hek skrev:
gardesmed & MrSmith är ni samma person?
Visst är det så! Använde en äldre dator igår där jag loggades in automatiskt på detta eminenta forum. Hade glömt användarnamn och hade en gammal mejladress till kontot så jag skapade ett nytt konto förra året.

Nu vill jag hem och koppla ...
 
Äntligen fick jag parningen att bita.

Har följt anvisningarna och gjort om flera gånger utan resultat.

MEN när jag lät min Vera stå kvar och ansluten till nätspänningen under hela "parningsproceduren" så funkade allt direkt! Enda skillnaden. Misstänker att de medföljande batterierna inte var riktigt 100.
 
Då var det dags för en fråga igen!


Har monterat Fibaro Universal Sensor för att känna av om mitt villalarm är på. I så fall vill jag att all belysning ska släckas om det är dag. (Om larmet är aktiverat är IN1 och Gnd sluten på sensorn, annars öppen.)


Hur löser jag detta i Vera Lite?
 
Redigerat:
Skapa scen
Sätt alla lampor du vill till "off"
lägg till trigger på din universalsensors ingång
lägg till följande under luup-tabben
return luup.is_night()==false

Klart!
 
  • Gilla
MrSmith
  • Laddar…
Klockren instruktion, fungerade direkt!

Finns det någon bra instruktion till
a) Vera Lite?
b) Luup-programmering?
 
Fick äntligen tummen ur och beställa lite grejer från m.nu innan de sluta med rabatten. Sjukt va liten aeon - Labs pucken är. Fattar inte hur de kan få in on/off/dimmer + energimätning i den där.

Nu är nästa steg att installera den och myvera. Dock fattar jag inget av guiden till myvera. Någon dom kan hjälpa mig som inte kan ett dugg om programmering.. Har bra datorvana och vill ha installationen på ett usb-minne för att spara på Vera liters begränsade utrymme
 
  • uploadfromtaptalk1367008065857.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hek skrev:
@Quanki
Spot on. Vera är billig och man kan göra mycket med den tack vare alla frivilliga bidrag i form av pluginer...
Men det märks att den är gjort av tekniker för tekniker. Och det är ingen man installerar hemma hos svärmor. Fast jag vetesjutton om jag skulle installera HC2 hemma hos henne heller...

Jag använder uteslutande Vera gränssnittet för programmering. Det är inget jag/vi använder för styrning överhuvudtaget. Husets funktioner måste fungera med automatik eller med de vanliga väggbrytarna för att resten av familjen skall klara av det.

Senare kommer jag säkerligen exponera mer information från Veran (förbrukning, temperaturer, status etc) på någon väggmonterad padda som gränssnitt men det kommer vara en ren informationstavla.

@biggles12
Menar du att frugan är inne och meckar i din HC2?
Min förra (gamla) dator dog, den ny höll i drygt en månad. Men nu har jag den åter så jag har varit lite off - sorry.

Vilken tekniker/programmerare använder endast OR-logik?
Inga problem att programera den om jag bara orkat sätta mig in i grundlogiken (vilket jag absolut inte har gjort). Men oberoende vilket gör det inte Veran eller hemautomation till en Svenssonpryl.
Hade faktisk förväntat mig mer användarvänlighet.

Som Vespaman skriver, man får helt enkelt ta med sig rubbet om man flyttar - billigare än att försöka lära nya ägarna hantera det. =Inget värdehöjande.
Japp (Vespaman) hela huset fungerar som tidigare (förutom hennes fön vid en styrt fönster).
Vet någon om det finns ojordade uttag med styrda brunnar så ge gärna tips...

Hek: Skall bli kul å se din infopadda, för det var faktiskt mer det jag tänkt att det hela skulle landa i. Tyvärr är jag fast i hur Veran fungerar och om jag orkar lära mig den...
Ser dock Z-wave som ett ypperligt komplement till befintliga hus (KNX är ju bla. helt ute å reser prismässigt) och hoppas det kommer en styrning som fungerar.
Veran är för min del totalt opålitlig, vissa saker slutar bara att fungera och den buggar ur när strömmen går etc..
Att man längre bak i gränssnittet kan köra luup-kod är superbt, men innan man kommer dit är Veran kass i grundfunktionalitet.
 
jolerius skrev:
Sjukt va liten aeon - Labs pucken är. Fattar inte hur de kan få in on/off/dimmer + energimätning i den där.
Lätt - de använder tång och liten hammare :)

Skämt å sido, men Fibaro-puckarna är betydligt mindre. Så om du är imponerad av Aeon så har Fibaron allt det och mycket mer logik i betydligt mindre format - det enda de saknar är energimätning.
Om/när det kommer i Fibaron så är det adjö med Aeon (förutom när det gäller brytfunktion on/off som rätt använd kan vara suverän till vägguttag om man vill ha en enkel brytare där).
 
Lyfter tråden igen. Nu gäller det kodlås till ytterdörr.

Någon med erfarenheter av följande:
http://www.vesternet.com/z-wave-vision-deadbolt-door-lock-with-handle

Har tänkt att sätta den i fritidshuset i en helglasad ytterdörr (typ rejäl altandörr) med låscylinder på både in- och utsidan.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Låset har ingen låskista utan det det är en jättelång med "krokar" både uppe och ner.
 
Redigerat:
MrSmith skrev:
Lyfter tråden igen. Nu gäller det kodlås till ytterdörr.

Någon med erfarenheter av följande:
[länk]

Låset har ingen låskista utan det det är en jättelång med "krokar" både uppe och ner.
Många skulle nog avråda att sätta Z-wave styrt kodlås (inte kodlås i sig, för det kommer mer och mer), då någon kanske kan knäcka det och öppna.

De flesta i vårt land kör med lås med Skandinavisk standard, och där finns nog ännu ingen låsning med Z-wave.
Men din dörr på bilden har europeisk standard och länken du visar är också i europeisk standard.
Då det är låscylindern man låser med så borde låset i länken fungera. OM man bara får kod-delen och inte själva låskistan som är med på bild (det kan ju vara en specialversion för just kodlåset) och om bredden på själva koddelen får plats i din dörr.

I annat fall får du montera den nya låsen och täcka igen din gamla lås (som är ett mellanting av en låskista och en terassdörrs-espanjolett), om den nu är i trä då plastdörr kan nog vara lite knivigare.

Så hör med dem vad som ingår till kodlåset du länkade till. Endast koddelen utan kista så bör det fungera, annars får du byta låset. De kanske även har en ritning, eller länk till manualen, då ser du ju bättre vad det är och hur det fungerar.

// Qunaki
 
Då var det dags för nästa fråga:

Har köpt en Multisensor från Aeon Labs
https://www.m.nu/zwave-multisensor-aeon-labs-p-801.html
(Rörelse, temperatur, luftfuktighet och ljus)

Har problem att få till det. Det dyker bara upp en rörelsesensor i min Vera Lite, jag vill även ha med temperatur (och luftfuktighet och ljus).

Är det några parametrar som man måste ändra?

Tycker att dokumentationen ofta är bristfällig när det gäller det här med Z-wave.
 
Bra. Har inte testat den sensorn så jag kan inte hjälpa dig tyvärr...
 
Har nu bytt ut en strömbrytare till en återfjädrande och då blir det problem med den Fibaro dubbelrelä som sitter innanför.

Har ändrat parameter 14 till 0 för reläet.

För att tända/släcka måste jag nu dubbeltrycka (två snabba på den återfjädrande).

Vad tror ni är fel?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.