Härligt att allt gick bra. Lycka till med monteringen, det är "bit av kaka".
 
Är det någon som vet hur bredden är på profilerna till Hörmanns portar. De finns i S, M och L. Eftersom vi vill ha decograin i ekimitation så verkar man bara kunna beställa M-profil.

Min fråga är om bredden (alltså höjden på varje sektion) är fast eller anpassas till hur hög porten är? Vår fasad har 30 cm höga fibercementplattor och vi vill antingen matcha dem exakt med porten, alternativt medvetet välja annorlunda portutseende.
 
P
Dom anpassas. I normala garagehöjder har jag inte sätt något annat än att det är 4 st sektioner. Det finns säkert en minsta och största höjd så skulle man ha en riktigt hög port så blir det 5 sektioner om dom nu säljer så höga. Skenorna måste ju också stödja det.

Och sen för S resp M så har man 4 resp 2 profiler per portsektion och för L så är det en profil per sektion.
Men ha en 240 hög port med M profil.. 30*2*4=240
 
Färska siffror för info:

2315x2080 mm
LPU40
Specialfärg (RAL)
Supramatic E
Kodsändare (CTR3b)
Inneknapp (IT3b)
Nyckelringsfjärr (HSP4 BS)

Sverige: 22500 kr exkl frakt.
Tyskland: 16066 kr inkl frakt till norra Tyskland.

/J
 
erikssonjorgen skrev:
Färska siffror för info:

2315x2080 mm
LPU40
Specialfärg (RAL)
Supramatic E
Kodsändare (CTR3b)
Inneknapp (IT3b)
Nyckelringsfjärr (HSP4 BS)

Sverige: 22500 kr exkl frakt.
Tyskland: 16066 kr inkl frakt till norra Tyskland.

/J
Ska du ner och hämta? Jag letar samfrakt...
 
martinradbo skrev:
Ska du ner och hämta? Jag letar samfrakt...
Det lutar åt att jag beställer från tyskarna. Blir i så fall att hämta, ja.

Vilken port funderar du på?

/J
 
erikssonjorgen skrev:
Det lutar åt att jag beställer från tyskarna. Blir i så fall att hämta, ja.

Vilken port funderar du på?

/J
Jag skall beställa inom kort från Scheurich.
Det blir en Hörmann-port 3000 hög, 2500 bred, fullisolerad (LPU 40) med motor och lite tillbehör. Plus en sidodörr. Skulle vilja haft L-profil och träimitation men det går inte, så nu måste vi välja mellan L-profil i snygg "metall"-färg eller M-profil i trä. Lägger nog in en beställning i början av nästa vecka.
Har bil och bra släp, men betalar gärna en slant för att min port får åka med när du eller ngn annan ändå är nere.
 
P
Bara lite info. Tyskarna har semester under Augusti men det börjar redan under Juli. Det kan bli svårt att få tag i Scheurich då. Och jag vet inte hur det är med öppenhet i Kaltenkirchen
 
Nu sitter jag redo att beställa från tyskarna för 16000 kr istället för svenskarna på 24000 kr (fel i tidigare inlägg.) MEN så börjar jag titta på Skånska Byggvaror. Inte bra alls. 7800 kr inkl motor. Får fixa lackering själv. Något sämre isolerad. Långsammare motor. Vad mer?

Kan inte ni som är pålästa ge mig lite råd varför jag ska välja Hörmann LPU40 med Supramatic istället för: http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/norgate_panel_vit_240_x_198_cm_dubbelskena-29976

Mer än 10000 kr skillnad med resa till Tyskland.

Tack,

/J
 
Har du inte öppningen klar skulle jag måtta in en så bred port du bara kan.

Motorn är värd minst det den kostar. Har grannar som har "standard" motorer och jag brukar undra om de gått sönder så långsamma som de är. Så där har du 2000 ;) Sedan LPU spar du säkert 2000kr på 10år med om du har grundvärme. Så då skiljer det 6000kr. Tänk också på att en Hörmann kan du ex köpa lösa blad till om de blir skadade och även andra delar.

Men som sagt, kan du få in en bredare port är det värt var enda krona när du skall ha in bilen. Jag köpte en 3000x2150.
 
erikssonjorgen skrev:
Kan inte ni som är pålästa ge mig lite råd varför jag ska välja Hörmann LPU40 med Supramatic istället för: [länk]
/J
Det är enligt mig som att jämföra Festool med JULAs billigaste när man ska köpa verktyg. Stor kvalitetsskillnad, känsla, finish, finesser, och så klart att man betalar en del för själva märket.

Om det är värt det eller inte måste du avgöra själv. För egen del skall porten sitta där hela husets livslängd och användas ganska mycket. Med en resa till Tyskland ser jag mer hur oerhört mycket billigare det blir än att köpa samma sak i Sverige, än att jag jämför med Sk byggvaror. Men grannen tre meter bort tänker tvärtom, varför åka till Tyskland när jag får en hyfsad port för 7000 kr i Sverige. Nåja...
 
Jag har bara erfarenhet av Hörnman då jag hade tur och fick tag i två överskottsportar till mitt förråd men ja det är tysk kvalitet på dem.
Inte en skruv eller gänga som var dålig. Allt bara passade ihop osv.
Ren njutning att montera
 
Hörmann gör ju en sak om att de har en inbrottssäker port genom att den "låses" när den är stängd. Någon som vet om Skånska Byggvarors port har något liknande? Jag kunde inte se något om detta på deras site eller för den delen på Richard-Wilcox site.

Någon som har en och vet hur det fungerar?

/J
 
martinradbo skrev:
Det är enligt mig som att jämföra Festool med JULAs billigaste när man ska köpa verktyg.
BMW jämfört med Trabant ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.