ullberg
Jaha, nu har jag kört ett tag med min värmestav (en EVT/Ufnos-stav alltså) funkar helt ok, men riktigt lika smidigt som i Ufnos videos går det inte, kanske måste jag ändå lära mig att läsa stenen lite mer. Jag är hur som helst väldigt nöjd och även om jag får slita lite mer än Ufnos verkar få göra får jag det jag vill ha gjort gjort. Finns det några bra tips på hur man ska tänka Ufnos?

Jag kommer fortsätta köra med min och ska försöka ta lite mer bilder / filmer framöver.

/U
 
  • Gilla
maskus
  • Laddar…
Borde man inte kunna göra en värmestav för ännu smalare hål, kanske 10mm?
 
Är också i behov av att bli av med lite berg så jag hittade hit och det verkar vara väldigt intressant alternativ. Tror ni staven skulle fungera på detta?

Berg1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Berg2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade stora problem med min första sten, den sprack dåligt och det blev mycket småflis. Jag ändrade taktik mot slutet och borrade 9 hål varje gång och värmde alla i en timme, då föll den isär mycket bättre. Har spräckt lite andra stenar också och dom föll isär väldigt fint med ett eller två hål så det verkar vara väldigt olika på vad det är för typ av sten. Från början höll inte borrarna speciellt bra heller, köpte då fyra stycken som jag rullade på för att dom inte skulle bli för varma och då gick det bättre.

Min gissning är att du kommer att få borra väldigt mycket för att bli av med det där.
 
shine76 skrev:
Är också i behov av att bli av med lite berg så jag hittade hit och det verkar vara väldigt intressant alternativ. Tror ni staven skulle fungera på detta?

[bild][bild]
Synd att du bor i sthlm, annars kunde jag tittat förbi och hjälpt dig, skaffade spräckarlicens när jag skulle ta bort berget för garagebygget som jag nämnde tidigare i tråden :) Alltid kul att panga lite. ;)
 
shine76 skrev:
Är också i behov av att bli av med lite berg så jag hittade hit och det verkar vara väldigt intressant alternativ. Tror ni staven skulle fungera på detta?

[bild]
Du behöver nog hyra en lite kraftigare grävmaskin än den på bilden :)
 
  • Gilla
Härryda2015 och 5 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Synd att du bor i sthlm, annars kunde jag tittat förbi och hjälpt dig, skaffade spräckarlicens när jag skulle ta bort berget för garagebygget som jag nämnde tidigare i tråden :) Alltid kul att panga lite. ;)
VG = Västra Götaland? Min sommarstuga ligger ett par mil från Borås. Har en stenbumling eller två du kan få panga isär om du är sugen. :D
 
ToRy skrev:
VG = Västra Götaland? Min sommarstuga ligger ett par mil från Borås. Har en stenbumling eller två du kan få panga isär om du är sugen. :D
Jepp i närheten av gbg bor jag.
Så det där kanske vi kan ordna. Har du några bilder?
 
Där ser man! Bor i Sävedalen. :) Har inga bilder på bumlingarna i fråga men jag ska dit till helgen, då kan jag ta bilder och mäta. (y) Stugan ligger ca 2 mil öster om Borås, mot Vegby/Gällstad till, precis bortanför Dannike.
Den viktigaste är en bumling som ligger i vad som skall bli en lite utökad infart. Sticker upp ett par decimeter och har en synlig diameter på kanske 60-70 centimeter...? Skulle vilja ta bort den åtminstone några decimeter ner kanske.

Här är i alla fall en bild på utsikten från arbetsplatsen. Bumlingen döljs här av en massa ris som nu är borta. :D
Skärvenäs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

Har gjort egen värmestav (99kr). den blir glödhet konstant(1500-1800w). Borrade hål (40cm) stoppade in och väntade i nästan en timme. stenen vart varm men det hände ingenting mer. Funkar det verkligen sättet? Hur skall man göra för att det skall funka? Skall man slå med släggan också?
 
ullberg
När du har värmt så bildas små sprickor (åtminstone med EVT-staven, men jag tycker ett hemmabygge borde funka lika bra), men stenen ramlar inte isär av sig själv. Lyft ur staven och sätt i en spetsmejsel och börja banka, har funkat bra för mig.

/U
 
Grape skrev:
Hej,

Har gjort egen värmestav (99kr). den blir glödhet konstant(1500-1800w). Borrade hål (40cm) stoppade in och väntade i nästan en timme. stenen vart varm men det hände ingenting mer. Funkar det verkligen sättet? Hur skall man göra för att det skall funka? Skall man slå med släggan också?
Grape hur har du gjort den? Bra pris :)
 
Hej,
Tack för snabbt svar.
Skall pröva att slå in spetsmejsel.
 
Hej Shine76,

Köpte faktiskt en elektriskt grilltändare på biltema (finns annars överallt). Original är den på 500w (Jula har en på 800w) men om man kortar den så ökar man watten (det handlar om trådets motstånd), jag testade mig fram tills det börjar glöda. I början är den ju snirklig, man får rätta till den så att det blir rakt. Strömmen kopplade jag till tråden blå ena brun till den andra jord till ytter höljet


grill.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


obs! Så gjorde jag, men eftersom ström innebär livsfara så bör jobbet göras av en elektriker jag tar inget ansvar för andras handlingar.
 
Redigerat:
Grape skrev:
Hej Shine76,

Köpte faktiskt en elektriskt grilltändare på biltema (finns annars överallt). Original är den på 500w (Jula har en på 800w) men om man kortar den så ökar man watten (det handlar om trådets motstånd), jag testade mig fram tills det börjar glöda. I början är den ju snirklig, man får rätta till den så att det blir rakt. Strömmen kopplade jag till tråden blå ena brun till den andra jord till ytter höljet


[bild]

obs! Så gjorde jag, men eftersom ström innebär livsfara så bör jobbet göras av en elektriker jag tar inget ansvar för andras handlingar.

Nice Grape! Det roliga är att vi har en sådan hemma och jag sa till min man att vi borde försöka modifiera den. Dock fick jag inget gehör så jag släppte den tanken :D

Hur lång gjorde du din?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.