Är ventilröret i metall el eternit?
Är det plastfärg på sockeln?

Om det inte finns några sprickor el likn på utsidan så kan det nog uteslutas att regnvatten trängt in.
Återstår då kondens.
Träullit isolerar bättre än murbruk/sten/betong så det lär inte ha orsakat kondensbildning. Däremot om ventilröret är i metall så skulle det kunna leda in kyla utifrån och kondensera på insidan.
 
Ventilröret är inte i metall. Kan mycket väl vara eternit.

Osäker på vad det är för färg. Men den känns lite seg/gummiaktig.

igenputsad_ventil_i_grunden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsidan av ventilen är mitt i bilden. Färgen ser väldigt hel ut. Inga sprickor eller flagnad färg vad jag kan se.
 
Hade Anticimex hemma igår för att kolla på skadedjursangreppen. Han sa att det såg fint ut nu, fanns ingen anledning att spruta och tyckte det var bara att bygga igen :)

Jag har börjat sopa och dammsuga betongplattan i botten och ser att det är en hel del skador på den svarta ytbeläggningen (tjära, bitumen, kallasfalt, eller vad det nu är). Köpte byggplast jag tänkte rulla ut på botten, men nu börjar jag känna mig lite tveksam :(

betongplatta_behandlad_byggplast.png

Det är alltså betong i botten, som jag antar att det vandrar markfukt igenom. Sen kommer den fukttäta (svarta) ytbeläggningen som det är en del hål i. Ovanpå det funderar jag på att lägga byggplast. Det jag blev lite orolig för är att det fastnar fukt mellan den svarta ytbeläggningen och byggplasten.

Tror ni det är någon risk att det fastnar fukt mellan ytbeläggning och byggplast? Om det gör det, spelar det någon roll?
 
I stället för plast så valde jag att måla med kallasfalt. Antar att det är det de har använt tidigare, eller något liknande i alla fall. På så sätt blir det inget mellanrum mellan gamla och nya fuktspärren där det kan kondensera fukt.

kallasfalt_pa_botten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde tre tjocka lager för att få det ordentligt tätt. Första strykningen tog ca två timmar, de andra två strykningarna tog en timme styck.

Nu tänker jag bygga igen, men jag ska göra en inspektionslucka så jag kan ställa ner en byggfläkt om det temporärt blir för fuktigt i framtiden.
 
J
Hur har det gått?
 
Har inte hänt så mycket. Jag har byggt ny blindbotten av OSB som jag har tätat med mjukfog mot golvbjälkarna. Tänkte ta nya tag i det rummet när snön kommer så att man inte kan vara ute och jobba så mycket längre.

Men jag räknar med att problemet är löst tack vare den nya kallasfalten. Eventuell inkommande fukt kommer även ha mycket svårare att bita sig fast nu när allt löst organiskt material är bortstädat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.