enervent.fi/product_line.asp?menuid=20186&langid=2&countryid=200
 
Har haft tidigare en till/frånluft värmepump CTC Master 103-9R med en COP faktor på 1:2 (från 1992). Verkningsgraden på en FTX är rätt bra så jag ser det ganska meningslöst att koppla på ytterligare ett aggregat efteråt. Kanske man ska titta på en högeffektiv frånluft värmepump med tillsats med någon tillluft som man kan värma upp. Tja. Håller nu på att koppla in frikyla via mitt FTX aggregat. Funkar fint men jag måste få till styrningen nu....
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Hej priset ca 50 tusen och uppåt för aggregat. Väntar på offert.
 
halvproffset skrev:
Hej priset ca 50 tusen och uppåt för aggregat. Väntar på offert.
OK, har ni ett nybygge på G eller ska ni konvertera ett befintligt hus?
 
Mikael_L
fredrikru skrev:
Har haft tidigare en till/frånluft värmepump CTC Master 103-9R med en COP faktor på 1:2 (från 1992). Verkningsgraden på en FTX är rätt bra så jag ser det ganska meningslöst att koppla på ytterligare ett aggregat efteråt.
Håller med. Fast på sommarhalvåret kommer man åtminstone kunna tillverka tappvarmvatten billigare. ;)

Kanske man ska titta på en högeffektiv frånluft värmepump med tillsats med någon tillluft som man kan värma upp. Tja. Håller nu på att koppla in frikyla via mitt FTX aggregat. Funkar fint men jag måste få till styrningen nu....
Ja det finns väl någon modul att komplettera med?
Eller är det bara till berg och jordvärmepumpar det finns frånluftsmodul?
 
Byte av befintligt bacho minimaster
 
Frikyla via FTX-aggregat låter vanskligt.
Håll koll på daggpunktsavståndet/isolera så att du inte får kondensvatten på fel ställen.
 
fredrikru skrev:
Verkningsgraden på en FTX är rätt bra så jag ser det ganska meningslöst att koppla på ytterligare ett aggregat efteråt. Kanske man ska titta på en högeffektiv frånluft värmepump med tillsats med någon tillluft som man kan värma upp.
Vet inte riktigt om jag hänger med... Vi diskuterar väl kompletterande uppvärmning till direktel? Enervents aggregat tillför ju värme efter växlaren och höjer tempen på tilluften. Ett FTX kan även ta till vara på den svala sommarnattsluften utan värmeväxling så man behöver nog inte köra LLVPn som AC.
Om ni har hakar upp er på en helhetslöning så finns varmvattenberedare med integrerad värmepump att tillgå på marknaden, så varför satsar man idag på en dyrare frånluftsvärmepump, installationskostnaderna kan ju dra iväg om man konverterar till vattenburet...
 
M
Ett FTX-system är väl enbart ventilation i normalfallet - inte en värmekälla. FTX minskar energiförlusten orsakad av ventilationen. Någon här på Byggahus sa att normal aktiv ventilation kan stå för upp till 30% av husets energiförlust. Det är den förlusten som FTX-systemet återvinner med 80-90%. Det omvända borde också gälla, dvs att det max går att förse huset med 30% av kyla/uppvärmning oavsett vilken värmekälla du kopplar in i FTX-systemet. Anledningen var sagt att energimängden som luften klarar av att transportera vid normala luftflöden helt enkelt är för låg. Det borde gå att räkna på hyffsat lätt (luftflöde*temperaturdifferens*luftens energimängd).

Jag vet iaf att med vår vanliga LLVP så behövs ett rejält luftflöde för att kyla eller värma ett rum när det är riktigt varmt eller kallt ute.
 
matsa79
I många passivhus värms husen via ventilationen. Om ert hus är välisolerat och har ett litet behov av tillskottsvärme kan ni kolla upp Genvex Combi 185. Jag har den pannan i mitt passivhus och då värmer jag hela huset med ventilationen. På ett år gjorde pannan slut på 3160 kWh och då är det värme varmvatten och ventilation i ett hus som är på 192 kvm.
 
  • Gilla
Praud
  • Laddar…
Det låter som otroligt låga energikostnader med Genvex Combi 185... Sökte efter info men blev inte klok, är det ett FTX-aggregat eller en frånluftvärmepump? kompatibelt med FTX-ventilation?
Man kan ju undra vilka egenskaper som gör nyare "passivhus" unika? Är det framförallt uppvärmningstekniken?

Vi har en trävilla från -1996, 40 cm isolerad yttervägg, tilläggsisolerad vind nu 45 cm, tätt klimatskal, FTX-ventilation och treglasfönster. Till uppvärmning går det åt ca 8000-9000 kWh/år med direktel, värmer varmvattnet med en värmepumpsberedare, Indol 190 (installerad feb 2013)
Vi behöver göra någon typ av investering, men utesluter gärna traditionell LLVP och måste även byta ut FTX-aggregatet då det är av korsväxlartyp, det har också en del missljud på höga varvtal och sägs att det endast har ca 50-60% verkningsgrad.
Så då borde en uppvärmning via ventilationen vara optimal under större delen av året, man kan behålla elelement i strategiska rum och stötta med eldning i spiskasett vid extremt låga temperaturer.
 
matsa79
Genvexen fungerar som om man har kombinerat ett ftx-aggregat med en flvp. Det man ska veta innan man köper den är att den ger runt 1,5kw så den klara inte av att värma ett hus med stort vätmebehov. Man kan nog få samma funktionalitet om man har ett ftx-aggregat och sen kopplar in en flvp på den utgående luften från ftx-aggregatet. Men det blir då dyrare. Innan jag köpte denna panna så pratade jag med fler tillverkare men de flesta sa samma sakm de kan fixa samma funktionalitet men det blir dyrare. Vad jag kunde hitta så finns det inte så många pannor som har den funktionaliteten som jag ville ha.
 
M
Vid 1.5kw, hur mycket drar den då? Eller vilket COP har den?
 
matsa79
Det är två fläktar i den och de drar tillsammans 140W om de går för fullt (jag har mina på 65-80%) och kompressorn drar ca 400W så totalt drar pannan 500W när den värmer.
 
Enl Enervent aggregat "Pandion eco EDX-E click" (FTX med LLVP-eftervärmare) skulle kunna passa vårt hus,ger den tillhörande kompressor en uppvärmningseffekt mellan 1,8-2,6 kW (med matning 320-1180W) vid flödena 80-140 l/s, se diagram
Enervent EDX.png
 
  • Gilla
matsa79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.