Jag har precis börjat att renovera lägenheten från -52 och börjat med köket. Eftersom diskbänken är för låg för diskmaskin ska den höjas. Och då tänkte jag även att passa på att flytta spisen så att jag kan få plats med diskmaskinen på höger sida om diskhon. Som det är nu så är det en glipa på ca 10cm mellan spisen och skafferiet. Kan jag ställa spisen direkt mot det eller finns det regler för brandrisk eller något jag inte tänkt på? Väggen kommer att kaklas och jag tänkte sätta upp någon form av stänkskydd på skafferiet då. Kakel kanske inte fäster så bra på den ytan?



130528_0598.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
130703_0410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilket fint kök! Visst behåller du skåpen och glaslådorna under skåpen?

Hur brett är skåpet där du tänkt ha diskmaskinen? Du kanske kan få in en 45 cm diskmaskin där utan större åverkan.

Om det inte får så tror jag att det är bättre att behålla spisen där den står och istället bygga om skåpet så att diskmaskinen får ta plats åt höger. Då hamnar diskmaskinen helt under diskbänken vilket jag tror är snyggare. Jag tror inte att det är något problem att bygga om skåpet på det sättet. Att minska storleken på luckorna är heller inte något konstigt, särskilt inte eftersom jag antar att de ska målas om.

Hur högt är utrymmet från golv till undre diskbänkskant? Det finns diskmaskiner som är lite lägre än standard så om du har 80-85 cm så behöver du kanske inte höja diskbänken.

Om du ska byta spisen så kanske du kan byta den mot en 70 cm spis, alt bygga ett platsbyggt skåp för plåtar och liknande på sidan.
 
Redigerat:
Jag tror inte det finns brandregler eller så, men det är ganska otympligt att laga mat på en spis som står precis vid en vägg. Det kan vara värt att ha med i beräkningarna.
 
Och jag kan bara hålla med pelpet: det ser ut att vara ett synnerligen välbevarat kök!
 
pelpet - Tack! Jag älskar dom sneda skåpen så de ska definitivt behållas, men målas om. Tyvärr så är glaslådorna inte kvar utan ersatta med plastlådor. Jag håller utkik på loppisar efter dom gamla i glas dock..

Folk vi pratat med som har en mindre diskmaskin avråder från det så vi har bestämt oss för att följa dom råden. Jag tänkte först att ha diskmaskinen mellan spisen och diskhon men det är ytterligare ett "dött" fack längst ut på bänken (syns lite i hörnet på första bilden). Så jag tänkte att om man slår ihop det och det vid spisen får man det extra utrymmet man behöver. Men som du säger kanske det ser konstigt ut, ska fundera på det. Det är 70cm från sockeln till diskbänkskanten.

jonmo - Bra tips! Jag ska testa hur man får plats med händerna vid väggen :)
 
70 cm, är det från övre kanten på sockeln upp till diskbänkskanten? Isåfall kan du få in en sån här integrerad maskin. Det finns andra också, denna tar 8 kuvert.

Om höjden från golv till diskbänkskant är 81 cm eller mer så får du in vanliga fristående maskiner under om du sågar bort sockeln.

Kan du skippa höjning av diskbänken sparar du en massa tid och pengar. Du slipper sätta om kakel och behöver inte koppla om all vvs. Om diskbänken ser lite sunkig ut så polera den med autosol så blänker den sen. Det blir helbra.
 
Vi stod inför liknande val för ett halvår sedan (låg diskbänk och ingen diskmaskin). Det var som i ditt fall 70 cm lucka till spisen. Det gamla hoskåpet var väldigt illa däran så vi bytte ut det mot ett två moduler från Möllans verkstäder (hoskåp+lådor+DM-front) som vi passade på att höja 7 cm. Diskbänken behöll vi. Vi funderade på 70-spis, men utbudet är begränsat så vi valde att på egen hand bygga hyllor för skärbrädor etc och ha en 60-spis. Det är lite trångt, men inte så det stör. En sak att tänka på om du sätter diskmaskinen direkt mot spisen är hur diskbänken skall få stöd. Jag visade lite bilder på den i en annan tråd. Så här ser det ut idag

Och grattis till ett kök med hög potential :)
 
Redigerat:
Snygg kök sulfobus. Jag tycker du gjorde rätt val med rostfri spis. Jag tycker att rostfritt är ett bra val i retro-inspirerade kök, det visar att köket är ett modert kök fast man har bevarat uttrycket från husets tillkomstperiod.


Baloba, om du skulle behålla ytterkanten på skåpet (röd ram) men ta bort en del inre delar (lila ram) så kan det fungera att behålla befintlig skåp.

Jag inser att arbetshöjden kanske inte blir optimal, vilket är ett argument för att höja diskbänken. Men å andra sidan lider man mest av en låg diskbänk när man står och handdiskar, så en diskmaskin kommer att minska problemet avsevärt.

kök.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för era tips! Nu har vi funderat lite och bestämt oss för en 45cm diskbänk iaf. Så får den plats där vi vill ha den. Vi får helt enkelt köra den lite fler gånger bara, ev diska kastruller för hand om vi inte blir för lata :)

pelpet - vi vill ändå höja bänken för att få en mycket bekvämare arbetsställning i allmänhet. Och kaklet ser jag fram emot att sätta. Vi vill ha det ända upp i taket vid köksfläkten oxå.

sulfobus - Vad fint kök ni har! Gillar verkligen färgen på luckorna. Ser fram emot att se hur vårt blir.

Nu återstår att lösa elproblemet. Det finns ingen dragen för varken diskmaskin eller köksfläkt. Det finns bara ett uttag på den sidan av väggen. Känns som att säkringen inte pallar belastningen från maskinerna plus ev små köksmaskiner?
 
Har sett nya glas (och porslins-) lådor till salu på byggnadsvårdsbutiker. Senast i förmiddags på Ölands byggnadsvårdsbutik! 1000kr för 6 styck har jag för mig.
 
Jag såg några glaslådor på tradera igår, utrop 10kr och inga bud just då.

Jag tycker att 45 cm diskmaskin fungerar bra, det är grytor och plåtar som man får handdiska lite oftare. Vi har en 60 cm diskmaskin men får ändå inte in stora stekpannan och pastakastrullen samtidigt så det blir handdisk ändå på någon av dem. Jag hade helst velat ha en 75 cm diskmaskin så man får in grillgallret :).
 
arkTecko - Jag har sett det på nätet oxå men tycker det är lite maxat pris. Hoppas på att fynda :)

pelpet - Det var billigt! Ska leta reda på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.