Om någon månad hade jag tänkt att köra igång med att måla vårt nybyggda hus som är grundmålat från fabrik.

Efter att ha kollat runt lite är min första tanke Demidekk Ultimate, har fått en känsla av att drt är bra. Eller så har jag kanske bara fallit för reklamfilmerna.
http://demidekk.jotun.se/artikkel/produkter

Frågan är dock, är det värt pengarna? Verkar ligga runt 2000kr/10l.

Hittade även serien Thor från Nordenpaint som påstår sig vara lika bra, men ligger på ungefär halva priset.
http://nordenpaint.se/mala-utomhus/trafasad/thor-olje-akrylatfarg?gclid=CNamydPfnLgCFed2cAodsnoAWw

Vad har ni valt och varför?
 
Jag har målat 3 ggr med Demidekk samt 1 ommålning. ..och det är helt klart en grym färg att jobba med, räcker fint samt räcker långt (m2 ). Den flagar inte heller vilket är otroligt skönt...finns inget tråkigare än att skrapa! Svärmors hus som vi målade om efter 13 år såg hur fräscht ut som helst efter eb tvätt, lite mattare i färgen bara, däremot så verkar ju Thor färgen riktigt intressant. ...samma resultat hos Folksam samt att den har samma uppbyggnad som Demidekk, jag hade nog testat om huset inte är alltför krångligt att måla. ..isåfall hade jag nog tagit Demidekk för att slippa hyra ställning å skylitt, 3 år efter igen :)
 
  • Gilla
joob
  • Laddar…
Till utsidan av huset hade jag valt en färg som jag vet är bra. Nu har jag dock ett väldigt krångligt och högt hus att måla så det hade jag aldrig velat ha något omarbete på. Men generellt sett så finns det ofta en anledning till att färger är dyrare. Sedan finns det givetvis undantag också. Demidekk Ultimate och Demidekk Strukturlasyr1 fick också bra i Folksams färgtest där jag ser att Thor lyser med sin frånvaro.

Förr målade jag alltid med den billigaste färgen men jag har insett efter att jag har testat riktig färg vilken skillnad det är. För övrigt gör penslar också en väldigt stor skillnad. Nu senast när jag målade ett tak i min råkällare som inte var så noggrant testade jag byggmax senaste serie av snickerifärg. Men jag ångrade mig första penseltaget för vilken dynga det var att måla med. Så när det gäller utsidan av huset hade jag inte vågat chansa på någon dålig färg. Själv har jag valt Nordsjö One som jag snart ska måla en del av med på utsidan.
 
Vi har ett "enkelt" hus att måla, enplan med valmat tak och liggande panel. Så inga ställningar, gavlar osv.
nordsjö one lät med intressant!

Men lutar åt demidekk har för mig jag såg nåt erbjudande för runt 1750kr/10l.
 
Jag har bostadshuset målat med Demidekk Ultimate men stall och garage målat med Flügger alkydoljefärg.
Det var en rejäl prisskillnad! (Demidekken hade jag valt, målarna valde Flügger-färgen.)

Allt målat på grundmålad panel ungefär samtidigt.
Och sista strykningen på stora huset och två strykningar på småhusen målade av mycket noggranna proffs under hösten 2012.

De båda färgerna ser ungefär lika ut än så länge. Faktiskt omöjligt att se någon skillnad, utom nyanserna, som avsiktligt är valda lite olika.
Men om så där tio år kan jag kanske rapportera eventuella skillnader.

Så ni med tålamod: Stay tuned :)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Sätter timern på ett trådlyft om 10 år :)
 
  • Gilla
FamiljenNorrland och 1 till
  • Laddar…
Hej
För 9 år sedan målade jag lekstugan med Demidekk, förutom dörren som målades med Alcro stugfärg. Stugan är byggt av plywood. Den behöver nu målas om, på dörren är färgen helt borta. Väggarna målade medDemidekk börjar se något slitna ut ut men mycket bättre än dörren. Tilläggas bör att färghandlaren menade att plywood är ett dåligt underlag där jag inte kan räkna med att någon färg håller. Vindskivorna av trä är fortfarande helt i nyskick !(också Demidekk)
 
Historia, men inte helt OT:

1983 satte vi ny panel på vårt hus, som hade haft sidiplattor några decennier.
Panelen grundades med Jotuns Trebitt, och färdigströks med två lager av Nordsjös motsvrighet till Demidekk.
Kallades väl täcklasyr på den tiden.
Att vi inte målade med Demidekk berodde på att man inte kunde få den bruten till valfri nyans då, endast några fabriksblandade färger.
1998 sålde vi huset. Såg ut "som nytt".
1998 - 1983 = 15 år. Utan ommålning.
Detta var i rätt tuff miljö i Göteborgs skärgård med mycket vind, regn och salt.

Personligen tror jag att grundoljan Trebitt är hemligheten bakom den hållbara ytan.
Moderna vattenbaserade grundfärger tror jag inte mycket på.
 
  • Gilla
MW84
  • Laddar…
Vårt hus var också bara grundmålat innan och vi valde Demidekk Ultimate. Järnia-kedjan hade/har en kampanj om 10L för 1599kr. Till skillnad från andra så ligger dom, som du skriver, runt 2000kr/10L.
På tidigare bostäder har vi målat med bl.a. Nordsjö, men aldrig bott kvar så pass länge att vi behövt måla igen.
Demidekk-färgen var lätt att måla med och känns väldigt bra/ser snygg ut.

Men, tråden får nog komma tillbaka om 10 år ;-)
 
Innan du börjar måla så ta en skrapa och dra lite lätt av alla fibrer som reste sig när panelen grundmålades, det gör målningsarbetet oändligt mycket mer lättstruket och sparar axlar och inte minst färg.
När det gäller färgval så skulle jag aldrig måla med något annat en Demidekk Det brukar också gå att få bra rabbat när man handlar stora kvantiteter( till ett helt hus ) i färgaffären.
 
köp färg i Norge om du har möjlighet. Köpte i måndags på Monter. jotun optimal (10L)=1099Nkr Jotun visir(10l) =870Nkr
 
Oj. Lite skillnad! Finns ingen nätbutik som skickar hit måntro?
 
Tänk bara på att 1099 norska = 1271 svenska (Forex kurs idag)
Och sen tillkommer resan för oss som inte är "naboer" med en norsk färgbutik
 
dhanjel skrev:
Oj. Lite skillnad! Finns ingen nätbutik som skickar hit måntro?
Norge är utanför EU (den sista Sovjetstaten, remember?) och då kan det bli tull och moms. Krångel krångel.
 
peternicklas
Ingen som har tittat på och använt Landoras färg. Målade panel på huset samt hela garaget för 5 år sedan. Ser fortfarande ut som nytt. Priset är bra mycket lägre. Tror jag betalade under 100/liter för deras villafärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.