Som jag har förstått det så ingick ni ett muntligt avtal med elektrikern om vad som skulle göras. När arbetet sedan hade börjat så insåg ni att det blev väldigt dyrt och stoppade då elektrikern från att fortsätta arbetet. Är ni då säkra på att firman inte debiterar er för den tiden då de skulle ha varit där? Är ändå ett jobb som är beställt, ni har gått igenom om vad som skulle göras och firman har avsatt personal för att utföra arbetet
 
Vi har en totalentreprenör, en mindre byggfirma. Chefen för byggfirman var ej med samma dag bygget startades upp utan skickade ngn anställd som inte pratade om ekonomi utan hänvisade till chefen. Elektrikern kom också och jag uppfattade det som att vi märkte ut var uttagen, vi redan bestämt om och skrivit in i offerten, skulle sitta. Det visar sig efteråt att det blev betydligt fler, bla lamputtag ovan fönster plus eluttag nedan tex. Elektrikern föreslog fler spottar, vi la till det och jag frågade om pris. Pris på det andra sa han inget om. Vi la även till datauttag som han vill ha 2800 kr st för. Alldeles för dyrt enligt alla jag pratat med, flera fackmän.
 
fallacken skrev:
Som jag har förstått det så ingick ni ett muntligt avtal med elektrikern om vad som skulle göras. När arbetet sedan hade börjat så insåg ni att det blev väldigt dyrt och stoppade då elektrikern från att fortsätta arbetet. Är ni då säkra på att firman inte debiterar er för den tiden då de skulle ha varit där? Är ändå ett jobb som är beställt, ni har gått igenom om vad som skulle göras och firman har avsatt personal för att utföra arbetet
Nej de har skrivit en spec på arbetet hittills. Vi ville pausa eftersom vi var oroliga för ännu fler oväntade kostnader, chefen ville inte heller skicka ut nån som han sa eftersom det blivit så mkt missförstånd.
 
Elektrikern föreslog också själv uttag på nån plats: "man brukar sätta ett under en strömbrytare för den möblerar man aldrig över" tex. Jag frågade om extrakostnader men han nämnde bara spottarna, han verkar inte veta alls vad dom stod i offerten.
 
Det rör sig om drygt 16000 kr för 3 lamputtag, 5 eluttag och 3 datauttag monterade i rum utan mellanväggar eller gips på de flesta befintliga väggar. Vi anser summan oskälig, där står vi nu. Hade ju kunnat vänta och låta dem slutföra för att sedan bestrida men detta kändes mer ärligt eftersom det också var ok för byggaren.
 
D09
Anna-Hanna skrev:
Det rör sig om drygt 16000 kr för 3 lamputtag, 5 eluttag och 3 datauttag monterade i rum utan mellanväggar eller gips på de flesta befintliga väggar. Vi anser summan oskälig, där står vi nu. Hade ju kunnat vänta och låta dem slutföra för att sedan bestrida men detta kändes mer ärligt eftersom det också var ok för byggaren.
Förstår att du drog i bromsen, sanslöst dyrt ju för det "lilla" jobbet

Pratade med farsan om detta och vad han betalade för att dra all el i sitt nybyggda garage med loft / lägenhet med 2 sovrum, 1 kök och 1 badrum.
7000kr efter rot. Det känns mer rimligt.

Jag själv har nog inte betalat mer än 50 000 för hela huset. Dock lite kvar i källaren.

Då är det otaligt med spottar, uttag och datauttag, utebelysning m.m

Har dock köp materialet själv till stor del och valt färdigmatande slangar och köpte eldosorna för 10-15 kr st på hornbach, lådor till spottar för ca 35kr, uttag för 15 kr på Ullared, netonnet etc
Samma snabbkopplingar i kontakten som elko etc
 
D09 skrev:
Förstår att du drog i bromsen, sanslöst dyrt ju för det "lilla" jobbet

Pratade med farsan om detta och vad han betalade för att dra all el i sitt nybyggda garage med loft / lägenhet med 2 sovrum, 1 kök och 1 badrum.
7000kr efter rot. Det känns mer rimligt.

Jag själv har nog inte betalat mer än 50 000 för hela huset. Dock lite kvar i källaren.

Då är det otaligt med spottar, uttag och datauttag, utebelysning m.m

Har dock köp materialet själv till stor del och valt färdigmatande slangar och köpte eldosorna för 10-15 kr st på hornbach, lådor till spottar för ca 35kr, uttag för 15 kr på Ullared, netonnet etc
Samma snabbkopplingar i kontakten som elko etc
Ja man får ju vad man betalar för. 15 kr uttaget ska alltså täcka material kostnad, transport, försäljarens vinst, alla testet för att få produkten godkänd osv. I min värld står CE för check everything och inte för att en produkt håller måttet. Vad lämnar den elektrikern för garantier på jobbet? Skulle aldrig skruva upp uttag som kunden hade köpt för 15 kr på Ullared.
 
D09
fallacken skrev:
Ja man får ju vad man betalar för. 15 kr uttaget ska alltså täcka material kostnad, transport, försäljarens vinst, alla testet för att få produkten godkänd osv. I min värld står CE för check everything och inte för att en produkt håller måttet. Vad lämnar den elektrikern för garantier på jobbet? Skulle aldrig skruva upp uttag som kunden hade köpt för 15 kr på Ullared.
Produkten var ce godkänd, godkända för försäljning och såg precis ut som dyrare fabrikat i kopplingen, säljs på flera större butiker än ullared men visst inte precis lika snygg som dom man kollat på från början men skilde 200kr st och elektrikern fick godkänna dom innan så det var inga problem och funkade kanon vid installation och funkar fortfarande så vad skulle vara fel?

