Ska göra en ram, som jag har ett utfräst spår i på innersidan. Hade tänkt att göra spåret hela vägen i bitarna, och då gera ihop hörnen. Men jag vill få det så stabilt som möjligt. Så jag funderade på om någon har någon tanke på sammanfogning som skulle passa.

Skärmavbild 2013-07-09 kl. 12.52.20.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser de fyra hörnen ut.

Och hittade några olika versioner av sammanfogningar, skulle någon av dem kunna funka?
Skärmavbild 2013-07-09 kl. 12.55.50.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2013-07-09 kl. 12.55.56.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2013-07-09 kl. 12.56.06.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderade på #47, om man gör den "halvt i halvt" delen på den nedre 20mm och gerningen på den övre 20mm, skulle det bli stabilt?

Eller finns det bättre? Några av hörnen är helt frihängande, och något(-gra) av dem kommer fästas med en domino (5x40mm) undertill. Så det måste funka att köra den när sammanfogningen är klar.
Eller skall man köra rätt av 45grader och sätta ihop dem med dominon? Men då blir det väl problem i de hörn som jag behöver sätta ytterligare dominos?
 
Dominos all around borde funka.
 
Men kan man köra en domino genom en domino? (Givetvis får lim osv tid på sig att torka mellan..)
 
Att döma av de olika alternativen du tittat på så är min tolkning att du inte stör dig på att det syns ändträ på sidorna. Då tycker jag det enklaste verkar vara att göra enligt skissen nedan. (ber om ursäkt för den fantastiskt fula skissen, men paint är inte det jag behärskar bäst :)

Edit: bilden kom inte med på första försöket
sammanfogning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pyro skrev:
Att döma av de olika alternativen du tittat på så är min tolkning att du inte stör dig på att det syns ändträ på sidorna. Då tycker jag det enklaste verkar vara att göra enligt skissen nedan. (ber om ursäkt för den fantastiskt fula skissen, men paint är inte det jag behärskar bäst :)

Edit: bilden kom inte med på första försöket
[bild]
Nej, ändträt spelar ingen roll, det skall bli ett arbetsbord.
Tack för skissen. Men måste få ställa en dum fråga, vilka/vart limmar jag (skall jag använda dominon?), blir väl bara en del som inte är ändträ och går bra att limma?
 
Ska det limmas en skiva i falsen så är det onödigt med någon avancerad sammanfogning, gera, ev en domino också.

Protte
 
Redigerat:
jackt skrev:
Nej, ändträt spelar ingen roll, det skall bli ett arbetsbord.
Tack för skissen. Men måste få ställa en dum fråga, vilka/vart limmar jag (skall jag använda dominon?), blir väl bara en del som inte är ändträ och går bra att limma?
Jag tänkte mig så i princip en halvt-i-halvt. (lite modifierad pga de frästa spåren)
Varför krångla till det mer än nödvändigt :)

sammanfogning2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


edit: stavning
 
Jag hade även satt lim på de sidor som blir ändträ mot fogen. Även om det inte är samma styrka när man limmar ändträ, så ger det ju ett litet tillskott.
 
Kommer testa den fogen som är föreslagen av pyro.

Skärmavbild 2013-07-11 kl. 13.44.28.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en snabb skiss, har jag tolkat det rätt?
Började såga ena hörnet igår, men tänkte givetvis fel, så det får se lite fulare ut.. :)
 
jackt skrev:
Kommer testa den fogen som är föreslagen av pyro.

Gjorde en snabb skiss, har jag tolkat det rätt?
Började såga ena hörnet igår, men tänkte givetvis fel, så det får se lite fulare ut.. :)
Ja, precis så menade jag.
Det var verligen mycket enklare att se hur det ser ut med en bättre skiss :)
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Det kommer att bli alldeles utmärkt att göra som ovan beskrivits

Pär.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.