Jag har precis monterat ett takräcke på bilen, och insåg då att det kommer att ta minst en halvtimme att montera/demontera det, och det kommer dessutom att bli en påse med 24 smådelar att hålla reda på när det är avplockat. Inte roligt, med andra ord...

Well, folk säger att det drar mycket mer bensin med takräcke. Personligen tycker jag det känns lite skumt. Visst drar det mer, men det känns mer som något i klass med att skaffa bredare däck, höja frigången eller ha husvagnsbackspeglar än en riktig bensintjuv (typ AC, som är törstig så in i helsike). Troligen ännu mindre, eftersom det ligger i lä bakom uppsvepet från vindrutan. Lite googlande visade bara samma faktoid upprepad gång på gång, ingenstans hittade jag någon vetenskap som kunde bekräfta eller förkasta den. Hela tiden samma fras upprepad, utan någon uppbackning. Inte ens Trafikverket eller VTI hade någon vetenskap att länka till. För mig stinker det modern myt lång väg.

Vi pratar alltså om vanliga "två klena fyrkantrör tvärs över taket", inte safariräcken här.

Så, är det någon som vet om det faktiskt finns någon vetenskap på ämnet?
 
Det värsta brukar va ljudet av takräckena...
 
Jag har tittat på färddatorn för att försöka se hur mycket mer bränsle bilen drar med takräckena på, men det är inget jag ser då jag bara tittar på momentan förbrukning. Samma sak då jag kör med takbox. Min uppfattning är att det handlar om max 5% ökning. Däremot så uppstår det en massa störande vindbrus, särskilt då man kör med fyrkantsrör.

Jag måste fråga vad det är för ett takräcke du köpt? Det låter ju inte som något särskilt trevligt takräcke. Jag kör alltid runt med takräcket i bilen, det är två vanliga thule fyrkantsrör och 4 st rapid 775 lasthållarfötter. Rören ligger under bagagerumsmattan och lasthållarfötterna i förvaringsfack, totalt 6 delar. Det tar mig max 10 minuter från att jag stannar bilen tills takräcket sitter på.
 
M
Har ingen aning om det finns ngn forskning på takräcken, men jag tror precis som du att det inte påverkar nämnvärt. Kan folk blanda ihop det med takbox?
 
Om jag minns rätt så kan det göra upp till 10%
Är väl vid landsväg / motorvägskörning man märker det då det blir annat luftmotstånd, vid lägre hastigheter påverkar nog lastvikten mer...
Avgörande borde vara form på takräcket och placering på taket
 
Jag måste fråga vad det är för ett takräcke du köpt?
Thule, men det är lite krångel för just min bil (Honda CRV 2002). Man får, för varje fot, låsa upp dem, plocka av en plastbit (troligen trillar låset ur plastbiten här), plocka av en mutter, plocka av en bricka, lyfta av foten, lyfta av en bussning, skruva ur en skruv, plocka av en gummifot, plocka av en plastfot, samt sätta tillbaka bilens täcklock.

Lägg till det risken att man förstör specialskruven det sitter med, som bara är en rätt så vek insex.

Så, därför är jag inte sugen på att plocka av det stup i kvarten.
 
Zixten skrev:
Om jag minns rätt så kan det göra upp till 10%
Är väl vid landsväg / motorvägskörning man märker det då det blir annat luftmotstånd, vid lägre hastigheter påverkar nog lastvikten mer...
Avgörande borde vara form på takräcket och placering på taket
Fast har du någon vetenskap på det, eller är det bara som du hört?

Det är nämligen just det som är problemet, alla "har hört", men ingen vet varifrån det kommer.
 
10% är jag osäker på.
Men vet om folk som haft takräcke och säger att det märks i förbrukning när man kör landsväg / motorväg, altså över 80 eller så...
 
Klart som korvspad att det påverkar förbrukningen. Hur mycket beror på vilken bil det är och vilket takräcke det är.
 
Fråga dig om det spelar nån roll.
Kan du klara ~5% hypotetisk ökad kostnad? Isf är det ju bara tuta och köra :)
 
Nja, innan någon seriös aktör faktiskt gjort vetenskap på det så är det inte klart som korvspad. Att en massa nissar på internet säger att något är så behöver inte betyda något. Det finns massor av "sanningar" som snurrar runt på nätet som faktiskt saknar verklighetsbakgrund.
 
  • Gilla
Jonas1130
  • Laddar…
Här har du en "vetenskaplig" undersökning.
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=242480

Allt som påverkar areodynamiken på en bil påverkar givetvis bränsleförbrukningen, hur mycket ett takräcke påverkar beror ju på hur bra det passar till bilen, får man tag på ett räcke som är anpassat till bilen och monterar det rätt påverkar det sannolikt mindre än om man får tag på ett som inte är anpassat till bilen.

Har funderat på detta och tänkt på när jag hade takräcke på min första bil, en Volvo 240, den blev annorlunda att köra med takräcke, kändes tyngre att köra på något sätt, så jag undvek att ha takräcket på.
Har för mig att det ibland kunde bli otäcka ljud med.
Minns jag rätt så konstaterade jag att placeringen på taket spelade roll med, ju längre bak jag kunde ha första räcket, ju bättre var det.
 
Mmm, jag hade redan hittat de försöken, men jag tänkte mig snarare något i stil med ett universitet, Trafikverket eller VTI. Att lita på vad någon nisse på nätet testat är ungefär som att lita på en motortrimmares egen uppskattning av hur stark hans motor är...
 
Troberg skrev:
Så, därför är jag inte sugen på att plocka av det stup i kvarten.
Om du låter den sitta på så tillkommer stöldrisken, även om den är krånglig att demontera så finns det folk som gör sånt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.