Givetvis skulle jag inte låta elektrikern ta ansvar för produkten eftersom jag köpt den. Inget att bråka om mot förmodan jag får ringa in han för en dosa, har iofs inte hänt på snart 2 år och kommer förmodligen inte hända heller.
 
O
fallacken skrev:
Vad lämnar den elektrikern för garantier på jobbet?
Jag hoppas verkligen att du inte är elektriker om du på fullt allvar ställer den frågan. Självklart lämnar en elektriker alltid garanti på det utförda arbetet. Det vill säga; Att det är korrekt och säkert kopplat. Garanti på materialet däremot lämnas indirekt av tillverkaren. När elektrikern säljer material tar han trasigt material till sin grossist och får nytt. Grossisten tar det med leverantören och får nytt. Om kunden då själv köpt material är garantifrågan något mellan kunden och försäljaren av materialet. Elektriker har inget med saken att göra. Så någon förvirring eller gråzon angående elektrikern ansvar existerar över huvudet taget inte. Möjligtvis om man är så hårt bunden vid skråtänkandet att man naturligt upplever att allt som är elektrisk måste tillhandahållas, och ansvaras för, av en elektriker kan det blir så förvirrat.
 
Steamboy skrev:
Jag hoppas verkligen att du inte är elektriker om du på fullt allvar ställer den frågan. Självklart lämnar en elektriker alltid garanti på det utförda arbetet. Det vill säga; Att det är korrekt och säkert kopplat. Garanti på materialet däremot lämnas indirekt av tillverkaren. När elektrikern säljer material tar han trasigt material till sin grossist och får nytt. Grossisten tar det med leverantören och får nytt. Om kunden då själv köpt material är garantifrågan något mellan kunden och försäljaren av materialet. Elektriker har inget med saken att göra. Så någon förvirring eller gråzon angående elektrikern ansvar existerar över huvudet taget inte. Möjligtvis om man är så hårt bunden vid skråtänkandet att man naturligt upplever att allt som är elektrisk måste tillhandahållas, och ansvaras för, av en elektriker kan det blir så förvirrat.
Det jag menar är att om jag som elektriker utför ett arbete hos en kund så ser jag som yrkesman till att använda säkert och godkänt material som kommer att hålla länge. Om en kund skulle säga till mig att de köpt uttagen på Ullared för 15:- styck och det enda som styrker att de är säkra är en CE märkning som inte säger ett skit så skulle jag inte använda det materialet. Min personliga åsikt är att kunden inte alls ska vara med och styra i materialval mer än modell/färg. handlar inte om vem som ska reklamera varan vart utan om yrkesstolthet. Visst gör malmbergs godkända jordfelsbrytare men skulle du installera en sån hos en kund för det?
 
Mikael_L
fallacken skrev:
Min personliga åsikt är att kunden inte alls ska vara med och styra i materialval mer än modell/färg.
Det måste vara skönt att jobba i en tjänstebransch som inte behöver följa kundens önskemål.

Det är som att vaxa bilar men vägra använda det vax som kunden vill ha på sin bil.
Som att montera extraljus men vägra alla andra fabrikat utom Hella.
Att klä om stolar, men vägra att använda det tyg kunden har med sig (som råkar passa till soffan).
Att däckverkstan vägrar montera kundens däck.
Att dataservice-stället vägrar att montera kundens medhavda grafikkort.
osv osv

Ja att avråda för vissa saker är ju en sak, men ta sig lyxen lyxen att vägra och strunta i att ta jobb därför är ju inte alla tjänstebranscher förunnat. :)


Inget egentligt fel i affärsmodellen, så länge det fungerar. Att vara så där lite lagom kundfientlig och ha en överlägsen attityd mot sina kunder. Men som sagt lite märkligt att kunna ha det så.
Vi måste få in fler polacker i landet, helt klart. :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Jag håller helt med Mikael_L, varför bry sig om kundernas val av matr, att dom högst sannolik inte har en aning om vad det är dom köper är ju inte vårt problem, dom får väl skylla sig själv. Nej montera det dom köpt ta betalt och komm tillbaka om några månader och montera dom nya dom köpt. Att det tar dubbelt så lång tid är ju även det en fördel för oss yrkesmän. Vi kommer och gör jobbet med deras grejer fattas det nått får dom åka och köpa det medan vi sitter och skriver väntetid, då slipper dom vara rädd för att vi tar ohemult betalt. (y)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Som sagt, det finns märkesverkstäder och sen finns det Bosses bilmekaniker som meckar alla bilar, alla modeller och med bilskrotens runt-hörnet-garanti delar och kina-kopior. Är bra att båda finns men jag blir inte nöjd när jag köper något av någon annan och det visar sig att det har snålats in och materialet som använts är det billigaste man får tag på. Om nu huset byter ägare så tror jag inte att den nya ägaren kommer att ringa er igen för att rätta till felen eller rekommendera er till andra.
 
Men om alla gör lika så blir vi än mer överhopade av arbete och kan ta än mer betalt (för alla har så mycket servicejobb), kunderna kommeratt stå i kö och böna och be på sina bara knän :p
 
Att man tjänar mer på att montera ett dyrt uttag än ett billigare borde väl indikera att något är fel i modellen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.